• Anonym (Krossat hjärta)

Kan jag kräva varannan vecka av pappan?

Han har lämnat mig. 2 barn under 5. Han vill ha varannan helg men jag kommer aldrig klara det ekonomiskt trots underhåll (bor i storstan så väldigt dyrt med boende och han vägrar flytt så jag är fast här..). Det finns nu möjlighet att ta ett extra jobb (utöver min nuvarande tjänst) varannan vecka på kvällstid på ett företag vilket på sikt kan ge mig en tillsvidareanställning på heltid på ett bra bolag då en position kommer bli ledig längre fram. Jag vill ta den chansen. Känner en av delägarna. Men exsambon vägrar.. han har inte tid pga sitt hektiska jobb där han har en chefsposition. Han har inte tid för barnen..

Vad gör jag?!

Klart jag vill ha barnen, men jag offrade mycket av min karriär för att få det att gå ihop med hans karriärssatsning och småbarnstiden.

Har ingen släkt här.. flyttade för kärleken. Han har släkt här men de är alltid upptagna och tar nästan aldrig barnen. De är inte intresserade..

Hjälp

• Svar på tråden Kan jag kräva varannan vecka av pappan?
  • Drottningen1970
    Anonym (Fj) skrev 2018-08-15 21:05:56 följande:

Menar du att mannen skulle kunna strunta i sitt barn och samtidigt kräva att TS bor kvar där hon bor?

Om hon nu inte kan kräva att han tar hand om sitt barn, borde han heller inte kunna kräva att hon bor kvar.

Detta borde familjerätten ha lite koll på och kunna vägleda TS.

Jag menar ingenting annat än det jag just skrev. Dvs att familjerätten enbart kan upprätta juridiskt bindande avtal om föräldrarna är överens om innehållet.
  • Åsa
    Anonym (Fj) skrev 2018-08-15 21:05:56 följande:

Menar du att mannen skulle kunna strunta i sitt barn och samtidigt kräva att TS bor kvar där hon bor? .

Hen menar gissningsvis precis vad som står i inlägget och du själv citerar. Alltså att familjerätten (som flera här föreslagit) är en samarbetsinstans men inte kan fatta tvingande beslut där föräldrarna är oense utan det sker isf i tingsrätten.
  • Physalis

Båda föräldrarna har 100% ansvar för barnen så om den ena inte tar sitt måste den andra ta över där den andre låter bli.

Alltså kan du inte tvinga honom att göra någonting tyvärr.

Däremot om han inte vill ha barnen så har han inget direkt att kontra med när du vill flytta. Det enda han kan göra för att hindra dig att flytta är att inte tillåta flytt och skolbyte för barnen men det innebär att barnen måste bo hos honom på heltid när du har flyttat.

Så med den vetskapen kan du antingen tvinga fram att han tillåter flytt eller tar barnen halva tiden.

Korrekturläser som en kratta
  • Rudbeckius

Barn påverkas så av skilsmässor, inte positivt alls som jag uppfattar det, såvida inte våld och missbruk förekommit i den gamla familjen. Men vi skiljer oss ju alla rätt frekvent ändå. Oftast blir det OK igen efter några år. Jag personligen är rätt nöjd med mitt nya liv efter tre år.

Det blir lätt ett hårt ställningskrig i skilsmässan mellan föräldrar om diverse praktiska frågor och värderingar. Inslag av hämnd förekommer ofta. Det gynnar varken barnens tillvaro eller på sikt föräldrarnas egna välbefinnande.

Om man kan vara vuxen och konstruktiv så gynnar det alla parter, men jag vet hur illa det kan gå när inte alla parter klarar av att vara konstruktiva. Nu så här i efterhand har det klart drabbat den förälder som krånglade mest, i vårt fall. 

Alla åtgärder bör enligt min mening ske först och främst utifrån barnens bästa. De mår bäst om de har tillgång till båda sina föräldrar, ingen förälder äger barnen och den äldre uppfattning att barnen klarar sig fint med bara en mamma och hennes släkt är motbevisad i forskning. Mammor behöver fundera över detta om de får för sig att deras kärlek till barnen är större, bättre och djupare än pappans. Jag råkade ut för den sortens partner och hon har sent omsider nog tvingats inse att hon faktiskt inte var barnens lyckade allsmäktiga vårdnsdshavare, så som hon trodde. Hon har fått slita mycket. Så kasta inte bort pappan trots att han nu verkar som om han inte vill ha vårdnad. Förstår att det är en konstig sits. Varmt lycka till!

• Anonym (Förälder)

Du kan flytta ändå.

Det blir en utredning om var barnen har sitt huvudsakliga boende men till sist blir de ju skrivna där ni bor.

Ska han knappt ta något ansvar så kan han bara hålla käften rakt av!!!

Jäkla låtsasförälder.

• Anonym (e)
    Rudbeckius skrev 2018-08-16 10:11:59 följande:

Barn påverkas så av skilsmässor, inte positivt alls som jag uppfattar det, såvida inte våld och missbruk förekommit i den gamla familjen. Men vi skiljer oss ju alla rätt frekvent ändå. Oftast blir det OK igen efter några år. Jag personligen är rätt nöjd med mitt nya liv efter tre år.

Det blir lätt ett hårt ställningskrig i skilsmässan mellan föräldrar om diverse praktiska frågor och värderingar. Inslag av hämnd förekommer ofta. Det gynnar varken barnens tillvaro eller på sikt föräldrarnas egna välbefinnande.

Om man kan vara vuxen och konstruktiv så gynnar det alla parter, men jag vet hur illa det kan gå när inte alla parter klarar av att vara konstruktiva. Nu så här i efterhand har det klart drabbat den förälder som krånglade mest, i vårt fall. 

Alla åtgärder bör enligt min mening ske först och främst utifrån barnens bästa. De mår bäst om de har tillgång till båda sina föräldrar, ingen förälder äger barnen och den äldre uppfattning att barnen klarar sig fint med bara en mamma och hennes släkt är motbevisad i forskning. Mammor behöver fundera över detta om de får för sig att deras kärlek till barnen är större, bättre och djupare än pappans. Jag råkade ut för den sortens partner och hon har sent omsider nog tvingats inse att hon faktiskt inte var barnens lyckade allsmäktiga vårdnsdshavare, så som hon trodde. Hon har fått slita mycket. Så kasta inte bort pappan trots att han nu verkar som om han inte vill ha vårdnad. Förstår att det är en konstig sits. Varmt lycka till!

Hur är detta relevant för TS? Hon försöker inte hålla barnen från pappan, det är han som inte vill ha dom.
  • Anonym (Fj)
    Hon kan väl dra honom till domstol? Då kan det ju på ett sätt bli tvingande.

Familjerätten tycker jag är en bra första instans. Jag tror de har rätt så bra erfarenhet och kan vägleda.
  • Anonym (Fj)
    Drottningen1970 skrev 2018-08-15 21:15:39 följande:
    Jag menar ingenting annat än det jag just skrev. Dvs att familjerätten enbart kan upprätta juridiskt bindande avtal om föräldrarna är överens om innehållet.
    Men varför skrev du så till mig. Vad menade du med dina kommentarer? Varför citerade du mitt inlägg?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Krossat hjärta) skrev 2018-08-15 18:37:36 följande:

Tack för era svar!! Ska kontakta familjerätten och sitter nu och benar upp alternativ för oss,

Han är motvillig till mer pengar än underhållet. Menar att det räcker gått och väl och att jag är en utsugare som vill ha hans pengar för att straffa honom då han träffat en ny.., men det är inte helt omöjligt att han skulle betala mer. Dock skulle det innebära att jaginte kan ta ett jobb som på sikt kan ge mig mer ekonomisk stabilitet och möjligheter att utvecklas och avancera och därmed bli mer självgående.

Men ert förslag om min rätt att flytta gav mig verkligen hopp! Jag vill verkligen inte bo i Sthlm. Jag vill hem. Där har jag mina föräldrar och syskon och en del vänner som alla kan hjälpa mig. Visst, utbytet på jobb är inte stort men boenden är inga problem.. och jag skulle må så mycket bättre. Han vägrar ju detta som sagt, menar att jag vill sabba kontakten och ta hans barn. Straffa honom för hans val. Men kanske värt att sätta hårt mot hårt nu och kräva varannan vecka eller flytt?

Återigen tack.. är i en väldigt kämpig sist. Hela min värld har liksom rasat som ett korthus och han har vänt mig ryggen då han träffat en annan kvinna..

Som du beskriver det ska allt ske på hans villkor. Det kanske är bättre för barnen och dig om du kan flytta hem och ha hjälpsamma släktingar runt dig. Hur många mil är det/hur lång tid tar det att köra från Stockholm till din hemort där du önskar bo? Finns det möjlighet att köra halvvägs de helger pappan har barnen?
  • Drottningen1970
    Anonym (Fj) skrev 2018-08-16 19:09:42 följande:

Hon kan väl dra honom till domstol? Då kan det ju på ett sätt bli tvingande.

Familjerätten tycker jag är en bra första instans. Jag tror de har rätt så bra erfarenhet och kan vägleda.

Domstolen kan inte heller tvinga någon att ta hand om sitt barn. Det står alla helt fritt att helt utan konsekvenser överge sitt barn.
  • Drottningen1970
    Anonym (Fj) skrev 2018-08-16 19:11:14 följande:

Men varför skrev du så till mig. Vad menade du med dina kommentarer? Varför citerade du mitt inlägg?

Jag citerade givetvis dig eftersom det var dig jag svarade när du föreslog att hon skulle vända sig till familjerätten.
Svar på tråden Kan jag kräva varannan vecka av pappan?