Inlägg från: Kajzaan |Visa alla inlägg
  • Kajzaan

Slå sin hund

Jag får väl börja med att säga att slå är väl lite att ta i, för ett slag enligt mig ska gör fysiskt ont. Men att ?daska till? kan ju också göra ont psykiskt.

Och det ligger till sähär.

Jag skaffade hundvalp med min pojkvän och blev sen lämnad få veckor därefter.

Vilket blev resultatet av att jag helt plötsligt satt själv med en krävande hundvalp, bostadslös och fruktansvärt sårad. Jag rykte upp mig och löste mitt liv men oroade mig för att valpen hade tagit skada av ett sånt tidigt uppbrott. Gick till en Hundcoatch och betalade 700 kr för en timmes hjälp och kvinnan som hjälpte mig sa att det inte var nått fel på hunden utan att det ända som behövs är att jag tuffar till mig och ger honom ett slag på nosen när han gör fel.

Innan jag träffade henne så löste jag allt med godis, vilket resulterade i att det gick väldigt bra med att få min valp att göra som jag ville så länge det inte var nej eller sluta. Jag tyckte hon slog honom rätt hårt över nosen men han slutade direkt och blev väldigt lydig. Så hon bad mig att sluta ge godis och knäppa han på nosen om han gjorde fel.

Eftersom hon verkade vara väldigt duktig på sitt jobb så följde jag först hennes förslag.

Men... första gången jag knäppte honom på nosen så kändes det så fel! Jag satte in min valp i buren och lämnade rummet för jag klarade inte det utan grät för att det kändes så hemskt.

(Jag vet att det är lite överdramatiserat av mig, men pointera att jag också blivit lämnad och aldrig hade tanken på att göra detta själv). Efter gjort det några gånger (förmodligen alldeles för löst dessutom för effekt) så känns det snarare som att det gjort värre effekt än att det har gjort gått. Jag menar hade nån gått från att ge mig beröm och positivitet när jag gör rätt. Till att helt plötsligt bli knäppt på näsan när jag gör fel. Det känns inte rätt för mig.

Nu ska jag tack och lov få hjälp på hunddagis och kommer ta till mig alla tips dem kan ge mig.

Men jag undrar... hur gör ni?

Det måste finnas massa bra sätt att få en hund att lyda.

Det enda hjälp jag har fått handlar om att man ska va så himla hård mot sin hund. Och det är nog inte jag rätt människa för. Men samtidigt vill jag inte vara den hundägaren som bara jagar sin olydiga hund som typ röjer runt i andras picknickfiltar i parken.

Och ni som har nått negativt att säga mig gälllande vad som hänt... läs inlägget igen!

Jag ber faktiskt bara om hjälp!

• Svar på tråden Slå sin hund
  • Kajzaan

Till att börja med så får jag ju tillägga att buren har jag som vilken valphage som helst. Den är väldigt stor för honom och jag sätter bara in honom i den när han är helt omöjlig. Jag förvarar inte honom där under några längre stunder utan det är bara en lydnadsgrej. Och han är definitivt en familjemedlem. Vi sover ihop och han får hur mycket kärlek som helts. Han ligger vid mina fötter och följer mig överallt. Mitt problem har snarare varit att jag varit för snäll, så jag inte fått den respekten som behövts. Jag vet inte om det har att göra med att han har sett mig blivit skriken på sin första tid och att jag har varit ledsen och nere.

Och min valp är definitivt inte rädd för mig, utan detta är mina egna tankar... jag är för smart för att gå tillbaka till nått som tidigare gett mig en elstöt och jag kommer alltid har lite obehag mot den grejen. Och eftersom jag har ett fint band med min valp så känns det fel att jag skulle göra så när vi ska bygga så mycket relation nu i början.

När han bara skäller eller springer runt okontrollerat eller bara biter sönder mina armar... det är dem tillfällen jag pratar om. Eller när man måste göra nått i en minut som innebär att man inte kan hålla 100 % fokus och då inte vill att allt ska spåra ur!

Så ni menar att alla som låter sina valpar sova i bur under natten bryter mot lagen?

Då känner jag många som brutit eller bryter mot lagen.

Nej jag kan inget om hundar, det var betydligt svårare än jag förväntat mig. Men tanken var också att han skulle bo med mig och min pojkvän och hans hund.

• Kajzaan

Jag hade kanske önskat lite mer tips på hur man ska göra än massa klagande på varandra eller skryt om vad man kan. Så länge ni inte kommer med några konkreta förslag så tror jag väl inte riktigt på att kunskapen finns. Här skriver jag ödmjukast om att jag själv saknar kunskapen men stävar efter att hitta den. Kan ni inte hjälpa till så kan ni väl bara skriva i nått annat forum. De finns massa negativa människor som gärna hatar på varandra på Facebook.

Skriv där... inte här.

• Kajzaan
    Tessaloniki skrev 2018-08-05 17:15:10 följande:

Jajjamen, alla som förvarar sina hundar i bur bryter mot lagen. Spelar ingen roll hur kort tid det är. Om du vill hålla buren instängd i "box" måste du kolla upp vilka mått som gäller just för din ras så att utrymmet är tillräckligt. Även förvaring av hund i "box" kan bli klassat som burhållning om inte måtten är tillräckligt stora. Läs broschyren på jordbruksverkets hemsida.

Är ju bra att kunna lite om vad som gäller innan man skaffar sig ett djur.

Givetvis har jag fått hjälp med burköpet och den passar honom som fullvuxen.
  • Kajzaan

Eftersom alla hade så mkt åsikter men inga konkreta tips så ringde jag till Jordbruksverket gällande detta. Och dem förklarade för mig att 30 sek eller 1 minut under uppsikt i avsikt för att lugna ner inte var så farligt. Och med tanke på hur mycket tid och energi jag lägger på min hund så verkar jag ha koll på läget. Det jag berättade för er va att jag provat att knäppa på nosen men att jag tyckte det kändes så fel. Jag trodde faktiskt att folk skulle vara förstående. Och inte så hatiska. Och jag undrade hur ni andra gjorde.

Eftersom min lilla vovve älskar mat och godis så började jag bara öva nej genom att lägga ut godbitar på golvet.. pekade på alla en gång i taget och säga nej... sen pekade jag på en och sa varsågod. Och nu har han förstått att varsergod är att han får och nej är sluta eller vänta. Nu har min hund gått på dagis några timmar om dagen i en vecka och det har förstärkt alla hans trick och kommandon, och igår lärde vi oss att göra high five. Och jag har fått massa beröm av hundskötarna på dagis med, jag säger inte att jag är bättre än nån annan. Tills nästa gång kanske andra också kan tänka på det.

Svar på tråden Slå sin hund