• Anonym (Undrar)

Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?

Min sambos ex berättade för ett par veckor sen att hon ska ta med sig barnen och flytta till sin nya kille.

Min sambo vägrar detta då det gör det nästan omöjligt att få fortsätta träffa dem varannan helg som nu.

Hon struntar i det och tycker att han kan väl se dem på loven. Fast, då jobbar vi och minsta är bara 5 år.

De har gemensam vårdnad men de är skrivna hos henne då vi inte bor på samma ort.

Det äldre barnet är ledsen och vill inte flytta. Den lille är inte stor nog att förstå.

Vad kan vi göra? Mer än vägra skriva på?

Hon har redan börjat flytta grejer och snart börjar skolan...

• Svar på tråden Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?
  • Anonym (K)

Ring familjerätten och rådfråga!

• Anonym (mmm)

Ni måste båda skriva på för skolbyte och godkännande av adressändring på barnen. Om något annat sker är det olagligt så ni får vara väldigt observanta på detta! 

Men ring familjerätten nu på måndag och fråga dem vad ni kan göra.

Min bror var i liknande sits för många år sen, de hade varann vecka, gemensam vårdnad, när han på omvägar fick veta att mamman tänkte flytta till annan ort. Inte jättelångt bort men tillräckligt för att barnet inte skulle kunna åka därifrån till dagis/skola varje dag. När min bror ringde henne och frågade om det var sant att hon skulle flytta och hur hon tänkt kring barnet, visade det sig att hon väl mest bara tänkt att det var bara att ta med barnet och flytta. 
    Min bror gick till tingsrätten, fick boendet och barnet fick åka till sin mamma varannan helg. De hade fortfarande gemensam vårdnad dock. Det var ett enkelt beslut i rätten då barnet hade hela sitt sociala nät hos min bror, gick i förskolan osv och rätten såg ingen som helst anledning att dra upp barnet från sin invanda miljö. 

Det är därför ni ska ringa familjerätten genast, så att ni snabbt får till en process i detta. Har de väl flyttat och fått igenom adressändringen osv, så blir det troligen svårare att backa bandet. 

• Anonym (GENAST)

Ser att jag missade att barnen måste byta skola även om de skulle bo hos er, då blir det knepigare, men som sagt, stäm mamman på boendet ändå. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-21 22:54:45 följande:

Ni måste båda skriva på för skolbyte och godkännande av adressändring på barnen. Om något annat sker är det olagligt så ni får vara väldigt observanta på detta! 

Min bror var i liknande sits för många år sen, de hade varann vecka, gemensam vårdnad, när han på omvägar fick veta att mamman tänkte flytta till annan ort. Inte jättelångt bort men tillräckligt för att barnet inte skulle kunna åka därifrån till dagis/skola varje dag. När min bror ringde henne och frågade om det var sant att hon skulle flytta och hur hon tänkt kring barnet, visade det sig att hon väl mest bara tänkt att det var bara att ta med barnet och flytta. 

Min bror gick till tingsrätten, fick boendet och barnet fick åka till sin mamma varannan helg. De hade fortfarande gemensam vårdnad dock. Det var ett enkelt beslut i rätten då barnet hade hela sitt sociala nät hos min bror, gick i förskolan osv och rätten såg ingen som helst anledning att dra upp barnet från sin invanda miljö. 

Det är därför ni ska ringa familjerätten genast, så att ni snabbt får till en process i detta. Har de väl flyttat och fått igenom adressändringen osv, så blir det troligen svårare att backa bandet. 

Du missar att pappan inte bor i närheten av skolan! Barnen måste byta skola/förskola även om de flyttar till pappan så i det här läget har pappan ingen automatisk fördel.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (GENAST) skrev 2018-07-21 22:55:40 följande:

Ser att jag missade att barnen måste byta skola även om de skulle bo hos er, då blir det knepigare, men som sagt, stäm mamman på boendet ändå. 

Är det inte smartare att se till att få en dom på umgänget? Att få svårt på vitt hur mycket tid barnen ska vara med pappan, vem som ska transportera barnen och vem som ska betala för resorna. Pappan har ändå ingen stor chans att få interimistiskt boende för barnen och sen kommer de vara rotade på nya orten.

Om mamman får klart för sig att hon kommer få sitta på tåg eller i bil hela fredagen och hela söndagen så kanske hon förstår att det inte är rimligt att flytta så långt från pappan.
  • Anonym (GENAST)
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-22 09:49:49 följande:
    Är det inte smartare att se till att få en dom på umgänget? Att få svårt på vitt hur mycket tid barnen ska vara med pappan, vem som ska transportera barnen och vem som ska betala för resorna. Pappan har ändå ingen stor chans att få interimistiskt boende för barnen och sen kommer de vara rotade på nya orten.

Om mamman får klart för sig att hon kommer få sitta på tåg eller i bil hela fredagen och hela söndagen så kanske hon förstår att det inte är rimligt att flytta så långt från pappan.
    Jo, absolut, men det tar mer tid än att få interimistiskt beslut. Jag missade som sagt att barnen skulle få byta även om de fick boendet hos pappan. 
  • Anonym (Hanna)

Ni kan inte påverka vart mamman bor men pappan kan påverka var barnen bor. Det han kan

an göra är att stämma om boendet, dvs att barnen ska bo heltid hos er istället och lov och ev helger hos mamman.

• Anonym (GENAST)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-21 22:54:45 följande:

Man kan flytta ändå, utan att den andra föräldern skriver på. Denne har en chans och det är innan barnen flyttar (svårt att backa bandet som du skriver, barnen kan anses ha rotat sig på sin nya ort och då rivs de inte upp igen). 

Men, man kan som sagt flytta ändå, man bara flyttar och skickar in adressändringen utan den andra förälderns underskrift och så görs en utredning på vart barnets huvudsakliga dygnsvila är och så skrivs de där. 

Sen så är det skolplikt i Sverige så om inte båda skriver på skolbyte så skrivs barnen in i skolan som de tillhör enligt sin adress. 

• HD2017dis
    Anonym (Fia) skrev 2018-07-22 09:49:49 följande:

Det är väl smartare att få dom på umgänget hur mycket barnen ska vara hos mamman.

Det är ju mamman som blir umgängesförälder om hon flyttar.
  • HD2017dis

Men jag instämmer det måste gå rättsligt och ni måste agera snabbt, inte sitta och rulla tummarna.

Svar på tråden Flytta utan tillstånd av andra föräldern ok?