Kajzaan skrev 2018-08-05 16:54:58 följande:
Till att börja med så får jag ju tillägga att buren har jag som vilken valphage som helst. Den är väldigt stor för honom och jag sätter bara in honom i den när han är helt omöjlig. Jag förvarar inte honom där under några längre stunder utan det är bara en lydnadsgrej. Och han är definitivt en familjemedlem. Vi sover ihop och han får hur mycket kärlek som helts. Han ligger vid mina fötter och följer mig överallt. Mitt problem har snarare varit att jag varit för snäll, så jag inte fått den respekten som behövts. Jag vet inte om det har att göra med att han har sett mig blivit skriken på sin första tid och att jag har varit ledsen och nere.
Och min valp är definitivt inte rädd för mig, utan detta är mina egna tankar... jag är för smart för att gå tillbaka till nått som tidigare gett mig en elstöt och jag kommer alltid har lite obehag mot den grejen. Och eftersom jag har ett fint band med min valp så känns det fel att jag skulle göra så när vi ska bygga så mycket relation nu i början.
När han bara skäller eller springer runt okontrollerat eller bara biter sönder mina armar... det är dem tillfällen jag pratar om. Eller när man måste göra nått i en minut som innebär att man inte kan hålla 100 % fokus och då inte vill att allt ska spåra ur!
Så ni menar att alla som låter sina valpar sova i bur under natten bryter mot lagen?
Då känner jag många som brutit eller bryter mot lagen.
Nej jag kan inget om hundar, det var betydligt svårare än jag förväntat mig. Men tanken var också att han skulle bo med mig och min pojkvän och hans hund.
Ja, alla som har sina hundar i stängd bur oavsett tid på dygnet bryter mot djurskyddslagen och det är fruktansvärt tråkigt att du känner många som gör det. Sånt gör mig väldigt ledsen att höra.
Att få en hund att "lyda" handlar inte om att sätta sig i respekt. Hundens beteende har ingenting med att den är respektlös att göra, det är bara en glad och busig valp. Och de bits gärna.
Men eftersom du inte har någon erfarenhet alls av hundar så känner jag inte att jag vill ge råd på internet utan du måste verkligen ta hjälp irl. Din inställning är lite oroande också så det bästa är om du kan hitta t ex en brukshundklubb eller liknande och få ordentligt med hjälp regelbundet annars kommer du göra både dig själv och hunden olyckliga.