• Don3

Nu är det kartlagt-utrikes är överväldigt överrepresenterade i våldtäkter

Detta visar att det är 6 gånger så vanligt att förövaren är första generationens invandrare.

Frågan är vad man ska göra åt det.

• Don3
    Överste Senap skrev 2018-08-22 10:41:51 följande:

Mest fascinerande är att så många som 42% av våldtäktsmännen är svenskar då SD:arna alltid hävdar att våldtäkter är ett importerat problem som inte fanns i Sverige tidigare.

I övrigt inget nytt.

Med tanke på att bara 18% av befolkningen är invandrare så är det en otroligt stor skillnad.
  • Don3
    AndreaBD skrev 2018-08-22 11:20:33 följande:

Viktigast vore ju att fokusera på orsakerna och få bort dessa. Enligt vad den där polisen med afghansk bakgrund säger, så är det oftast så att det är för mycket frihet, att de inte kan hantera det.

Det är ganska svårt att åtgärda detta. Jag kan tänka mig att en bra början vore om t.ex. ensamkommande ungdomar (t.ex. från Afghanistan, men även från andra länder) får bo på lite större boenden, där man verkligen har kompetent personal, och struktur och regler, istället för att de bor på små boenden som någon  socionom själv har organiserat. Även familjer är kanske inte så lämpliga om de inte har väldigt bra koll.

Håller med om att man måste hitta orsakerna. Personligen tror jag att utanförskapet är en väldigt stor del. Många kommer från regioner där religionen säger att otroende är lika mycket värda som boskap. Så hamnar man utanför skulle det inte förvånna mig om denna bilden blir kvar.

Så jag anser att det viktigaste är att se till att alla har någon form av meningsfull sysselsättning. Kommunerna är fulla av enkla jobb som skulle vara en första steg in i samhället. Istället för att ge pengar för att sitta hemma, ge pengar för att utföra uppgifter. Det är vinst för alla då vi får kommunala uppgifter utförda. Samtidigt som det inte kostar något särskilt. Vissa kommunarbetare blir säkert ledsna när någon annan gör det jobbet de tydligen ändå inte hinner med.

Uppgifter som t.ex. skulle kunna göras är.
    Skräpplockning.
    Hjälpa till att tömma soptunnor. (Skulle även kunna finnas fler soptunnor då faktiskt någon har tid att tömma dem)
    Skötsel av grönområden. (Klippa gräs, trimma, röja sly)
    Skotta snö.
    Rensa rabatter och ta bort ogräs mellan gångplattor.
    Hantlangare vid underhåll av t.ex. lekplatser.

Det viktigaste är att man får komma ut och träffa folk och känna sig behövd.
  • Don3
    AndreaBD skrev 2018-08-22 13:06:54 följande:

Och att plocka skräp och liknande sysslor skulle itne få dem att känna sig utanför? Visst, någon måste göra sånt också. Men det måste även finnas möjlighet att ta sig vidare och ha möjlighet att utbilda sig för att kunna få bättre jobb.

Och tror du att sättet att tänka - hur man ser på otroende t.ex. - är beroende på om man är utanför? Jag ser inte riktigt logiken i det. Kanske att man kommer längre ifrån den synen om man blir integrerad, plus att man har mer att förlora om man beter sig olämpligt.
    Skulle det få dem att känna sig mer utanför än att inte göra något alls?
    Var sa jag att de inte kunde plugga/söka andra jobb? Det var exempel på jobb där man inte behöver några speciella kunskaper flera av dem går att göra i grupper så de hjälper personer som är anställda på kommunen och på så sätt blir tvungna att kommunisera med andra "svenskar". Att bara låta folk gå hemma och ge dem pengar så de klarar sig kommer inte göra att de integreras.

Är du upplärd att vissa är mindre värda lär inte det ändras om det inte ifrågasätts.
    Träffar man dessa mindre värda och ser att de är helt vanliga personer så är nog chansen större att man tänker om.
  • Don3
    AndreaBD skrev 2018-08-22 13:43:01 följande:
    Jo, det är en början. Sedan måste det ju finansieras också, men det är nog inte största problemet, det kanske vore en relativ billig variant. Jag håller med om att de måste komma i kontakt med svenskar.
    För den stora plånboken blir det ju inte större skillnad. Ge dem bidrag eller betala lite mer som lön och få något gjort. Jag hade lätt gett någon 100kr för att klippa gräset i stället för 50kr för att sitta och titta på trappen. (OBS exempel)

Samtidigt gör detta att de som sagt träffar svenskar och det ger ett kontaktnät samt referenser till andra jobb. Givetvis är inte tanken att folk ska göra detta hela livet utan det är ett steg ut i verkligheten.
  • Don3
    adina01 skrev 2018-08-22 18:45:26 följande:

Om kommunala uppgifter som skötsel av diverse allmänna platser ska skötas för att hålla folk sysselsatta finns det inget behov att anställa pararbetare för vem betalar lön om samma arbete an utföras gratis.

Ja visst är det bra. Då blir skatten lägre med. Alla vinner!
  • Don3
    hipsterpappan skrev 2018-08-27 06:20:31 följande:

Extraknäcker tydligen även gärna som bilmålvakter

Här måste lagen ändras så att är inte böterna betalda så bogserar polisen bort bilen och har den i belag till alla böter är betalade. Om detta inte sker säljs bilen efter 3-6 månader.
Svar på tråden Nu är det kartlagt-utrikes är överväldigt överrepresenterade i våldtäkter