• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    ostbågen skrev 2018-11-06 21:03:03 följande:

OBS!! FÖRLÅT FÖR LÅNGT GNÄLL.

Hej alla mammor (och bebisar)!!

Var med i tråden som fanns när vi väntade våra små sen så föll allt ut i sanden och har inte varit inloggad här sedan dess, men nu hittade jag denna tråd och känner igen mångas användarnamn. :)

Måste få skriva av mig då jag inte umgås nära med någon som har barn.

Födde 31/7 och fick andra gradens bristningar på 3 olika ställen. Fick ingen info om hur jag sprack eller vad jag kunde förvänta mig efteråt osv utan har läst i journalen om vad som "hände".

Vi har provat ha sex men det går verkligen inte pga smärta inuti och även "runt" hålet. Fick tillbaka mensen för drygt 2 veckor sedan och provade med tampong men inte ens det funkade utan gjorde för ont att stoppa in och ännu värre att ta ut. När jag står upp (stilla på samma plats), sitter på huk, torkar mig på toan, sitter/ligger på vissa sätt, tvättar mig i duschen så påminns jag om att det inte är som förut. När jag sätter mig ner ibland kan jag känna "luftbubblor"?

där nere..trodde först att det måste bero på att jag blivit så uttöjd men hålet är ju i princip igensytt känns det som.

På efterkontrollen sa MVC att allt såg bra ut, var normalt och var läkt men att jag kunde känna utav ärrvävnad i något år eftersom det blir stramare och hårdare hud. Försökte förklara för henne att jag upplevde att något känns fel men då sa hon bara att jag skulle komma ihåg att det var ett barn jag fött ut.

Ska det vara såhär? Har någon något liknande problem? Vet inte vad jag ska göra. :(

Jag tycker inte att det låter helt normalt. Klumpigt sagt av barnmorskan också. Ja, du har fött ut ett barn men för den sakens skull så ska du inte behöva gå runt med ett allmänt obehag. Prata med nån bra gynekolog också men tyvärr får du nog räkna med att inte få adekvat hjälp :/ Kvinnohälsa är inte direkt prioriterat och har du dessutom fött barn så är det som att du får räkna med att det inte är som det ska.

Efter första förlossningen så upplevde jag ett obehag vid samlag, det var som att livmodertappen hade hamnat längre ner (trots att den inte hade det). Det krävdes en förlossning till, och regelbundna knipövningar, för att den känslan skulle avta.

Gör du knipövningar? Om inte så kan det vara det som strular. Gör tio ordentliga knip vid varje toalettbesök så får du in en bra rutin på det. Hoppas verkligen att det kan lösa sig för dig, så där ska man ju inte behöva gå runt och känna!
  • Iowhannah
    Kellie13 skrev 2018-11-07 02:59:20 följande:

Jo så e det ju att det blir roligare ju äldre dom blir, jag menar just när dom e så små så e det svårt att aktivera dom, svårt att hitta på saker att göra.

Jo det kan jag hålla med om, jag tror att jag mer svarade på frågan om det är okej att inte tycka om bebistiden.

Som nån annan skrev: så länge bebisen är nöjd så gör man förmodligen rätt. När de är små så behöver de sällan aktiveras så mycket, att bara titta på resten av familjen kan ju räcka.
  • Utvandraren2

Igår somnade lillan kl 19 och jag hade inte hjärta att väcka henne. Så hon vaknade pigg klockan 5. Idag har det varit utvecklingsdag = grinigt och klängigt. 15 min sömn på hela dagen trots mitt vyssande. Kl 17 gav hon efter för sömnen. Har fortfarande inte hjärta att dra upp henne ur sängen. Får sehur länge jag får sova nu. Får jag sova till fem är jag nöjd. :)

• Utvandraren2

Hon sov till sju! Vaknade för mat kl 1, 3 och 5 dock. Vanligtvis brukar hon somna om själv, men nu fick jag natta. Särskilt kl 5, men det gick! :)

• jennie08
    LissaE skrev 2018-11-06 18:02:50 följande:

Wow vilken natt! Lycka! Tar Edward napp? Otto kan fortfarande inte och på nätterna duger inte hans händer.. utan då smackar han efter bröstet nästan hela tiden. Men det är okej, jag sover hyfsat ändå.

Bara för att jag skrev att han inte vänder från rygg till mage med mening så har han definitivt gjort det hela dagen idag. Sen är han så glad att han lyckats få tag på fötterna. Äntligen! Som han har försökt,, han har nästan tittat på dem med skräck. Så jäkla lustigt!

Nja, han tar napp ibland. På dagarna. Av någon anledning så vägrar han napp på nätterna utan då är det bara bröstet som gäller. Han sover fortfarande i sitt babynest mellan oss. Det är väl mer för min skull egentligen så att jag slipper resa mig upp för att hämta honom när han vaknar. Men funderar på att pröva att låta honom sova i egen säng. Fast det är ju så gosigt att ha honom bredvid sig.

Hehe Edward varken vänder på sig eller har upptäckt sina fötter. Han är nog för tjock om magen för att få upp fötterna. Haha - eller så har han inte kommit dit än. Jag måste nog öva mer med att ha honom på mage och så ska jag köpa ett babygym idag för han gillar dra i saker och titta på saker som rör sig över huvudet.
  • jennie08
    Kellie13 skrev 2018-11-07 03:14:38 följande:

Ok ja det låter ju härligt att dom kan hjälpa till så mkt. Hur gamla e dom? Har en dotter som är 5 år och hon är fantastisk med sin lillebror o hjälper till mycket med att hämta saker tex om ja sitter o ammar eller passar honom i babysittern om ja göra nått snabbt. Oj ja det låter som en bra natt du har haft. Här e det såå olika hur nätterna blir, man vet ALDRIG hur den blir. Ibland vaknar han 1-2 gånger per natt och ibland varannan timme. Problemet e ju hans mage som stör honom och när det händer går det inte att söva honom på natten så då får han sitta i babysittern som vibrerar och titta på tv en stund. Vet att det kanske inte är så bra att göra så på natten men samtidigt är de det enda ja kan göra för ja orkar inte bara gå runt o vagga honom, då går ryggen av.

De är 13 och 10 år. Helt perfekt :)

Nätterna har varit som vanligt så vi hade bara en lyxnatt. Jag förstår att du gör så på natten, det hade jag också gjort om Edward var vaken på nätterna. Man orkar ju inte hur mycket som helst. Sover han lite mer på dagarna nu? Jobbigt med magen, har det blivit lite bättre?
  • jennie08
    ostbågen skrev 2018-11-06 21:03:03 följande:

OBS!! FÖRLÅT FÖR LÅNGT GNÄLL.

Hej alla mammor (och bebisar)!!

Var med i tråden som fanns när vi väntade våra små sen så föll allt ut i sanden och har inte varit inloggad här sedan dess, men nu hittade jag denna tråd och känner igen mångas användarnamn. :)

Måste få skriva av mig då jag inte umgås nära med någon som har barn.

Födde 31/7 och fick andra gradens bristningar på 3 olika ställen. Fick ingen info om hur jag sprack eller vad jag kunde förvänta mig efteråt osv utan har läst i journalen om vad som "hände".

Vi har provat ha sex men det går verkligen inte pga smärta inuti och även "runt" hålet. Fick tillbaka mensen för drygt 2 veckor sedan och provade med tampong men inte ens det funkade utan gjorde för ont att stoppa in och ännu värre att ta ut. När jag står upp (stilla på samma plats), sitter på huk, torkar mig på toan, sitter/ligger på vissa sätt, tvättar mig i duschen så påminns jag om att det inte är som förut. När jag sätter mig ner ibland kan jag känna "luftbubblor"?

där nere..trodde först att det måste bero på att jag blivit så uttöjd men hålet är ju i princip igensytt känns det som.

På efterkontrollen sa MVC att allt såg bra ut, var normalt och var läkt men att jag kunde känna utav ärrvävnad i något år eftersom det blir stramare och hårdare hud. Försökte förklara för henne att jag upplevde att något känns fel men då sa hon bara att jag skulle komma ihåg att det var ett barn jag fött ut.

Ska det vara såhär? Har någon något liknande problem? Vet inte vad jag ska göra. :(

Hmm, det låter inte normalt. Visst, det är klart att du fött barn och att du fick ganska rejäla skador vilket säkert påverkar och tar längre tid att läka. Men att inte ens kunna använda tampong låter konstigt. Speciellt om bm säger att allt läkt fint.

Jag tycker att du ska boka tid till någon annan gynekolog och få ett andra utlåtande. Tyvärr så har jag hört att man får vara ganska påstridig när det gäller att få hjälp efter förlossningen.

Hoppas att du slipper det och får adekvat hjälp snart.
  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2018-11-07 03:27:30 följande:
    Jo det kan jag hålla med om, jag tror att jag mer svarade på frågan om det är okej att inte tycka om bebistiden.

Som nån annan skrev: så länge bebisen är nöjd så gör man förmodligen rätt. När de är små så behöver de sällan aktiveras så mycket, att bara titta på resten av familjen kan ju räcka.
    jo det e sant, det e väl bara jag som oroar mig och har dåligt samvete för typ allt.
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-11-08 09:37:55 följande:
    Nja, han tar napp ibland. På dagarna. Av någon anledning så vägrar han napp på nätterna utan då är det bara bröstet som gäller. Han sover fortfarande i sitt babynest mellan oss. Det är väl mer för min skull egentligen så att jag slipper resa mig upp för att hämta honom när han vaknar. Men funderar på att pröva att låta honom sova i egen säng. Fast det är ju så gosigt att ha honom bredvid sig.

Hehe Edward varken vänder på sig eller har upptäckt sina fötter. Han är nog för tjock om magen för att få upp fötterna. Haha - eller så har han inte kommit dit än. Jag måste nog öva mer med att ha honom på mage och så ska jag köpa ett babygym idag för han gillar dra i saker och titta på saker som rör sig över huvudet.
    min stora kille kan inte heller vända sig om, idag låg han på mage o kunde vända sig på sidan iaf.
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-11-08 09:42:30 följande:
    De är 13 och 10 år. Helt perfekt :)

Nätterna har varit som vanligt så vi hade bara en lyxnatt. Jag förstår att du gör så på natten, det hade jag också gjort om Edward var vaken på nätterna. Man orkar ju inte hur mycket som helst. Sover han lite mer på dagarna nu? Jobbigt med magen, har det blivit lite bättre?
    jo men det har blivit bättre med magen, han har inte kolik längre men fortfarande problem med gaser då han vill amma ibland typ hela dagarna. Nja på dagarna sover han kanske 1 timme som mest. Men ja måste berätta en grej som jag blev så glad för. Han har ju ratat flaskan vilket jag tycker har varit jättejobbigt då jag inte kan få nån hjälp av sambon på nätterna o sen plötsligt en dag så tog han bara den o jag blev ju såklart jätteglad. Sen köpte jag en pump och ut kom bara 1 ml på 1 timme så jag blev ju jätteledsen o besviken att ja inte kunde leverera mer, MEN efter andra dagen så rann det så nu kan han både ta flaskan plus att ja kan pumpa ut. Kanske inte låter som en stor grej men för mig e de det hehe.
Svar på tråden Julibebisar 2018