• Anonym (Krossat hjärta)

Kan jag kräva varannan vecka av pappan?

Han har lämnat mig. 2 barn under 5. Han vill ha varannan helg men jag kommer aldrig klara det ekonomiskt trots underhåll (bor i storstan så väldigt dyrt med boende och han vägrar flytt så jag är fast här..). Det finns nu möjlighet att ta ett extra jobb (utöver min nuvarande tjänst) varannan vecka på kvällstid på ett företag vilket på sikt kan ge mig en tillsvidareanställning på heltid på ett bra bolag då en position kommer bli ledig längre fram. Jag vill ta den chansen. Känner en av delägarna. Men exsambon vägrar.. han har inte tid pga sitt hektiska jobb där han har en chefsposition. Han har inte tid för barnen..

Vad gör jag?!

Klart jag vill ha barnen, men jag offrade mycket av min karriär för att få det att gå ihop med hans karriärssatsning och småbarnstiden.

Har ingen släkt här.. flyttade för kärleken. Han har släkt här men de är alltid upptagna och tar nästan aldrig barnen. De är inte intresserade..

Hjälp

• Svar på tråden Kan jag kräva varannan vecka av pappan?
  • Shameless

Om skillnaden på levnadsstandard är stor så kan du stämma honom på mer pengar. Går det inte att flytta ändå, mot hans vilja alltså? Han vägrar ju ta ansvar och i slutändan så riskerar du ju att hamna på gatan på grund av ekonomin så hur resonerar han egentligen? Vill han bara jävlas med dig?

• Anonym (Krossat hjärta)

Tack för era svar!! Ska kontakta familjerätten och sitter nu och benar upp alternativ för oss,

Han är motvillig till mer pengar än underhållet. Menar att det räcker gått och väl och att jag är en utsugare som vill ha hans pengar för att straffa honom då han träffat en ny.., men det är inte helt omöjligt att han skulle betala mer. Dock skulle det innebära att jaginte kan ta ett jobb som på sikt kan ge mig mer ekonomisk stabilitet och möjligheter att utvecklas och avancera och därmed bli mer självgående.

Men ert förslag om min rätt att flytta gav mig verkligen hopp! Jag vill verkligen inte bo i Sthlm. Jag vill hem. Där har jag mina föräldrar och syskon och en del vänner som alla kan hjälpa mig. Visst, utbytet på jobb är inte stort men boenden är inga problem.. och jag skulle må så mycket bättre. Han vägrar ju detta som sagt, menar att jag vill sabba kontakten och ta hans barn. Straffa honom för hans val. Men kanske värt att sätta hårt mot hårt nu och kräva varannan vecka eller flytt?

Återigen tack.. är i en väldigt kämpig sist. Hela min värld har liksom rasat som ett korthus och han har vänt mig ryggen då han träffat en annan kvinna..

• Anonym (usch vilken gris)
    Anonym (Krossat hjärta) skrev 2018-08-15 18:37:36 följande:

Tack för era svar!! Ska kontakta familjerätten och sitter nu och benar upp alternativ för oss,

Han är motvillig till mer pengar än underhållet. Menar att det räcker gått och väl och att jag är en utsugare som vill ha hans pengar för att straffa honom då han träffat en ny.., men det är inte helt omöjligt att han skulle betala mer. Dock skulle det innebära att jaginte kan ta ett jobb som på sikt kan ge mig mer ekonomisk stabilitet och möjligheter att utvecklas och avancera och därmed bli mer självgående.

Men ert förslag om min rätt att flytta gav mig verkligen hopp! Jag vill verkligen inte bo i Sthlm. Jag vill hem. Där har jag mina föräldrar och syskon och en del vänner som alla kan hjälpa mig. Visst, utbytet på jobb är inte stort men boenden är inga problem.. och jag skulle må så mycket bättre. Han vägrar ju detta som sagt, menar att jag vill sabba kontakten och ta hans barn. Straffa honom för hans val. Men kanske värt att sätta hårt mot hårt nu och kräva varannan vecka eller flytt?

Återigen tack.. är i en väldigt kämpig sist. Hela min värld har liksom rasat som ett korthus och han har vänt mig ryggen då han träffat en annan kvinna..

Han får väl ta ansvar för sina val själv, det är ju HAN som inte vill ha barnen mer än ett par dagar i veckan.

Bra att du ska träffa FR

Att bli kär i en annan person kan hända men man kan sköta det snyggt, ditt ex är en riktig gris som inte bara behandlar dig dåligt, han är också snål och självisk och skiter i sina barn, han sätter sig och sina behov först, gå inte i den vanliga fällan nu där du utplånar dig själv och tar all skit föl att barnen inte ska lida, barnen mår bättre om också mår bra så sätt krav och tänk på dig själv också gå inte på hans skitsnack.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2018-08-15 16:47:19 följande:
    Säger som de andra, vill han bara ha vh så ska han heller inte lägga sig i var du bor. Gå till FR om han inte vill låta dig flytta och yrka på ensam vårdnad. Kan han inte ta ansvar för barnen på grund av sitt jobb så kan han heller inte vara deras vårdnadshavare, inte svårare än så.
    Han ska inte lägga sig i var du bor.
  • Meriall

Vart är det du vill flytta? Hur långt från Sthlm?

Det spelar ju ingen roll för honom var barnen bor när han inte har dem... är det inte jättelångt går det ju bra med flytt och vh.

• Anonym (Fj)

Ni som säger att det inte går att tvinga honom, måste han som far inte ta sitt föräldraansvar?

Han kommer säkert växa in i rollen och få en bättre relation med barnen.

Finns det ingen kommunal instans som medlar och hjälper till att lägga upp scheman när separerade föräldrar inte kan komma överens?

• Anonym (Fj)
    Anonym (Krossat hjärta) skrev 2018-08-15 18:37:36 följande:

Det låter vettigt att kräva varannan vecka eller flytt. Familjerätten var instansen jag sökte i mitt förra inlägg.

Jag förstår inte hur han kan säga att du vill ta barnen ifrån honom när han vägrar varannan vecka!? Han vill liksom ha kakan och äta upp den också!
  • Drottningen1970
    Anonym (Fj) skrev 2018-08-15 19:17:39 följande:

Ni som säger att det inte går att tvinga honom, måste han som far inte ta sitt föräldraansvar?

Han kommer säkert växa in i rollen och få en bättre relation med barnen.

Finns det ingen kommunal instans som medlar och hjälper till att lägga upp scheman när separerade föräldrar inte kan komma överens?

Familjerätten kan bara upprätta överenskommelser eller juridiskt bindande avtal om föräldrarna är överens om innehållet. Tvingande domar kan endast ske via tingsrätten.
  • Anonym (Fj)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-15 19:53:27 följande:
    Familjerätten kan bara upprätta överenskommelser eller juridiskt bindande avtal om föräldrarna är överens om innehållet. Tvingande domar kan endast ske via tingsrätten.
    Menar du att mannen skulle kunna strunta i sitt barn och samtidigt kräva att TS bor kvar där hon bor?

Om hon nu inte kan kräva att han tar hand om sitt barn, borde han heller inte kunna kräva att hon bor kvar.
    Detta borde familjerätten ha lite koll på och kunna vägleda TS.
  • Anonym (Me)
    Anonym (R) skrev 2018-08-15 16:47:55 följande:
    Vänd dig till familjerätten.

Tråkig situation du har hamnat i, hoppas det löser sig.

Man kan ju tycka att familjerätten borde stå på din sida angående flytt (om det är vad du vill) då han sätter sig emot att ta barnen varannan vecka. Eller så kan han åtminstone - bortsett från att du ska ha underhåll - betala hela din hyra så du slipper slita ihjäl dig för att få det till att gå runt. Vilket han borde tycka är bra då du kan lägga energi och mer tid på barnen eftersom han inte kan ta sitt ansvar.

Önskar dig allt gott
    Klokt skrivet
Svar på tråden Kan jag kräva varannan vecka av pappan?