• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-10-19 14:56:44 följande:

Vad bra att händerna är bra! Det är ganska trevligt att kunna använda händerna.

Börja jobba orkat jag inte ens tänka på. Jag vill vara hemma länge. Men jag måste väl snart komma fram till en plan.

Nä jag känner mig väldigt ambivalent inför att jobba. Jag har inte jobbat sedan den 9nde januari och en del av mig längtar tillbaka, medan en större del av mig bara vill vara hemma. Förvisso ska vi jobba varannan månad så det kommer inte bli alltför jobbigt ändå :)
  • Lillflickan

Grattis till nattningssuccen!

Jag tror det är bra att dela upp arbetsstarten. Få både arbete med vuxenstimulans och bebisgull. Då missar man ju egentligen ingen tid av bebistiden så som man gör om man arbetar fullt och den andre är hemma. Man får alla åldrar.

• jennie08

Hej hej, hur går det för alla?

Här går det bra. Igår var vi på BVC och vägde, mätte och vaccinerade.

Edward väger redan 7.5kg och är 67cm lång. Stor och lång kille med andra ord. Förstår nu varför alla kläder är för små. Lyckas alltid köpa kläder som han växer ur på några veckor. Som tur är så har jag fått kläder av kompisar så ska gå igenom allt och se om det finns lite i strl 74.

Vaccinationen gick bra. Rotavaccinet slurpade han i sig med god aptit, precis som förra gången. Sprutorna däremot var mindre roliga. Tårarna rann nerför kinderna. Gulle, han var så ledsen efter att han fått andra sprutan. Men han fick ingen feber så det är ju skönt, bara lite tröttare än vanligt. Men idag är han samma glada goa kille som förut.

Sååå, hur går det för er och bebisarna?

• jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-19 23:35:55 följande:

Nä jag känner mig väldigt ambivalent inför att jobba. Jag har inte jobbat sedan den 9nde januari och en del av mig längtar tillbaka, medan en större del av mig bara vill vara hemma. Förvisso ska vi jobba varannan månad så det kommer inte bli alltför jobbigt ändå :)

Åh jag är så långt ifrån att börja jobba i mina tankar så du anar inte Hihi ;) Men skönt ändå att kunna vara hemma varannan månad. Skulle inte fungera på våra jobb så för oss är det inget alternativ. Men som sagt, jag har ingen brådska utan hoppas på att kunna vara hemma länge.
  • Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-23 09:49:09 följande:

Edward väger redan 7.5kg och är 67cm lång. Stor och lång kille med andra ord. Förstår nu varför alla kläder är för små. Lyckas alltid köpa kläder som han växer ur på några veckor. Som tur är så har jag fått kläder av kompisar så ska gå igenom allt och se om det finns lite i strl 74.

Vaccinationen gick bra. Rotavaccinet slurpade han i sig med god aptit, precis som förra gången. Sprutorna däremot var mindre roliga. Tårarna rann nerför kinderna. Gulle, han var så ledsen efter att han fått andra sprutan. Men han fick ingen feber så det är ju skönt, bara lite tröttare än vanligt. Men idag är han samma glada goa kille som förut.

Vi var och vaccinerade i dag. Än så länge ingen feber men hon är väldigt trött. Sonen fick feber dagen efter vaccinering så vi får se om det kommer nån i kväll eller i morgon.

På vårt BVC var de smarta och var två stycken när sprutorna skulle tas, så de gjorde lidandet så kort som möjligt. Hon reagerade inte alls när de satte sprutorna men när de drog ut dem så grät hon så himla mycket!

Alice följer sin storebror ganska exakt i både längd och vikt. Hon väger några hekto mindre och är en halv centimeter längre än vad han var vid samma ålder. Större huvud har hon också :)
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-23 18:23:03 följande:

Vi var och vaccinerade i dag. Än så länge ingen feber men hon är väldigt trött. Sonen fick feber dagen efter vaccinering så vi får se om det kommer nån i kväll eller i morgon.

På vårt BVC var de smarta och var två stycken när sprutorna skulle tas, så de gjorde lidandet så kort som möjligt. Hon reagerade inte alls när de satte sprutorna men när de drog ut dem så grät hon så himla mycket!

Alice följer sin storebror ganska exakt i både längd och vikt. Hon väger några hekto mindre och är en halv centimeter längre än vad han var vid samma ålder. Större huvud har hon också :)

Ja det hade ju varit smart, att ta båda benen samtidigt. Jag tycker att nålen såg så tjock ut haha fastän jag är sjuksköterska och har gett många sprutor. Men plutten blev så ledsen :( Men han fick aldrig någon feber så det är ju bra. Läste någonstans att det är vanligare att febern kommer efter andra vaccinationstillfället så vi får se.

Vad brukar ni hitta på på dagarna?

Här hinns det inte med så mycket, vi brukar handla och någon gång i veckan så träffar vi mina vänner som också är hemma.

Annars ser dagen ut så här: går upp och gör iordning de stora barnen och ser till att de kommer iväg till skolan. Vid 8-tiden vaknar Edward, byter blöja, äter, leker lite. Sen somnar han ofta runt 9-tiden igen och sover kanske 1 timme. När han vaknar så äter han igen och sen brukar vi försöka komma ut lite. Efter lunch somnar han oftast och kan sen sova i flera timmar. Ofta mellan 13-16. Sen kommer barnen hem från skolan.

Eftersom han har sina sovtider så känns det bäst att vara hemma då.

Vad hittar ni på?
  • Iowhannah

Febern kom till slut. I går kväll hade hon runt 38 grader och var så himla ledsen! Hon grät och grät och grät och somnade inte förrän vid midnatt. Stackars liten :( Men nu mår hon bra igen.

Vi gör inte så mycket om dagarna, ibland åker vi till affären och ibland till BVC. Om sonen har förskola så lämnar vi honom och sedan går vi hem och sover lite.

Alice har inga direkt spikade rutiner på dagarna. Hon somnar vid 22 och sover till 07/08, med en matning vid 04/05. Under dagen söver vi henne när behov finns typ, jag har inte kollat klockan eller så.

• Kellie13

Vi var på Bvc i fredags o mätte,vägde o fick vaccin. Det gick jättebra. Han skrek till bara när dom stack o sen slutade han direkt. Han blev lite varm efterråt men annars inte märkbart påverkad. Han väger över 7 kg vilket känns när man bär på honom hehe.
  • Kellie13

Vi var på Bvc i fredags o mätte,vägde o fick vaccin. Det gick jättebra. Han skrek till bara när dom stack o sen slutade han direkt. Han blev lite varm efterråt men annars inte märkbart påverkad. Han väger över 7 kg vilket känns när man bär på honom hehe.
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-24 11:00:13 följande:

Febern kom till slut. I går kväll hade hon runt 38 grader och var så himla ledsen! Hon grät och grät och grät och somnade inte förrän vid midnatt. Stackars liten :( Men nu mår hon bra igen.

Vi gör inte så mycket om dagarna, ibland åker vi till affären och ibland till BVC. Om sonen har förskola så lämnar vi honom och sedan går vi hem och sover lite.

Alice har inga direkt spikade rutiner på dagarna. Hon somnar vid 22 och sover till 07/08, med en matning vid 04/05. Under dagen söver vi henne när behov finns typ, jag har inte kollat klockan eller så.

Oj så skönt att bara behöva gå upp 1 gång per natt. Lyx :) Vi är uppe var och varannan timme. Inatt ammade jag nog 5-6 ggr men det var lite värre än vad det brukar vara. Som tur är så blir jag inte så trött ändå.

Är hon feberfri nu?
    Kellie13 skrev 2018-10-24 16:31:16 följande:

Lika som Edward då :) Han känns riktigt tung. Som tur är så gillar han att ligga i soffan/babysitter/barnvagnen så jag behöver inte gå runt och bära på honom så mycket.

Hur är hans mage nu? Har för mig att han hade det kämpigt med magen eller har jag blandat ihop honom med någon annan bebis ;)
Svar på tråden Julibebisar 2018