• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-16 23:55:33 följande:

Hon rosslar inte hela tiden, det är mer som att det slemmar ihop emellanåt. Om det är RS så är det åtminstone en mild form av det.

Ok. Då kanske jag skulle avvakta. Däremot om andningen blev mer ansträngd eller om barnet skulle få svårt att få i sig mat pga slem/rossel så skulle iaf jag söka hjälp. Hoppas hon blir bättre snart!
  • Lillflickan

Usch vad tråkigt att lösa om sjuka små bebisar. Hoppas det går över fort.

Min lilltjej växer så det knakar. Börjar oroa mig för om hon går i dopklänningen nästa helg. 3,5 månader nu.

Hon börjar ge lite mer respons nu. Ler med hela ansiktet, skrattar och jollrar. Så kul! Hon har också börjat hitta sin högra hand. Hon för den mot ögat och drar den sen ner till munnen och kämpar för att få in den lilla tummen i munnen. Så sött! Jag blir väckt på natten av ett väldigt högljutt snuttande på tummen. Försöker byta till nappen och det fungerar ibland och ibland blir hon jättearg på mig då.

Magen har varit sämre några dagar. Köpte en ny flaska miniform och tror det har varit lite bättre idag. Hoppas det håller i sig. Så jobbigt när hon skriker av magont.

• Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-10-17 23:58:38 följande:

Usch vad tråkigt att lösa om sjuka små bebisar. Hoppas det går över fort.

Min lilltjej växer så det knakar. Börjar oroa mig för om hon går i dopklänningen nästa helg. 3,5 månader nu.

Hon börjar ge lite mer respons nu. Ler med hela ansiktet, skrattar och jollrar. Så kul! Hon har också börjat hitta sin högra hand. Hon för den mot ögat och drar den sen ner till munnen och kämpar för att få in den lilla tummen i munnen. Så sött! Jag blir väckt på natten av ett väldigt högljutt snuttande på tummen. Försöker byta till nappen och det fungerar ibland och ibland blir hon jättearg på mig då.

Magen har varit sämre några dagar. Köpte en ny flaska miniform och tror det har varit lite bättre idag. Hoppas det håller i sig. Så jobbigt när hon skriker av magont.

Handen är väldigt poppis här med. Ofta så slängs nappen ut till förmån för tummen eller några fingrar. Favoritleksaken är också min hand, den kan hon ligga och titta och känna (och smaka) på läääänge :) Jag har också lyckats locka fram några små högljudda skratt, det finaste ljudet i världen!

Det är skitjobbigt att hon är sjuk! Hon är så ledsen mest hela tiden, den glada tiden är inte många kvartar om dagen :( Jättetrött, jätteledsen pga jättetrött, svårt att äta pga jätteledsen, svårt att somna pga jätteledsen, osv osv. Dagtid vill hon bara sova i selen (vagnen funkar ibland) så min rygg är inte superglad längre. Jag ska dessutom helst inte sitta ner med selen på, stående eller gående är det som gäller.
  • Lillflickan

Det är inte lätt att vara liten och sjuk. Och inte lätt för mamma heller. Bra att sele fungerar i alla fall. Jobbigt för armarna att bära annars. Du får ta långa promenader och få massa motion.

Hur går det med händerna förresten?

• Iowhannah
    Lillflickan skrev 2018-10-18 08:34:20 följande:

Det är inte lätt att vara liten och sjuk. Och inte lätt för mamma heller. Bra att sele fungerar i alla fall. Jobbigt för armarna att bära annars. Du får ta långa promenader och få massa motion.

Hur går det med händerna förresten?

Det går bra, tackar som frågar :) Min arbetsterapeut var imponerad över hur snabbt de har läkt och den 2 november ska jag börja jobba igen. Då får vi se om handlederna pallar det.
  • Iowhannah

Jag har verkligen märkt att gravidhormonerna har lämnat kroppen nu. Hur mycket hår kan en person tappa?! Varenda klädesplagg är fullt!

• jennie08
    Iowhannah skrev 2018-10-18 17:01:43 följande:

Jag har verkligen märkt att gravidhormonerna har lämnat kroppen nu. Hur mycket hår kan en person tappa?! Varenda klädesplagg är fullt!

Instämmer! Jag hade så fint hår och så fina naglar och så fin hy. Nu är håret sprött, slitet och tunt, naglarna ska vi inte tala om och hyn är glåmig, saknar lyster och finnig (lite då och då)

Hehe sååå tråkigt!
  • Lillflickan

Vad bra att händerna är bra! Det är ganska trevligt att kunna använda händerna.

Börja jobba orkat jag inte ens tänka på. Jag vill vara hemma länge. Men jag måste väl snart komma fram till en plan.

• Iowhannah
    jennie08 skrev 2018-10-18 18:02:05 följande:

Instämmer! Jag hade så fint hår och så fina naglar och så fin hy. Nu är håret sprött, slitet och tunt, naglarna ska vi inte tala om och hyn är glåmig, saknar lyster och finnig (lite då och då)

Hehe sååå tråkigt!

Åh usch -.- Jag har alltid haft såna problem med finnar och acne, hyn har bara varit fin när jag har varit gravid, så nu hoppas jag innerligt att det inte kommer tillbaka! Jag hade en finne förra veckan och fruktade det värsta men än så länge har det inte blivit mer än så :D

I dag har jag varit gräsänka hela kvällen och för första gången varit ensam med båda barnen vid läggdags. Det var lite nervöst men vi klarade det galant! Alice somnade i bärselen när jag läste godnattsaga för storebror och sen fick hon ligga i soffan tills sista matningen och läggdags för mig. Jag ska skryta för sambon i morgon :)
Svar på tråden Julibebisar 2018