• flOPI

Vilken ålder sova själv?

Vid vilken ålder började ni lära era barn att sova i eget rum?

Jag har fått höra att man ska börja tidigt för att det blir svårare ju äldre de blir. Jag vill inte att vårt barn ska sova i vårt rum i flera år, känner att förhållandet skulle ta alldeles för mycket stryk av det. 

Nu är vår bebis bara 6 veckor gammal. Är det för tidigt att börja eller är det bara bra att sätta igång direkt? 

• Svar på tråden Vilken ålder sova själv?
  • trash panda

Vår dotter sov i vår säng tills hon fyllde två år. Hon hade kunnat få sova kvar längre, men vi fick en till liten och jag vågade inte ha vild tvååring och nyfödd i samma säng. Nu sover hon i egen säng men oftast med pappa bredvid sig, och jag samsover med hennes lillasyster. Och nej, mitt förhållande har inte farit illa av att samsova med barn. Ynkligt förhållande vore det väl då, om det krävts så lite för att skada det.

Jag blir så nyfiken på er som säger att bebisen måste sova i eget rum för att ni ska kunna ha sex - har ni alltså alltid bara sex i sängen vid läggdags? För mig och maken var det mycket lättare att ligga i någon annan del av hemmet än att få ett oerhört närhetstörstande spädbarn att vilja sova ensam.

• MsM84

Vi provade lägga sonen i eget rum vid ca 5 månader. Plötsligt kunde han sova flera timmar utan att vakna så vi fick kvällarna att umgås igen! Innan vaknade han alltid efter 45 min och skulle amma sig till sömn igen.

• Anonym (Barajag)

Det där kan vara så olika. Äldsta började i treårsåldern pga behövde mkt närhet och alla fick mest sömn när hon sov inne hos oss. Hon är fortfarande, nu 6 år, I behov av att sova med oss ibland. Minstingen ska få flytta nu vid 1,5 år för han sover som en stock hela natten och störs mest av oss när vi går och lägger oss. Du kommer känna när det funkar för ditt barn. Något jag lärt mig om barn är att man oftast känner när de är redo för nästa steg, man behöver inte tvinga fram något.

Skit i otrevliga kommentarer här, gör det som funkar för dig! Grattis till bebisen och lycka till!

• Anonym (Stripes)
    trash panda skrev 2018-08-02 16:18:53 följande:

Vår dotter sov i vår säng tills hon fyllde två år. Hon hade kunnat få sova kvar längre, men vi fick en till liten och jag vågade inte ha vild tvååring och nyfödd i samma säng. Nu sover hon i egen säng men oftast med pappa bredvid sig, och jag samsover med hennes lillasyster. Och nej, mitt förhållande har inte farit illa av att samsova med barn. Ynkligt förhållande vore det väl då, om det krävts så lite för att skada det.

Jag blir så nyfiken på er som säger att bebisen måste sova i eget rum för att ni ska kunna ha sex - har ni alltså alltid bara sex i sängen vid läggdags? För mig och maken var det mycket lättare att ligga i någon annan del av hemmet än att få ett oerhört närhetstörstande spädbarn att vilja sova ensam.

Vi har tre alternativ där det går att ha sex i vårt hus: sängen, soffan och golvet i nåt av rummen på övervåningen. I vårt hus är det mycket god insyn i köket från gatan. Soffan har vi gärna sex i men det är bara en eller två ställningar som är bekväma. Golvet vägrar jag ligga på, jag har inte lust att försöka tänka bort obehaget för att kunna njuta av sexet. Kvarstår då sängen där oändliga möjligheter finns för olika ställningar och andra roliga lekar. Men med ett barn bredvid sig måste man vara ganska tyst, och det är inte vår grej... och ja, vi har oftast sex runt läggdags, eftersom dagtid går åt till att jobba, ta hand om barn och hushåll och göra utflykter och ärenden...
  • Anonym (L)

Tycker alla här att det känns fel att ha sex när barnet är i samma rum?

• fjanten
    Anonym (Stripes) skrev 2018-08-03 08:41:27 följande:

Vi har tre alternativ där det går att ha sex i vårt hus: sängen, soffan och golvet i nåt av rummen på övervåningen. I vårt hus är det mycket god insyn i köket från gatan. Soffan har vi gärna sex i men det är bara en eller två ställningar som är bekväma. Golvet vägrar jag ligga på, jag har inte lust att försöka tänka bort obehaget för att kunna njuta av sexet. Kvarstår då sängen där oändliga möjligheter finns för olika ställningar och andra roliga lekar. Men med ett barn bredvid sig måste man vara ganska tyst, och det är inte vår grej... och ja, vi har oftast sex runt läggdags, eftersom dagtid går åt till att jobba, ta hand om barn och hushåll och göra utflykter och ärenden...

Hur ska ni göra då om det absolut inte fungerar att barnet sover i eget rum. Inte knulla tills det fungerar, eller tänka utanför lådan..?
  • MsM84

Kan lägga till att när vi flyttade sonen till eget rum hade vi igång en monitor så vi hörde lättare när han vaknade. Ang sex så har det alltid löst sig, om inget annat så har vi haft en vanlig säng i huset också.

• trash panda
    Anonym (Stripes) skrev 2018-08-03 08:41:27 följande:

Men man måste ju ändå vara ganska tyst med ett sovande barn i rummet bredvid? Högljutt sex och småbarn i samma bostad går ju sällan ihop speciellt bra. Vi har iaf klarat av att ha ett kreativt och fungerande sexliv i soffan och övriga lämpliga platser. Naturligtvis när barnen sover, men innan vi själva lägger oss för natten.

(Sen är det ju med alla prioriteringar kring småbarn till sist bara en fråga om vad man själv har samvete till. Ni valde ju uppenbarligen även att låta hunden sova kvar i sängen istället för att ha bebisen där, och det är en totalt främmande tanke för mig att prioritera husdjuren framför barnet i sovfrågan.)
  • Anonym (Stripes)
    trash panda skrev 2018-08-03 11:46:56 följande:

Men man måste ju ändå vara ganska tyst med ett sovande barn i rummet bredvid? Högljutt sex och småbarn i samma bostad går ju sällan ihop speciellt bra. Vi har iaf klarat av att ha ett kreativt och fungerande sexliv i soffan och övriga lämpliga platser. Naturligtvis när barnen sover, men innan vi själva lägger oss för natten.

(Sen är det ju med alla prioriteringar kring småbarn till sist bara en fråga om vad man själv har samvete till. Ni valde ju uppenbarligen även att låta hunden sova kvar i sängen istället för att ha bebisen där, och det är en totalt främmande tanke för mig att prioritera husdjuren framför barnet i sovfrågan.)

Skillnad på högljutt, knäpptyst och något däremellan. Det är ju inte så att man skriker så högt man kan direkt. Våra sovrum är inte särskilt lyhörda om man stänger dörrarna, men ni kanske har papperstunna väggar hemma. Jag ogillar som sagt att ha sex på golvet och soffan har sina begränsningar för den typ av sex vi gillar. Vill du ha detaljer, eller kan mina sexuella preferenser få vara privata?

Och jag har inga samvetskval över att hela familjen ska få sova bra. Att hunden har fått sova i sängen har inte varit en prioritering över barnen utan hade han inte fått sova kvar i sängen hade INGEN sovit pga gnäll, ylande och krafsande. Men även om vi inte hade haft hund hade jag aldrig i livet samsovit då det inte är något som passar oss.

Jag ammar inte heller för jag kan inte. Vill du jag ska försvara mitt val där med? Mina barn är lyckliga, harmoniska, visar oss tillgivenhet och kärlek, sover hela natten, gråter aldrig vid läggning, tar ca 5-10 minuter att natta, äter bra, växer som dom ska och utvecklas i normal takt. Varför måste jag försvara mina val angående amning och sovvanor (och mitt sexliv) inför andra bara för att de går mot normen?
    fjanten skrev 2018-08-03 10:14:16 följande:

Hur ska ni göra då om det absolut inte fungerar att barnet sover i eget rum. Inte knulla tills det fungerar, eller tänka utanför lådan..?

Fattar inte riktigt vad det är som eventuellt inte skulle fungera med att de sover själva? När man sover gör man ju just det, sover. Vad är det som inte skulle funka? Men ja, om vi inte hade haft råd att bo så vi hade flera sovrum hade vi väl fått vara kreativa antar jag. Typ knulla när barnen sover borta eller så. Men om vi bodde i en etta skulle våra problem vara bra mycket större än att vi inte får till sex tillräckligt ofta. Ha sex mot köksbänken eller på hallgolvet eller i badkaret är liksom inte min grej, då avstår jag nog hellre. Är det något fel med det?

Sen är som sagt sexfrågan sekundär, för oss handlar det till största delen om att vi alla skulle sova uruselt om vi låg i samma rum/säng. Och mina barn behöver sin sömn lika mycket som vi vuxna gör för att orka med vardagen.
Svar på tråden Vilken ålder sova själv?