Anonym (mmm) skrev 2018-07-21 22:54:45 följande:
Ni måste båda skriva på för skolbyte och godkännande av adressändring på barnen. Om något annat sker är det olagligt så ni får vara väldigt observanta på detta!
Men ring familjerätten nu på måndag och fråga dem vad ni kan göra.
Min bror var i liknande sits för många år sen, de hade varann vecka, gemensam vårdnad, när han på omvägar fick veta att mamman tänkte flytta till annan ort. Inte jättelångt bort men tillräckligt för att barnet inte skulle kunna åka därifrån till dagis/skola varje dag. När min bror ringde henne och frågade om det var sant att hon skulle flytta och hur hon tänkt kring barnet, visade det sig att hon väl mest bara tänkt att det var bara att ta med barnet och flytta.
Min bror gick till tingsrätten, fick boendet och barnet fick åka till sin mamma varannan helg. De hade fortfarande gemensam vårdnad dock. Det var ett enkelt beslut i rätten då barnet hade hela sitt sociala nät hos min bror, gick i förskolan osv och rätten såg ingen som helst anledning att dra upp barnet från sin invanda miljö.
Det är därför ni ska ringa familjerätten genast, så att ni snabbt får till en process i detta. Har de väl flyttat och fått igenom adressändringen osv, så blir det troligen svårare att backa bandet.
Man kan flytta ändå, utan att den andra föräldern skriver på. Denne har en chans och det är innan barnen flyttar (svårt att backa bandet som du skriver, barnen kan anses ha rotat sig på sin nya ort och då rivs de inte upp igen).
Men, man kan som sagt flytta ändå, man bara flyttar och skickar in adressändringen utan den andra förälderns underskrift och så görs en utredning på vart barnets huvudsakliga dygnsvila är och så skrivs de där.
Sen så är det skolplikt i Sverige så om inte båda skriver på skolbyte så skrivs barnen in i skolan som de tillhör enligt sin adress.