• Anonym (Undrar)

Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?

Min sambos ex berättade för ett par veckor sen att hon ska ta med sig barnen och flytta till sin nya kille.

Min sambo vägrar detta då det gör det nästan omöjligt att få fortsätta träffa dem varannan helg som nu.

Hon struntar i det och tycker att han kan väl se dem på loven. Fast, då jobbar vi och minsta är bara 5 år.

De har gemensam vårdnad men de är skrivna hos henne då vi inte bor på samma ort.

Det äldre barnet är ledsen och vill inte flytta. Den lille är inte stor nog att förstå.

Vad kan vi göra? Mer än vägra skriva på?

Hon har redan börjat flytta grejer och snart börjar skolan...

• Svar på tråden Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?
  • fjanten

Är pappan alls intresserad av att ha barnen på heltid, och att barnen träffar sin mamma på loven samt någon långhelg? För det finns ingen domstol som kan tvinga kvar mamman där hon är nu.

• Anonym (Fia)
    HD2017dis skrev 2018-07-22 10:09:48 följande:

Det är väl smartare att få dom på umgänget hur mycket barnen ska vara hos mamman.

Det är ju mamman som blir umgängesförälder om hon flyttar.

Återigen, pappan bor INTE på samma ort som skola/förskola, dvs barnen tvingas byta skola/förskola oavsett om de flyttar med mamman eller om de flyttar hem till pappan.

Det innebär att pappan inte automatiskt får interimistiskt boende om han stämmer i domstol.
  • Anonym (Bara en tanke)

Är det bara jag som tänker att det e helt ok att pappan flyttat till annan ort.. *knepigt* Sen ojar sig nya sambon att hans ex vill flytta till sin nya kärlek. Man kanske ska leva som man lär?

Annat alternativ kan ju vara att man flyttar inärheten..

Nya sambon skriver också att de jobbar på loven. Så då kan de inte ta barnen? Nä, så hela det ansvaret ska ligga på mamman att ordna hela loven, men flytta det ska hon inte få göra.. Verkligen en häxa, som någon skrev att mammorna kan vara....

• Tow2Mater
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2018-07-22 19:22:18 följande:

Är det bara jag som tänker att det e helt ok att pappan flyttat till annan ort.. *knepigt* Sen ojar sig nya sambon att hans ex vill flytta till sin nya kärlek. Man kanske ska leva som man lär?

Nya sambon skriver också att de jobbar på loven. Så då kan de inte ta barnen? Nä, så hela det ansvaret ska ligga på mamman att ordna hela loven, men flytta det ska hon inte få göra.. Verkligen en häxa, som någon skrev att mammorna kan vara....

Ingen sager val att hon inte ska få flytta, bara att hon inte ska ta med sig barnen.

Vem som flyttade till annan ort tidigare, pappan eller mamman med barnen, vet vi inte. Var det pappan tog han ju inte med sig barnen. Men de kanske var sarbo redan då och bodde på olika orter.
  • Anonym (Bara en tanke)

Tow2Mater skrev 2018-07-22 19:27:27 följande:

Ingen sager val att hon inte ska få flytta, bara att hon inte ska ta med sig barnen.

Vem som flyttade till annan ort tidigare, pappan eller mamman med barnen, vet vi inte. Var det pappan tog han ju inte med sig barnen. Men de kanske var sarbo redan då och bodde på olika orter.

Men man får väl kanske anta att mamman bor kvar eftersom det är där barnen går i omsorg? Barnen ska bo kvar själva på orten då? Eller hur tänker du då?
  • Anonym (H)
    HD2017dis skrev 2018-07-22 10:10:17 följande:
    Men jag instämmer det måste gå rättsligt och ni måste agera snabbt, inte sitta och rulla tummarna.
    Helt korrekt
  • Tow2Mater
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2018-07-22 19:32:34 följande:
    Men man får väl kanske anta att mamman bor kvar eftersom det är där barnen går i omsorg? Barnen ska bo kvar själva på orten då? Eller hur tänker du då?
    Mamman kan likväl ha flyttat med barnen forsta gången, jag ser det som mer troligt då hon ju nu anser det vara hennes rättighet att flytta med dem (igen).

Pappan kanske vill bosätta sig så barnen kan fortsätta i sin befintliga omsorg? och att det skulle vara i barnens bästa intresse att inte kunna träffa sin andra forälder oftare än på lov kan vi väl enas om att det inte är? Men ska det nu bli så iallafall, är det ju den som flyttar som ska ta den smällen, om nu pappan skulle vilja ha barnen heltid.

• Anonym (Bara en tanke)
    Tow2Mater skrev 2018-07-22 20:06:45 följande:

Mamman kan likväl ha flyttat med barnen forsta gången, jag ser det som mer troligt då hon ju nu anser det vara hennes rättighet att flytta med dem (igen).

Pappan kanske vill bosätta sig så barnen kan fortsätta i sin befintliga omsorg? och att det skulle vara i barnens bästa intresse att inte kunna träffa sin andra forälder oftare än på lov kan vi väl enas om att det inte är? Men ska det nu bli så iallafall, är det ju den som flyttar som ska ta den smällen, om nu pappan skulle vilja ha barnen heltid.

Ja, är det så att det var mamman som flyttade första gången till annan ort, så visst, då håller jag med dig. Verkligen inte ok på något sätt. Det kan kanske kvinnan som ställer frågan svara på. Men då håller du ju med mig att OM det nu var pappan som flyttade, så får han ta den "smällen"?
  • Tow2Mater
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2018-07-22 20:52:26 följande:
    Ja, är det så att det var mamman som flyttade första gången till annan ort, så visst, då håller jag med dig. Verkligen inte ok på något sätt. Det kan kanske kvinnan som ställer frågan svara på. Men då håller du ju med mig att OM det nu var pappan som flyttade, så får han ta den "smällen"?
    Nej, den här flytten har inget med eventuella tidigare flyttar att gora.

Jag anser den som flyttar långt tar inte med sig barnen om det innebär att umgänget med den andra foräldern påverkas så negativt som i detta fall.
  • Anonym (GENAST)
    Anonym (Bara en tanke) skrev 2018-07-22 19:22:18 följande:

Skillnaden är ju att pappan flyttade, om det nu var han som flyttade, så pass liten bit bort att han ändå kunde ha umgänge. Mamman vill flytta så pass långt bort att umgänge försvåras markant. 

I detta läge får TS och pappan välja, antingen acceptera att mamman flyttar med barnen och då inte ha umgänge, eller att bli boendeföräldrar och därmed lösa loven. Det är många föräldrar som jobbar på loven och har då antingen förskola eller fritids för barnen, så det är inget egentligt hinder. 

Är pappan umgängesförälder blir det ju svårt att lösa loven om man inte tar semester då, ofta kan det ju räcka med en eller ett par dagar så får man ganska många dagar ledigt på raken iom röda dagar. Frågan är om TS och pappan är villiga att 'offra' pappans semesterdagar för att kunna ha barnen på loven. De får ju mindre sammanhängande gemensam semester på sommaren då,,,
  • Anonym (......)

Alla ni som pratar om att pappan inte ?vill? ha barnen mer än varannan helg. Allt är inte svart eller vitt. Min man ligger i tvist med mamman till sina barn som har stämt honom på boendet och vill att pappan endast ska ha dom varannan helg. Utan egentlig anledning för allt fungerar jättebra hos oss. I vårt fall har hon flyttat från orten, så hon har väl tröttnat på att köra dom till förskolan och tillbaka varje dag. Eller så vill hon ha de pengar barnen genererar med underhållsbidrag och barnbidrag då hon inte har något jobb. Hur som, vi jobbar på att få fortsätta ha varannan veckan och det kan mycket väl vara så att pappan i TS inte haft något val när det kommer till varannan helg.

• Anonym (GENAST)
    Anonym (......) skrev 2018-07-23 10:24:23 följande:

Alla ni som pratar om att pappan inte ?vill? ha barnen mer än varannan helg. Allt är inte svart eller vitt. Min man ligger i tvist med mamman till sina barn som har stämt honom på boendet och vill att pappan endast ska ha dom varannan helg. Utan egentlig anledning för allt fungerar jättebra hos oss. I vårt fall har hon flyttat från orten, så hon har väl tröttnat på att köra dom till förskolan och tillbaka varje dag. Eller så vill hon ha de pengar barnen genererar med underhållsbidrag och barnbidrag då hon inte har något jobb. Hur som, vi jobbar på att få fortsätta ha varannan veckan och det kan mycket väl vara så att pappan i TS inte haft något val när det kommer till varannan helg.

Så klart det kan vara så att han av någon anledning inte setts som lämplig att ha mer än varannan helg, men det är ju inte det tråden handlar om egentligen, utan om mamman kan ta barnen och flytta. 

Vilket hon alltså kan om inte pappan är beredd att ta dem på heltid medan mamman får umgänge. 

Ligger föräldrar i en tvist är det smartast att skriva att man i första hand vill ha varannan v kvar, i andra hand att man vill ha hela boendet och den andra får helgumgänge. Alt i första hand att man själv har hela boendet och i andra hand halva tiden var.
    Om båda kräver hela boendet och att den andra ska ha helgumgänge så måste de döma så att en av föräldrarna får boendet och den andra får helgumgänge. 

Om en väljer att ta som andrahandsval att båda ska ha lika mycket tid med barnen finns alternativet att döma till det istället för att en ska ha hela boendet. 
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2018-07-22 20:58:57 följande:

Nej, den här flytten har inget med eventuella tidigare flyttar att gora.

Jag anser den som flyttar långt tar inte med sig barnen om det innebär att umgänget med den andra foräldern påverkas så negativt som i detta fall.

Och om VH-föräldern är ointresserad av att ha barnen på heltid? Ska barnen bo i familjehem i mammans gamla stad eller..?
  • Anonym (asdf)

Men finns det inget umgängesavtal / dom som föräldrarna måste följa?? I så fall kan ju pappan begära verkställighet. Om det inte finns umgängesavtal så är det bums till familjejurist så att ni får hjälp!

• Anonym (GENAST)
    fjanten skrev 2018-07-23 11:44:59 följande:
    Och om VH-föräldern är ointresserad av att ha barnen på heltid? Ska barnen bo i familjehem i mammans gamla stad eller..?
    Nä, om pappan inte vill ha heltid får han acceptera att barnen flyttar med mamman, man kan inte tvinga kvar en vuxen människa på en ort de inte vill bo på. 
  • Tow2Mater
    fjanten skrev 2018-07-23 11:44:59 följande:
    Men vad tror du själv?
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2018-07-23 22:31:22 följande:

Men vad tror du själv?

Svårt att svara på, tänker att det kanske finns en anledning till att pappan har vh som delvis grundar sig i att inte vilja ha hälften av vardagsansvaret. I så fall är det inte alls självklart att han ens är intresserad av att ha barnen på heltid.

Nej, det måste inte vara så. Vi vet som sagt inte, men det har inte någonstans framkommit att pappan är intresserad av det eller varför han har vh nu.
  • Tow2Mater
    fjanten skrev 2018-07-23 22:44:55 följande:
    ...är det inte alls självklart att han ens är intresserad av att ha barnen på heltid.
    Jag tolkar TS "så skolan måste bytas om de ska bo hos oss oxå" som att det betyder han har intresse. (Men kanske kan det tolkas på annat satt också.)
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2018-07-23 22:59:17 följande:

Jag tolkar TS "så skolan måste bytas om de ska bo hos oss oxå" som att det betyder han har intresse. (Men kanske kan det tolkas på annat satt också.)

Jag tolkar det mer som ren fakta snarare än "känslor"/vilja. Vi får nog vänta på att TS eventuellt ger mer info.
Svar på tråden Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?