ostbågen skrev 2018-11-06 21:03:03 följande:
OBS!! FÖRLÅT FÖR LÅNGT GNÄLL.
Hej alla mammor (och bebisar)!!
Var med i tråden som fanns när vi väntade våra små sen så föll allt ut i sanden och har inte varit inloggad här sedan dess, men nu hittade jag denna tråd och känner igen mångas användarnamn. :)
Måste få skriva av mig då jag inte umgås nära med någon som har barn.
Födde 31/7 och fick andra gradens bristningar på 3 olika ställen. Fick ingen info om hur jag sprack eller vad jag kunde förvänta mig efteråt osv utan har läst i journalen om vad som "hände".
Vi har provat ha sex men det går verkligen inte pga smärta inuti och även "runt" hålet. Fick tillbaka mensen för drygt 2 veckor sedan och provade med tampong men inte ens det funkade utan gjorde för ont att stoppa in och ännu värre att ta ut. När jag står upp (stilla på samma plats), sitter på huk, torkar mig på toan, sitter/ligger på vissa sätt, tvättar mig i duschen så påminns jag om att det inte är som förut. När jag sätter mig ner ibland kan jag känna "luftbubblor"?
där nere..trodde först att det måste bero på att jag blivit så uttöjd men hålet är ju i princip igensytt känns det som.
På efterkontrollen sa MVC att allt såg bra ut, var normalt och var läkt men att jag kunde känna utav ärrvävnad i något år eftersom det blir stramare och hårdare hud. Försökte förklara för henne att jag upplevde att något känns fel men då sa hon bara att jag skulle komma ihåg att det var ett barn jag fött ut.
Ska det vara såhär? Har någon något liknande problem? Vet inte vad jag ska göra. :(
Jag tycker inte att det låter helt normalt. Klumpigt sagt av barnmorskan också. Ja, du har fött ut ett barn men för den sakens skull så ska du inte behöva gå runt med ett allmänt obehag. Prata med nån bra gynekolog också men tyvärr får du nog räkna med att inte få adekvat hjälp :/ Kvinnohälsa är inte direkt prioriterat och har du dessutom fött barn så är det som att du får räkna med att det inte är som det ska.
Efter första förlossningen så upplevde jag ett obehag vid samlag, det var som att livmodertappen hade hamnat längre ner (trots att den inte hade det). Det krävdes en förlossning till, och regelbundna knipövningar, för att den känslan skulle avta.
Gör du knipövningar? Om inte så kan det vara det som strular. Gör tio ordentliga knip vid varje toalettbesök så får du in en bra rutin på det. Hoppas verkligen att det kan lösa sig för dig, så där ska man ju inte behöva gå runt och känna!