• Anonym (Fjoff)

Jävla alkohol

Hej.

Alkoholen håller på att döda mig. Har druckit i flera decennier , gått på AA-möten, behandling , haft sponsorer som jag ljugit för, går till AA igen osv osv. När jag skriver detta blir det ikväll min fjärde nyktra dag. Jag har druckit ungefär 2 flaskor vin per dag de senaste två åren med någon dag utan och då menar jag bara någon. Det är påtaglig skillna redan: Vaknar utan baksmälla, får saker gjorda och blicken är mindre skum. Dock känns det läskigt. Har haft en helvetes uppväxt vilket gav mig mycket dålig självkänsla och till och med rent självhat. Jag tycker inte om mig själv alls och nu är det självrannsakan på g kan jag säga. Känner mig tom och rädd. Har haft en massa unga killar i sängen, kallat mig för livsnjutare, skojar o tjoar o lagar middagar och är riktigt rolig tills jag däckar. Nu är jag nedstämd, vill vara ifred o slicka såren. Förstår för första gången på riktigt att jag inte KAN ta ett mysigt glas vin till god middag. Någonsin. Ska på middag imorgon o kommer att behöva förklara varför jag inte har med mig vin och- jag kommer bli sugen på vinet de andra dricker. Jag hade väntat mig att jag skulle känna mig gladare men nu ser jag saker så tydligt o går igenom allt dumt jag gjort på fyllan. Skrivit obegripliga meddelanden, somnade vid Nynäsvägen i snön förra vintern för jag hittade inte hem.

Snälla, skriv om era erfarenheter! Jag SKA gå till AA. Har stora boken i handen men faaaan vad svårt det är och suget är enormt. Ska tillägga att jag flera ggr tagit antabus men tål det inte. Kram

• Svar på tråden Jävla alkohol
  • Anonym (li)

Det blir ju så när man slutar, allting kommer ifatt en. All ångest och skit.
    Min erfarenhet är att det är värst den första tiden, jag är i hemsk ångest i flera dagar, sedan lättar det med små små myrsteg.

Jag tror att man definitivt måste ha någon att prata med, någon opartisk, för att bearbeta allting och lära sig att acceptera det.

Jag älskar att vakna på en lördag morgon och vara utvilad, klar, stark. Men jag älskar också vinet och allting med det. Det jävliga är ju att man får betala räkningen dagen efter.

• Anonym (567)

Jag tycker att du ska avstå middagen för säkerhets skull det är inte värt att falla dit igen om frestelsen blir för stor just såhär i början senare kommer det gå lättare fortsätt med AA och kämpa på du är stark

• Anonym (Hm)
    Anonym (567) skrev 2018-07-26 11:31:14 följande:
    Jag tycker att du ska avstå middagen för säkerhets skull det är inte värt att falla dit igen om frestelsen blir för stor just såhär i början senare kommer det gå lättare fortsätt med AA och kämpa på du är stark
    Håller med
  • Anonym (Lets fly again)

Ett tips, åk dit där cannabis är lagligt. För med det släcker du törsten och framför allt hjälper dig att slicka dina sår! Har haft ptsd och djup depression för saker som hände mig långvarigt under uppväxten. Det tog mig 8 års cannabisbruk och jag kunde sluta tvärt. Det går inte att jämföra med statens ofarliga lilla berusningsmedel. För det är fan i mig bara gift!
    Man blir heller inte sugen på övriga droger, utan det är isåfall p ga grupptrycket ifrån den "illigala" vänkretsen. Så håll dig för dig själv eller med någon som inte gör mer än bara brunt. 

Jag menar faktiskt allvar. Det är så felvridet samhället sverige. Åk till holland eller usa eller kanada. Mycket bättre än detta land med skitpolitiker rent ut sagt. och bristfällig vård och skuldsättning på den enskilda individen.

• Anonym (Fjoff)

Tack för pepp. Igår kom grannar med vin o satt i min trädgård. Jag drack äppelmust o tackade nej till vinet. Förklarade att det är för varmt för mig o jag blir så " mosig" i huvudet om jag dricker. Hhhh dessa små lögner. Men det var nog värmen som var anledningen till att det var lätt att tacka nej. Ikväll är jag bjuden på middag i ett mindre sällskap och där brukar det flöda allsköns skojiga goda drycker o god mat. Jag ringde dem igår o talade om att jag inte kan dricka alkohol för jag är alkoholist( vi har jämnt varandra sedan 25 år). Jag tar med olika alkoholfria alternativ . Svaret jag fick var att de blev också sugna att skippa vino. Sånt är skönt.

Jag har bott i flera länder i Europa bl.a Frankrike o där häller man bara upp vin. Ett nej tack blir också konstigt ibland för den som bjuder. Kom igen! Det är en what ever från 1984! Du måste prova! Jag är så trött på mosigt ansikte o darrningar som blir mycket påtagliga när man ska måla ögonen eller äta. Folk tror att man är 10 år äldre än man är och all attraktion som jag en gå besuttit har jag supit bort. Jag har förlorat jobb och män och absolut det värsta: vänner.

Det blev lite rörigt men det är från hjärtat jag skriver. Vågar inte vara ensam med fler minnen som kommer upp så fortsätter jag skriva här har jag minst en vidrig händelse. En gång somnade jag i en snödriva o vaknade av att en kvinna skakade på mig och ringde taxi. Nästa dag ville dö. Den senaste tiden har jag varit säker på att jag ska dö av sjukdomen. Känner mig klunsig, vimsig, sover dåligt och har inte gått ner i vikt. Tvärtom.MEN INGEN BAKFYLLA!

Nu har jag varit nykter fyra dagar.

Jag har bott i Hollan btw o har rökt på. Inte min grej. Blev bara tjatig och torr i munnen.

Skriver av mig mer sedan. Läs om ni orkar men jag vill höra era berättelser om hur ni bestämde er!

• Anonym (Fjoff)

Tack för pepp. Igår kom grannar med vin o satt i min trädgård. Jag drack äppelmust o tackade nej till vinet. Förklarade att det är för varmt för mig o jag blir så " mosig" i huvudet om jag dricker. Hhhh dessa små lögner. Men det var nog värmen som var anledningen till att det var lätt att tacka nej. Ikväll är jag bjuden på middag i ett mindre sällskap och där brukar det flöda allsköns skojiga goda drycker o god mat. Jag ringde dem igår o talade om att jag inte kan dricka alkohol för jag är alkoholist( vi har jämnt varandra sedan 25 år). Jag tar med olika alkoholfria alternativ . Svaret jag fick var att de blev också sugna att skippa vino. Sånt är skönt.

Jag har bott i flera länder i Europa bl.a Frankrike o där häller man bara upp vin. Ett nej tack blir också konstigt ibland för den som bjuder. Kom igen! Det är en what ever från 1984! Du måste prova! Jag är så trött på mosigt ansikte o darrningar som blir mycket påtagliga när man ska måla ögonen eller äta. Folk tror att man är 10 år äldre än man är och all attraktion som jag en gå besuttit har jag supit bort. Jag har förlorat jobb och män och absolut det värsta: vänner.

Det blev lite rörigt men det är från hjärtat jag skriver. Vågar inte vara ensam med fler minnen som kommer upp så fortsätter jag skriva här har jag minst en vidrig händelse. En gång somnade jag i en snödriva o vaknade av att en kvinna skakade på mig och ringde taxi. Nästa dag ville dö. Den senaste tiden har jag varit säker på att jag ska dö av sjukdomen. Känner mig klunsig, vimsig, sover dåligt och har inte gått ner i vikt. Tvärtom.MEN INGEN BAKFYLLA!

Nu har jag varit nykter fyra dagar.

Jag har bott i Hollan btw o har rökt på. Inte min grej. Blev bara tjatig och torr i munnen.

Skriver av mig mer sedan. Läs om ni orkar men jag vill höra era berättelser om hur ni bestämde er!

• Anonym (Stark jobbat)

Stark jobbat av dig att klara båda gångerna! Tror inte jag hade klarat det. Jag gillar vin och dricker lite väl mycket, men är ingen alkoholist, så jag kan tänka mig att det är 1000 gånger värre för dig.

Min sambo är nykterist och då vi kommer till restauranger/länder där de inte förstår brukar jag dricka hans glas med. Så vi byter med jämna mellanrum 

• Fredling

Du är på din fjärde dag, och det kommer vara bli enklare ju fler dagar som får passera. Håll ut!!! Och middagen tycker jag att du kanske ska stå över, eller berätta hur det är så alla där kan peppa dig. Om du inte redan tränar så börja med det, det kan räcka med ca 1 timmes promenad om dagen (ringvägen är ju fantastisk). Det rensar både kropp och själ! Hitta på saker så du slipper tänka på det. Det är en vana du ska bryta, något som människan kan ha svårt för men absolut klarar av! Du kommer va så jävla stolt över dig själv ju fler dagar som går! Håll ut, och börja inte med någon annan ful ovana, försök att ta itu med problemet och inte byta ut det till något annat. Gå på AA, samt hos en psykolog. Psykolog är suveränt! Stort lycka till!

• Anonym (Imponerad)

Hej ts!

Blev så tagen av tråden.

Vill bara skicka pepp och säga hur fanastisk du är! Jag är lyckligt lottad som inte är drabbad direkt utav alkoholens baksida en jag jobbar på bolaget och ser på nära håll varje dag vad skitet gör med folk. Att du på egen hand avstått vinet i 4 dagar är så otroligt imponerande. Att du öppnat upp och sagt till dina vänner att du har ett missbruk är starkt. Vad fint av dem att avstå för din skull! Håll hårt i dem- de kan göra din väg ur missbruket mycket enklare. Jag håller mina tummar för dig. Håll oss uppdaterade. Kram

• Anonym (Hm)
    Anonym (Stark jobbat) skrev 2018-07-27 09:12:39 följande:
    Stark jobbat av dig att klara båda gångerna! Tror inte jag hade klarat det. Jag gillar vin och dricker lite väl mycket, men är ingen alkoholist, så jag kan tänka mig att det är 1000 gånger värre för dig.

Min sambo är nykterist och då vi kommer till restauranger/länder där de inte förstår brukar jag dricka hans glas med. Så vi byter med jämna mellanrum 
    Verkligen strongt.
  • Anonym (M)

Känner igen mig och blir peppad själv av att du kämpar bra. För mig har alkoholen blivit alldeles för viktig och numera sen några månader tillbaka så får den mig inte att må sådär toppen längre enbart. Ångest innan, under tiden och efter att jag druckit verkar vara det nya. Så börjar inse att jag kanske inte kan dricka mer alls. Har tänkt så ett längre tag men numera gör den tanken mig inte så sorgsen utan lite lättad faktiskt. Har inte druckit på en vecka efter en intensiv social period med ?resedrickande? utomlands. Det är slående hur fräsch och pigg jag känner mig i jämförelse.

Kan inte säga att jag har förstört några relationer vad jag vet men har gjort en del mindre bra saker när jag varit påverkad, usch. Fast man kan ju tänka att man aldrig mer behöver ha det så, alkohol är ju inget man behöver till skillnad från de med t ex ät eller träningsmissbruk som inte kan komma bort från det som lockar dom.

Kämpa på! Verkar finnas mkt att vinna på att inte ge efter om man lyssnar på de som blivit nyktra.

• Anonym (My)

Starkt jobbat du har komit en bit på vägen håller tummarna att du klarar det tror du har rätt tänk.

Handlar om att göra ditt liv till en rutin i ditt fall ingen alkohol inte ens ett glas vin då behöver man inte ha tanken om man ska unna sig ett glas eller inte.

Det är ditt liv och du som bestämmer vad du vill och kan göra med ditt liv.

Du kan sitta och titta på alla andra som super ner sig då ser man hur dumt folk beter sig.

Många som dricker för mycket alkohol nu på semester och inte inser att de dricker för mycket.

Bättre att vara ärlig från början och säga att man är nykterist slipper man tjatet om alkohol som blir.

Skulle vara stolt om jag var du och kunna säga att man är nykterist och kan vara glad och ha hälsan kvar.

Uppdatera gärna hur det går.

All lycka till.

P.s allt är möjligt

• Anonym (Fjoff)

Bra kämpat M! Ok nu kämpar vi på!

Ska berätta att jag kom från en trevlig middag med fantastisk mat. Vinet flödade men inte i mig:). Kollade på mina ögon i spegeln nu och ögonvitan är vit! Inte rödgul! Jag VILL inte dricka längre. Men gissa, alk-jäveln är listig o flirtig som Loke. Den viskade att jag kanske skulle kunna ta ett glas ändå OM de bestämmer sig för att dricka vin. De tänkte nämligen vara alkfria men d gick inte. Suget gick över när jag kände andedräkten från dem. Jag tänkte, sådär luktar jag ju jämt! Fast värre! FEM dagar utan alkohol o jag orkar träna nu! Det är fantastiskt men som en av er skrev, ångesten kommer ifatt en o det finns inget att bedöva med. Är oerhört känslig(äter antidepressiva mediciner sedan 20 år). Nu verkar ju de annorlunda och det känns jättekonstigt. Är inte euroforisk men väldigt stolt över mig själv. Ni andra som känner igen er, kämpa på o dela här snälla ! Kram

• Fredling

Jättebra jobbat!!! Känslorna som väller över dig är inte farliga. Att känna ångest och panik är inte farligt, man dör inte, försök att känna dom! Lever själv med panikångest och vet att när den slår i så gör man allt för att bli av med den, men ju fler gånger man försöker känna känslorna och förstå att dom är ofarliga, desto mer immun blir man. Det finns en Online KBT behandling på karolinska i Huddinge, googla det, den hjälpte mig jättemycket. Kämpa på!!!!

• Anonym (Fjoff)

Tack snälla. Ska kolla upp det. Ska tillägga att jag har åkt in till psykakuten och har haft självmordstankar sedan jag var åtta år! Jag får ingen hjälp. Har kontakt med samma psykiatriker i 15 år men han kan inte hjälpa mig. Bara skriva ut tabletter. Håller jag mig nykter ikväll blir det dag 6. Men det är ju bara förmiddag än. Ja ångesten är påtaglig och jag kan inte sova trots immovane(insomning). Fan vad detta är kämpigt!

Tack alla fina för inlägg. Ni anar inte vad jag blir rörd. Ska tillägga att jag är 50+

Svar på tråden Jävla alkohol