• Anonym (TS)

"Här röstar alla på SD"

Jag läser den här artikeln om klassklyftor i Expressen:

www.expressen.se/gt/qs/siffrorna-som-kan-falla-lofven-skrammer-bort-valjare/

Artikeln avslutas med följande:

"XX säger att alla hennes bekanta inte kommer att rösta på vare sig moderaterna eller socialdemokraterna i år:

– För alla jag känner så blir det SD. Det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater, det händer ju ingenting."

Jag blir helt matt. Vad är det dessa människor tror att de ska få ut av att rösta på SD, kan någon förklara det för mig? Vad är det SD har lovat dem som ska göra deras liv bättre? Kan någon förklara för mig?
  • Svar på tråden "Här röstar alla på SD"
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 21:07:57 följande:
    Det var en snabb googling. Och det var inte Metro som uttalade sig, det var olika forskare.

För övrigt bara väntade jag på just den kommentaren. Alla stora medier är ju icke trovärdiga i SD-anhängarnas ögon, SVT, TV4, Aftonbladet, Expressen, DN, SVD - alla bara ljuger och överdriver tydligen.
    Det var metro som publicerade. Det hade de inte gjort om påståendet var det motsatta.
    Det är ungefär som att ange IRM eller Expo som källa. Ja, nästan i alla fall.
  • Anonym (Så bra, en till)

Äntligen en till tråd om att alla som röstar SD är rasister och svagbegåvade, det var på tiden.

Underligt att fler och fler i landet tycks, enligt bättre vetandes, gå ner i IQ, måste vara något i luften.

Eller kan det vara något annat som hänt..?

• Anonym (T)
    Anonym (karl) skrev 2018-08-20 01:00:01 följande:

Så länge obildade lantisar röstade på S så var det ingen som klagade på att de var obildade.

DU gjorde inte det. Jag har ALLTID klagat på hur de röstar.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 08:57:52 följande:

Jag läser den här artikeln om klassklyftor i Expressen:

www.expressen.se/gt/qs/siffrorna-som-kan-falla-lofven-skrammer-bort-valjare/

Artikeln avslutas med följande:

"XX säger att alla hennes bekanta inte kommer att rösta på vare sig moderaterna eller socialdemokraterna i år:

? För alla jag känner så blir det SD. Det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater, det händer ju ingenting."

Jag blir helt matt. Vad är det dessa människor tror att de ska få ut av att rösta på SD, kan någon förklara det för mig? Vad är det SD har lovat dem som ska göra deras liv bättre? Kan någon förklara för mig?
    Jag har hört liknande kommentar "Det händer ju inget". Folk är dels otåliga och dels trötta på invandringen. Tyvärr för SD med sig en massa skit, inte bara restriktivare migrationspolitik. SD är ett djupt värdekonservativt part. De gillar inte hur vVerige varit hittills, och då är det inte invandringen jag pratar om. Sverige är unikt när det gäller många värderingar. Vi är väldigt sekulära - SD vill ha religiösa (kristna) friskolor samt vill att man ska kunna åberopa samvetsfrihet i större utsträckning (vägra göra aborter, informera om preventivmedel osv); vi är väldigt jämställda - SD vill återinföra sambeskattning, begränsa och i förlängningen förbjuda abort mm mm; vi är positiva till HBTQ - SD är väldigt negativa till detta och har flera konkreta förslag som försämrar HBTQ-personers rättigheter (bland annat vill de att de som byter kön ska steriliseras).

Som sagt - att rösta på SD för att värna om våra svenska värderingar är totalt bortkastat eftersom SD inte delar dessa.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Inget) skrev 2018-08-19 09:11:22 följande:
    En röst på SD är en röst för ett sämre Sverige. Alla de som röstar på SD har inte en blekaste aning om vad de får för politik. Och det sorgligaste är att de inte bryr sig!

Tänk, förfäder dog får vår demokratiska frihet och allmänna rösträtt och vi totalt misshandlar den genom att lägga röster på det oseriösa och destruktiva partiet. En röst på SD kan innebära en socialdemokratisk regering, en alliansregering, en moderatregering, politiskt kaos eller bara ett enda politiskt vakuum. Ingen vet. Oseriösa partiet som SD är bara ute efter att skapa oreda. För i det tillståndet frodas dem. När människor är rädda, osäkra, tänker med känslor istället för med hjärnan, där frodas partier som SD.

Jag säger inte att deras problemformuleringar inte stämmer. Många problem i framförallt förorterna har ignorerats länge. Men att rösta på SD är knappast lösningen. Att de ses som någon slags messias är bara tragiskt.
    Tyvärr är det så att de flesta som röstar eller funderar på att rösta SD inte gör det för att de är för SD utan för att de är emot de andra partierna.

Jag har själv känt mig frestad så jag kan förstå det. Jag vill straffa S för hur de under mandatperioden, trots landets goda ekonomi, har behandlat sjuka och handikappade. I vanliga fall hade jag röstat S eftersom det i vanliga fall hade varit M som fört den politiken. V kan jag inte rösta på eftersom de vill ha fri invandring. Men jag kommer att bita ihop och ändå rösta S och försöka påverka deras politik på annat sätt.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    ThomasW skrev 2018-08-19 09:40:10 följande:
    När man flyger över Norrland så ser man en skog av träd som bara väntar på att vi skall såga upp den och bygga flyktinghus av plankorna.
    Vilka ska ta hand om de som blir sjuka? Vilka ska undervisa dem? Vilka ska ta hand om deras tänder? Tänker du att vi släpper ner dem i skogen och så får de hugga ner träd själv att bygga hus av och sedan sköta sig helt själva? Så som det var i Amerika när man ville erövra och kolonisera indianernas land?

Länder som tar emot väldigt många flyktingar kan göra det för att de bara låter de bo i tältläger. Ska vi också ha tältläger i Sverige? Vi hade det en kort period under massinvandringen hösten 2015. Bostäderna räckte inte till.
  • Anonym (Ree)

Ja vad ska man säga, just nu är SD dom enda som får mitt förtroende, ja det är mycket invandringsfrågan som styr. Jag är medveten om deras andra frågor och tycker många är hysteriska kring dem. Liknar mer skrämselpropaganda än något annat, man märker att inbitna sossar och moderater är rädda för att SD ska ta för många röster.

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Ree) skrev 2018-08-20 10:08:18 följande:

Ja vad ska man säga, just nu är SD dom enda som får mitt förtroende, ja det är mycket invandringsfrågan som styr. Jag är medveten om deras andra frågor och tycker många är hysteriska kring dem. Liknar mer skrämselpropaganda än något annat, man märker att inbitna sossar och moderater är rädda för att SD ska ta för många röster.

SÅ du skulle inte ha något problem om Sverige styrdes av en regering med samma värderingar som regeringarna i Iran, Somalia, Afghanistan mfl länder?
  • Anonym (Ree)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-08-20 10:21:06 följande:
    SÅ du skulle inte ha något problem om Sverige styrdes av en regering med samma värderingar som regeringarna i Iran, Somalia, Afghanistan mfl länder?
    Det var detta jag menade med hysteri. Exempelvis vill SD lägga sista fria abortveckan på en nivå som flera andra EU-länder har.

Om du tycker att SD är samma sak som dessa länder så vet du helt enkelt inte vad du talar om. Det hela vore lite som att jag påstod att bara för att du röstar på Vänsterpartiet så vill du ha samma värderingar som Stalin och Mao Zedong.

Dessutom skiljer sig exempelvis Iran och Somalia mycket, det går inte bara att klumpa ihop "elaka" länder på det viset.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Ree) skrev 2018-08-20 10:33:15 följande:
    Det var detta jag menade med hysteri. Exempelvis vill SD lägga sista fria abortveckan på en nivå som flera andra EU-länder har.

Om du tycker att SD är samma sak som dessa länder så vet du helt enkelt inte vad du talar om. Det hela vore lite som att jag påstod att bara för att du röstar på Vänsterpartiet så vill du ha samma värderingar som Stalin och Mao Zedong.

Dessutom skiljer sig exempelvis Iran och Somalia mycket, det går inte bara att klumpa ihop "elaka" länder på det viset.
    Om man kollar WVS kulturkarta har SD mycket gemensamt med exempelvis Ghana, Somalia, Iran, Pakistan mfl länder. Det de inte har så mycket gemensamt med är de svenska värderingar som placerar Sverige längst upp i högra hörnet av kartan.
Svar på tråden "Här röstar alla på SD"