Amla07 skrev 2018-07-30 22:51:00 följande:
Instämmer helt. Det handlar om att våga bortse från vad man tror att andra associerar med prinsess- och spets och låta barnet välja själv utan påverkan, Har gett mina tjejer lego, mekano och radiostyrda bilar, men de sitter där i sin rosa klänning och gör pärlhalsband. För att de VILL det av den enkla anledningen att de tycker att det är en fin färg. Det handlar enligt min erfarenhet aldrig om att vilja behaga eller vilja vara söt, utan om en tillfällig kärlek till färgen. Vissa vuxna lägger betydelser i prinsesstemat som barnen själva inte alls tänker på. Bättre att låta barnet leva ut sin rosa dröm. Större sannolikhet att den går över fortare skulle jag säga. Rosa kommer som sagt att ersättas av svart och silver i 8-9-årsåldern... kan bli så trött på dessa politiskt korrekta hipsters som bara klär barnen i brunt och grönt, tror att man är så himla upplyst och välinformerad och kör över barnets egen smak och vilja i processen. Ej riktat mot TS.
Tack för input - även om det i min värld inte alls låter som
att barnen väljer fritt utan påverkan.. Även om föräldrarna inte har påverkat barnets val låter det som om omgivningen, kompisarna på förskolan/skolan, prylarna/kläderna i butiken gjort sitt, särskilt om det går att prata om att rosa ersätts av svart/silver etc några år senare. (Förstår att dessa enbart är exempel). Har svårt att tro att de faserna är enbart biologiskt betingade utan att det främst handlar om att vilja tillhöra en grupp, i detta fall gruppen av tjejer. Och att då ofta dessa kläder/prylar oftast är prydda med kärleksfulla budskap, mysiga fjärilar och kattungar (rosa eller inte) mm och att vi därigenom ?lär? våra barn att tjejer ska tycka om gulligt, vara omhändertagande och ofta gärna vara passiva (om vi jämför med killarnas kläder/prylar som ofta har mer aktiva budskap, farliga djur och utåtagerande figurer mm). Med detta sagt är det alltså främst det jag vänder mig emot och vill få bredd i, och det är det trådstarten handlar om, inte att jag ogillar färgen rosa så skarpt (om det nu har undgått någon). Och jag förstår att barn generellt inte lägger någon värdering i rosa, prinsesstemat etc utifrån ovan nämnda anledningar, varför skulle de? De föds ju bara in i den värld som vi vuxna skapar åt dem. Det hade i alla fall inte jag en tanke på när jag själv växte upp (fast nu gillade jag iofsig aldrig rosa eller att leka med barbies osv heller, men hade en syster som gjorde det). Jag är 80-talist och det var väl då det rosa började komma men före dess var det såvitt jag förstår en bredare palett av färger som gällde. Så förstår egentligen inte vad som är så provocerande med föräldrar som uppmuntrar fler färger eller alternativ till sina barn (förutsätter att det Inte är säkerställt att barnens viljor körs över)?
Jag tycker som sagt det är svår balansgång (och svårt att veta vad som är barnets fria/opåverkade val i processen) men jag ska absolut ta till mig av de tips och åsikter från ditt och andras inlägg i tråden. Det känns faktiskt mycket enklare att bemöta det redan!