Inlägg från: Celaena |Visa alla inlägg
  • Celaena

Slå sin hund

Du har rätt i din känsla, att bruka våld, även "milt" våld, är en väldigt dålig uppfostringsmetod. Tråkigt att den där människan lär ut sånt och dessutom tjänar pengar på det. Sen vet jag inte vad du menar med att du satte in valpen i buren, men det är olagligt att förvara hundar i stängda burar. Det är okej att ha en bur som krypin men den ska vara öppen så hunden kan gå ut och in som den vill. 

Kolla efter en tränare som använder mjuka metoder. Söker du på internet så kolla på skvallerträning, positiv förstärkning, positiv vardagslydnad etc.
    Själv använder jag bara positiva metoder. Mina hundar är familjemedlemmar och kompisar, vi jobbar ihop och leker ihop. 

Har du någon erfarenhet alls av hundar? Vad är det för ras?

• Celaena
    gahadas skrev 2018-08-05 16:31:59 följande:

Slå är fel ord, ja. Det är mer att man puttar till den.

Alldeles för få verkar kunna ryta till åt sin hund också.

Vad hjälper puttar och att ryta åt sin hund? Känns mest som att något gått fel på vägen om man måste ta till sånt.
  • Celaena
    gahadas skrev 2018-08-05 16:39:11 följande:
    För att hunden inte vet att den gjort fel annars.

Det går inte säga "nämen sådär får du ju inte göra" om man vill lära hunden att inte sätta upp tassarna på bordet eller gå utanför tomtgränsen.
    Märkligt, det där har jag lyckats med med många hundar utan att putta eller ryta åt dem. 
  • Celaena
    Kajzaan skrev 2018-08-05 16:54:58 följande:

Till att börja med så får jag ju tillägga att buren har jag som vilken valphage som helst. Den är väldigt stor för honom och jag sätter bara in honom i den när han är helt omöjlig. Jag förvarar inte honom där under några längre stunder utan det är bara en lydnadsgrej. Och han är definitivt en familjemedlem. Vi sover ihop och han får hur mycket kärlek som helts. Han ligger vid mina fötter och följer mig överallt. Mitt problem har snarare varit att jag varit för snäll, så jag inte fått den respekten som behövts. Jag vet inte om det har att göra med att han har sett mig blivit skriken på sin första tid och att jag har varit ledsen och nere.

Och min valp är definitivt inte rädd för mig, utan detta är mina egna tankar... jag är för smart för att gå tillbaka till nått som tidigare gett mig en elstöt och jag kommer alltid har lite obehag mot den grejen. Och eftersom jag har ett fint band med min valp så känns det fel att jag skulle göra så när vi ska bygga så mycket relation nu i början.

När han bara skäller eller springer runt okontrollerat eller bara biter sönder mina armar... det är dem tillfällen jag pratar om. Eller när man måste göra nått i en minut som innebär att man inte kan hålla 100 % fokus och då inte vill att allt ska spåra ur!

Så ni menar att alla som låter sina valpar sova i bur under natten bryter mot lagen?

Då känner jag många som brutit eller bryter mot lagen.

Nej jag kan inget om hundar, det var betydligt svårare än jag förväntat mig. Men tanken var också att han skulle bo med mig och min pojkvän och hans hund.

Ja, alla som har sina hundar i stängd bur oavsett tid på dygnet bryter mot djurskyddslagen och det är fruktansvärt tråkigt att du känner många som gör det. Sånt gör mig väldigt ledsen att höra. 

Att få en hund att "lyda" handlar inte om att sätta sig i respekt. Hundens beteende har ingenting med att den är respektlös att göra, det är bara en glad och busig valp. Och de bits gärna. 

Men eftersom du inte har någon erfarenhet alls av hundar så känner jag inte att jag vill ge råd på internet utan du måste verkligen ta hjälp irl. Din inställning är lite oroande också så det bästa är om du kan hitta t ex en brukshundklubb eller liknande och få ordentligt med hjälp regelbundet annars kommer du göra både dig själv och hunden olyckliga.

• Celaena
    Kajzaan skrev 2018-08-05 17:13:25 följande:
    Läste du att han börjar på dagis? Du verkar ju bara fokusera på det negativa. Hade skitit i dina tips ändå. Ogillar besserwissers

Ja, jag läste att han börjar på dagis. Jag tror inte att det kommer hjälpa dig speciellt mycket.

Jag fokuserar på det negativa för att det är det du behöver ha hjälp med. Jag har inte så mycket att säga om det positiva förutom att det är väl jättebra att du känner att ni har bra kontakt? Det är ett utmärkt utgångsläge för en bra relation. 

Svar på tråden Slå sin hund