• Anonym (TS)

"Här röstar alla på SD"

Jag läser den här artikeln om klassklyftor i Expressen:

www.expressen.se/gt/qs/siffrorna-som-kan-falla-lofven-skrammer-bort-valjare/

Artikeln avslutas med följande:

"XX säger att alla hennes bekanta inte kommer att rösta på vare sig moderaterna eller socialdemokraterna i år:

– För alla jag känner så blir det SD. Det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater, det händer ju ingenting."

Jag blir helt matt. Vad är det dessa människor tror att de ska få ut av att rösta på SD, kan någon förklara det för mig? Vad är det SD har lovat dem som ska göra deras liv bättre? Kan någon förklara för mig?
  • Svar på tråden "Här röstar alla på SD"
  • Anonym (Inget)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 08:57:52 följande:

www.expressen.se/gt/qs/siffrorna-som-kan-falla-lofven-skrammer-bort-valjare/

"XX säger att alla hennes bekanta inte kommer att rösta på vare sig moderaterna eller socialdemokraterna i år:

? För alla jag känner så blir det SD. Det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater, det händer ju ingenting."

Jag blir helt matt. Vad är det dessa människor tror att de ska få ut av att rösta på SD, kan någon förklara det för mig? Vad är det SD har lovat dem som ska göra deras liv bättre? Kan någon förklara för mig?

En röst på SD är en röst för ett sämre Sverige. Alla de som röstar på SD har inte en blekaste aning om vad de får för politik. Och det sorgligaste är att de inte bryr sig!

Tänk, förfäder dog får vår demokratiska frihet och allmänna rösträtt och vi totalt misshandlar den genom att lägga röster på det oseriösa och destruktiva partiet. En röst på SD kan innebära en socialdemokratisk regering, en alliansregering, en moderatregering, politiskt kaos eller bara ett enda politiskt vakuum. Ingen vet. Oseriösa partiet som SD är bara ute efter att skapa oreda. För i det tillståndet frodas dem. När människor är rädda, osäkra, tänker med känslor istället för med hjärnan, där frodas partier som SD.

Jag säger inte att deras problemformuleringar inte stämmer. Många problem i framförallt förorterna har ignorerats länge. Men att rösta på SD är knappast lösningen. Att de ses som någon slags messias är bara tragiskt.
  • Anonym (för)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 08:57:52 följande:

www.expressen.se/gt/qs/siffrorna-som-kan-fall.../

? För alla jag känner så blir det SD. Det spelar ingen roll om det är moderater eller socialdemokrater, det händer ju ingenting."

Svaret på din fråga är den omvända frågan: vad har de få ut av att låta M eller S fortsätta styra?

Vare sig M eller S tänker ändra på någonting överhuvudtaget. På riktigt. De tänker fortsätta med samma politik som man haft. Man bara skruvar lite grand på någon parameter här och någon detalj där.

En röst på M eller S är en garanti för att det fortsätter som förut.

Du kanske har tryggheten som gör att du kan sitta och teoretisera och spekulera kring partiprogram och utspel men de här människorna behöver en förändring. I stort sett vilken förändring som helst.
  • ThomasW

Kan vara folk som inte tycker Sverige blivit bättre de sista 8 åren. Folk som inte öppnat sitt hjärta.

Finns idioter som inte ser med glädje på bilbränder, våldtäkter, skjutningar och gängkriminalitet.

Ibland är folk väldigt trångsynta, ja rent rasistiska

• Anonym (Inte sd)

Som många säger nör det gäller sd så röstar man på dem för att man är missnöjd. Många tänker sig nog inte som sd till att styra utan att påverka. Och sd ppverkar ju ellerhur? M och S gjorde inte något kring invandringen trots folkets protester. När det sen blev synligt hur många som överger dem för sd så blev det eld i baken och gränser stängdes.

Är som sagt inte sd:are, skulle aldrig rösta på dem men är väldigt försiktig att kalla de som väljer att göra det för rastister eller idioter. Pratade med en släkting om det häromdagen som sa att han skulle rösta sd. Han är från början M. Jag sa åt honom att - du gör såklart som du vill men väldigt många röstar redan sd. Jimmy kommer inte bli stadsminister för så stora är dom inte. Lägg hellre din röst på M för ett regeringsskifte och lita på att sd jobbar i periferin och påverkar de bitar du är missnöjd med.

• Anonym (TS)
    Anonym (för) skrev 2018-08-19 09:11:36 följande:
    Svaret på din fråga är den omvända frågan: vad har de få ut av att låta M eller S fortsätta styra?

Vare sig M eller S tänker ändra på någonting överhuvudtaget. På riktigt. De tänker fortsätta med samma politik som man haft. Man bara skruvar lite grand på någon parameter här och någon detalj där.

En röst på M eller S är en garanti för att det fortsätter som förut.

Du kanske har tryggheten som gör att du kan sitta och teoretisera och spekulera kring partiprogram och utspel men de här människorna behöver en förändring. I stort sett vilken förändring som helst.
    Jo jag förstår att det är det som lockat dem till SD och jag tycker det är oerhört beklagligt att regeringen inte fattat detta tidigare. Då hade vi kunnat undvika dagens situation.

Men vad är det för konkreta förändringar denna grupp vill ha? Att de är lågutbildade med många barn kan ju inte regeringen förändra.
  • Anonym (TS)
    ThomasW skrev 2018-08-19 09:15:00 följande:
    Kan vara folk som inte tycker Sverige blivit bättre de sista 8 åren. Folk som inte öppnat sitt hjärta.
    Finns idioter som inte ser med glädje på bilbränder, våldtäkter, skjutningar och gängkriminalitet.
    Ibland är folk väldigt trångsynta, ja rent rasistiska
    Jag tycker inte heller Sverige har blivit särskilt mycket bättre på 8 år. Men rasist tänker jag inte bli för det, jag tycker fortfarande alla människor ska behandlas lika.

Det är det jag inte förstår, varför blir man rasist bara för att man har det dåligt. Hur kan man tycka att invandringen är orsaken till att man har det som man har det?
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 09:24:27 följande:

Jag tycker inte heller Sverige har blivit särskilt mycket bättre på 8 år. Men rasist tänker jag inte bli för det, jag tycker fortfarande alla människor ska behandlas lika.

Det är det jag inte förstår, varför blir man rasist bara för att man har det dåligt. Hur kan man tycka att invandringen är orsaken till att man har det som man har det?

Man blir inte per automatik rasist för att man röstat på SD.

Man är inte heller rasist för att man resonerar som personen du citerade.
  • ThomasW
    Anonym (TS) skrev 2018-08-19 09:24:27 följande:

Klart alla borde få komma till Sverige. Afrikas befolkning ökar med 70 mill per år. Vi får väl börja bygga lite fler bostäder. Allt annat vore rasistiskt
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bizz) skrev 2018-08-19 09:31:27 följande:
    Man blir inte per automatik rasist för att man röstat på SD.
    Man är inte heller rasist för att man resonerar som personen du citerade.
    Klart att man blir rasist om man röstar på ett parti som är rasister!
  • Anonym (TS)
    ThomasW skrev 2018-08-19 09:32:32 följande:
    Klart alla borde få komma till Sverige. Afrikas befolkning ökar med 70 mill per år. Vi får väl börja bygga lite fler bostäder. Allt annat vore rasistiskt
    Nej det påstår jag inte. Jag tycker också att vi enbart ska ta emot så många som vi kan ta hand om här.

Men det innebär inte att jag röstar på SD för det.

Svar på tråden "Här röstar alla på SD"