Slå sin hund
Jag får väl börja med att säga att slå är väl lite att ta i, för ett slag enligt mig ska gör fysiskt ont. Men att ?daska till? kan ju också göra ont psykiskt.
Och det ligger till sähär.
Jag skaffade hundvalp med min pojkvän och blev sen lämnad få veckor därefter.
Vilket blev resultatet av att jag helt plötsligt satt själv med en krävande hundvalp, bostadslös och fruktansvärt sårad. Jag rykte upp mig och löste mitt liv men oroade mig för att valpen hade tagit skada av ett sånt tidigt uppbrott. Gick till en Hundcoatch och betalade 700 kr för en timmes hjälp och kvinnan som hjälpte mig sa att det inte var nått fel på hunden utan att det ända som behövs är att jag tuffar till mig och ger honom ett slag på nosen när han gör fel.
Innan jag träffade henne så löste jag allt med godis, vilket resulterade i att det gick väldigt bra med att få min valp att göra som jag ville så länge det inte var nej eller sluta. Jag tyckte hon slog honom rätt hårt över nosen men han slutade direkt och blev väldigt lydig. Så hon bad mig att sluta ge godis och knäppa han på nosen om han gjorde fel.
Eftersom hon verkade vara väldigt duktig på sitt jobb så följde jag först hennes förslag.
Men... första gången jag knäppte honom på nosen så kändes det så fel! Jag satte in min valp i buren och lämnade rummet för jag klarade inte det utan grät för att det kändes så hemskt.
(Jag vet att det är lite överdramatiserat av mig, men pointera att jag också blivit lämnad och aldrig hade tanken på att göra detta själv). Efter gjort det några gånger (förmodligen alldeles för löst dessutom för effekt) så känns det snarare som att det gjort värre effekt än att det har gjort gått. Jag menar hade nån gått från att ge mig beröm och positivitet när jag gör rätt. Till att helt plötsligt bli knäppt på näsan när jag gör fel. Det känns inte rätt för mig.
Nu ska jag tack och lov få hjälp på hunddagis och kommer ta till mig alla tips dem kan ge mig.
Men jag undrar... hur gör ni?
Det måste finnas massa bra sätt att få en hund att lyda.
Det enda hjälp jag har fått handlar om att man ska va så himla hård mot sin hund. Och det är nog inte jag rätt människa för. Men samtidigt vill jag inte vara den hundägaren som bara jagar sin olydiga hund som typ röjer runt i andras picknickfiltar i parken.
Och ni som har nått negativt att säga mig gälllande vad som hänt... läs inlägget igen!
Jag ber faktiskt bara om hjälp!