Inlägg från: Just raw |Visa alla inlägg
  • Just raw

Slå sin hund

gahadas skrev 2018-08-05 16:39:11 följande:
    För att hunden inte vet att den gjort fel annars.

Det går inte säga "nämen sådär får du ju inte göra" om man vill lära hunden att inte sätta upp tassarna på bordet eller gå utanför tomtgränsen.
    Då gör du något fel om du inte lyckas utan såna metoder. 

Jag har hållt på med hundar i över 50år och haft otaliga som bott med mig, antingen som mina egna eller som blivande tjänstehundar för träning. 
    Och dom har alla lärt sig rätt eller fel utan att jag nånsin behövt  höja min hand mot nån av dom.
    Däremot krävdes det mycket jobb för att få den groenendaelhane som kom till mig efter att polisen tagit hand om honom eftersom han blivit misshandlad och slagen av sin förra husse.
    Att få den hunden att våga lita på män igen tog mycket tid och tålamod. 
  • Just raw
    Kajzaan skrev 2018-08-05 16:54:58 följande:

Till att börja med så får jag ju tillägga att buren har jag som vilken valphage som helst. Den är väldigt stor för honom och jag sätter bara in honom i den när han är helt omöjlig. Jag förvarar inte honom där under några längre stunder utan det är bara en lydnadsgrej. Och han är definitivt en familjemedlem. Vi sover ihop och han får hur mycket kärlek som helts. Han ligger vid mina fötter och följer mig överallt. Mitt problem har snarare varit att jag varit för snäll, så jag inte fått den respekten som behövts. Jag vet inte om det har att göra med att han har sett mig blivit skriken på sin första tid och att jag har varit ledsen och nere.

Och min valp är definitivt inte rädd för mig, utan detta är mina egna tankar... jag är för smart för att gå tillbaka till nått som tidigare gett mig en elstöt och jag kommer alltid har lite obehag mot den grejen. Och eftersom jag har ett fint band med min valp så känns det fel att jag skulle göra så när vi ska bygga så mycket relation nu i början.

När han bara skäller eller springer runt okontrollerat eller bara biter sönder mina armar... det är dem tillfällen jag pratar om. Eller när man måste göra nått i en minut som innebär att man inte kan hålla 100 % fokus och då inte vill att allt ska spåra ur!

Så ni menar att alla som låter sina valpar sova i bur under natten bryter mot lagen?

Då känner jag många som brutit eller bryter mot lagen.

Nej jag kan inget om hundar, det var betydligt svårare än jag förväntat mig. Men tanken var också att han skulle bo med mig och min pojkvän och hans hund.

Menar du att du har utsatt din hund för elstötar? 

En hundvalp ska man hålla nära sig hela tiden, och inte i nån bur.
    Den förstår inte att det handlar om nån markör från din sida, det är en liten bebisvovve vi pratar om, disciplin kommer in betydligt senare.
    Nu behöver din hund och du få tillit till varandra, din hund måste lita på dig fullt ut, då kommer den vilja vara dig till lags,
    Om den förstår vad du vill. 
    Men det börjar inte med disciplin det börjar med kärlek och närhet och ha roligt tillsammans. 
    Och definitivt inga burar, du skulle väl inte sätta en bebis i skamhörna?
    Det enda du uppnår är att både bebis och hundvalp känner sig övergivna en alldeles ensamma. 
    Då får du en hund som inte litar på dig och som lärt sig att ta hand om sig själv. 
    En sån hund ser ingen anledning att göra det du ber den om. 

Vill du ha den här hunden, eller ser du den mest som en börda?
  • Just raw
    gahadas skrev 2018-08-05 17:02:34 följande:
    kul för dig
    Framförallt "kul" för mina hundar som sluppit bli slagna. 
    Du kanske skulle kunna försöka att lära av det, för kan jag och Celaena, så kan du också lära dig det, men du måste du först släppa på prestigen och våga erkänna att du kanske har tänkt fel om det här men att du nu är redo att bli en bättre hundägare. 
  • Just raw
    Kajzaan skrev 2018-08-05 16:54:58 följande:

Till att börja med så får jag ju tillägga att buren har jag som vilken valphage som helst. Den är väldigt stor för honom och jag sätter bara in honom i den när han är helt omöjlig. Jag förvarar inte honom där under några längre stunder utan det är bara en lydnadsgrej. Och han är definitivt en familjemedlem. Vi sover ihop och han får hur mycket kärlek som helts. Han ligger vid mina fötter och följer mig överallt. Mitt problem har snarare varit att jag varit för snäll, så jag inte fått den respekten som behövts. Jag vet inte om det har att göra med att han har sett mig blivit skriken på sin första tid och att jag har varit ledsen och nere.

Och min valp är definitivt inte rädd för mig, utan detta är mina egna tankar... jag är för smart för att gå tillbaka till nått som tidigare gett mig en elstöt och jag kommer alltid har lite obehag mot den grejen. Och eftersom jag har ett fint band med min valp så känns det fel att jag skulle göra så när vi ska bygga så mycket relation nu i början.

När han bara skäller eller springer runt okontrollerat eller bara biter sönder mina armar... det är dem tillfällen jag pratar om. Eller när man måste göra nått i en minut som innebär att man inte kan hålla 100 % fokus och då inte vill att allt ska spåra ur!

Så ni menar att alla som låter sina valpar sova i bur under natten bryter mot lagen?

Då känner jag många som brutit eller bryter mot lagen.

Nej jag kan inget om hundar, det var betydligt svårare än jag förväntat mig. Men tanken var också att han skulle bo med mig och min pojkvän och hans hund.

Klokt och du har helt rätt, sånt här ska man inte ta över nätet, jag drog iväg lite, för jag blir genuint oroad när jag läser ts inlägg i den här tråden.
    Men det behöver vara någon som ser hur samspelet funkar. 
    Alla hundägare borde gå minst en valpkurs samt grundlydnad på en klubb, oavsett hur duktig man själv är, så behöver hunden den sociala träningen.

Jag är glad att ts ska börja med hunddagis, jag hoppas hon kan få viss hjälp där, men det räcker inte. 
    Hon behöver söka sig till en brukshundsklubb. 
  • Just raw
    Celaena skrev 2018-08-05 17:04:57 följande:

Ja, alla som har sina hundar i stängd bur oavsett tid på dygnet bryter mot djurskyddslagen och det är fruktansvärt tråkigt att du känner många som gör det. Sånt gör mig väldigt ledsen att höra. 

Att få en hund att "lyda" handlar inte om att sätta sig i respekt. Hundens beteende har ingenting med att den är respektlös att göra, det är bara en glad och busig valp. Och de bits gärna. 

Men eftersom du inte har någon erfarenhet alls av hundar så känner jag inte att jag vill ge råd på internet utan du måste verkligen ta hjälp irl. Din inställning är lite oroande också så det bästa är om du kan hitta t ex en brukshundklubb eller liknande och få ordentligt med hjälp regelbundet annars kommer du göra både dig själv och hunden olyckliga.

Det blev fel, det var det här inlägget jag skulle citera. 
  • Just raw
    Kajzaan skrev 2018-08-05 17:10:28 följande:

Jag hade kanske önskat lite mer tips på hur man ska göra än massa klagande på varandra eller skryt om vad man kan. Så länge ni inte kommer med några konkreta förslag så tror jag väl inte riktigt på att kunskapen finns. Här skriver jag ödmjukast om att jag själv saknar kunskapen men stävar efter att hitta den. Kan ni inte hjälpa till så kan ni väl bara skriva i nått annat forum. De finns massa negativa människor som gärna hatar på varandra på Facebook.

Skriv där... inte här.

Du HAR fått tips, men du måste förstå att det inte går att ge konkreta såhär och såhär ska du göra. Det handlar om levande varelser,
    Men om du klassar ut dom tips du får som besservissriga, varför tror du då att nån ska vilja hjälpa dig.
    Det är ju meningslöst om du inte lyssnar.
    Du har inga kunskaper skriver du då kanske du skulle lyssna på dom som faktiskt har det där är så  man lär sig.

Men du ska få ett konkret tips av mig,
    När din hundvalp biter i allt den kan hitta så är det för att den håller på att tappa sina mjölktänder och det kliar i tandköttet, då vill valpen bita för det lindrar klådan.
    Då kan du byta med valpen, erbjud den något som är bättre för den och för dig, att den biter i, och när den vänt sin uppmärksamhet mot det, då plockar du bort det du inte ville hunden skulle bita i.
    Det finns gott om olika tuggben, en del valpar/hundar gillar hårt bröd andra en morot att gnaga på.
    I värmen är det många hundar som uppskattar en sk. isglass, där du fryst in olika saker, jag brukar använda kycklingbitar och melonbitar,
    Men du kan hitta många fler tips just om det på nätet.
    Googla isglass för hund så tror jag du får upp många tips. '
Svar på tråden Slå sin hund