Inlägg från: stjärnasomärdin |Visa alla inlägg
  • stjärnasomärdin

Vi som har bf April 2019

nadie2019 skrev 2018-10-07 18:37:52 följande:

Ja nu när jag frågade min sambo så togs det tydligen i samband med inskrivning av graviditeten... Måste ha missat de!

Misstänkte nästan det ;)
  • stjärnasomärdin
    nadie2019 skrev 2018-10-07 18:42:51 följande:

När är de ni har BF?

Jag har 10/4. Och skulle tycka det var roligt att skapa kontakt och hålla den. Bor i Stockholm och är 27 år! Hojta gärna :)

19/4 men gissar på att vi blir flyttade en del på KUB i morgon! Fick några veckor tidigt förra graviditeten så är inställt på det denna gången med ;)
  • stjärnasomärdin
    fixaochdona skrev 2018-10-08 18:28:40 följande:

Får man datum på kub? Jag minns inte :)

Tror det kan vara olika? Vid min förra graviditet erbjöds inte de under 35 KUB i vårt landsting men de betalade för det om man utförde det i annat landsting. I det landstinget bestämde de graviditetslängd vid KUB och inte RUL, vi fick dock ett bytt datum igen vid RUL eftersom de här bestämde efter RUL. Nu bestämmer de efter KUB alternativt vanligt UL i vecka 13 om man väljer det istället.
  • stjärnasomärdin
    Niluth skrev 2018-10-15 08:56:13 följande:

Är det någon som berättat på sitt jobb ännu? Eller avvaktar ni ett tag till?

Själv berättade jag för min teamleader ganska tidigt, men han är också den enda som vet. Mest för att kunna vara ärlig och hinta lite om de dagar som man inte mått så bra och dessutom blir han själv pappa i dagarna så känns som att han om någon vet hur det kan vara.

Vecka 14 nu. Berättade för chefen idag för att kunna förlänga våra nuvarande vikarie innan hon letar efter annat. I övrigt inte berättat något och hoppas vi kan hålla på det ett tag till. Berättade i vecka 21 i förra graviditeten men rätt så säker på att det inte kommer gå att dölja så länge denna gången ;)
  • stjärnasomärdin
    Niluth skrev 2018-10-18 08:48:56 följande:

Snart dags för RUL för några här (kanske någon redan hunnit göra?)!

Kommer ni att kolla upp kön? Själv är jag inte sugen på att veta innan, gjorde inte det sist heller och kände mig väldigt nöjd med det beslutet. 

Detta är dock sambons första så han har inte riktigt bestämt sig ännu om han vill veta innan så jag låter han få bestämma där. Dock är jag bara i vecka 14 ännu så vi har tid att fundera ett tag till 

Vi kollade förra gången och kommer göra det denna gången också!
  • stjärnasomärdin
    gammelpysen skrev 2018-10-18 13:32:25 följande:

Ni som gjort kub, hur har det gått? Har kub på måndag. Eftersom vi verkligen fått kämpa för det här är jag så nervös att de ska säga att det inte det bra ut..

Hur fort får man veta att det ser ok ut?

Vi fick inga siffror som tror vi fick förra gången utan fick bara redan på om det var hög eller låg risk samt om det hon såg i övrigt på UL såg bra ut. Tog några minuter efter UL innan risken var framräknad, förutsatt att man gjort blodprovet innan!
  • stjärnasomärdin
    siiaa skrev 2018-10-18 12:18:04 följande:

Nej man blir bara erbjuden kub om man är över 35 här, annars är det bara rul som gäller.

Det var likadant i vårt landsting när vi fick vårt förra barn, nu har de dock ändrat! Verkar som det blir vanligare och vanligare att erbjuda ett UL/KUB i vecka 13.
  • stjärnasomärdin

Någon som har erfarenhet (eller av annan orsak kunskap kring) att det gör ont i övre delen av skinkan (upp mot ländryggen liksom men tydligt att det sitter i skinkan och inte ryggen)? Något som är kopplat till graviditeten? Något man kan göra något åt? Något man skall undvika? Hit me!

• stjärnasomärdin
    Eloons skrev 2018-10-28 22:08:08 följande:

Ischias?

Tänkte också på det men det strålar inte, som jag fått för mig att det ska göra? Det känns som det sitter muskulärt liksom, fast om det gör det eller inte ver jag inte ;) Funderade på om jag ?gjort något? oberoende av graviditeten eller om det kan vara foglossning? Kanske kan vara ischias även om det inte känns som det passar in på beskrivningen! Känns så tidigt med sådana bekymmer att man hoppas att det är något annat ;) Hade inga som helst bekymmer förra graviditeten!
  • stjärnasomärdin
    Eloons skrev 2018-10-29 06:19:14 följande:

Har också haft ont där, men då endast två dagar så jag antog att jag sovit konstigt...

förra graviditeten fick jag foglossning i vecka 16, nu känner jag än så länge ingenting vilket är väldigt skönt, kanske man kan jobba enda fram till bf

Då hoppas jag som det blev för dig att det försvann! Vad skönt att du sluppit foglossningen än så länge, hoppas det fortsätter så.
  • stjärnasomärdin
    Jahajaa skrev 2018-10-31 10:21:02 följande:

Jag har haft som dig sen typ vecka 11-12 ungefär. Vet inte heller om det är en tillfällighet eller beror på graviditeten, men känns bara i vänster skinka. Ibland gör det ont ner under sittbenet också men bara vänster sida. Kommer och går, men värre har jag märkt när jag har lyft tungt på jobbet eller varit och tränat. Funderar på om det är en nerv i kläm eller något. Mitt sitter tyvärr fortfarande i nu i vecka 18 :/

Låter ju lite likadant, har dock inte känt något vid sittbenet utan enbart längst upp. Också bara ena skinkan, fast högra. Har fått en tid inbokad av sjukgymnast 9/11 så kan uppdaterar om vad de sa eller rekommenderade.
  • stjärnasomärdin
    Jahajaa skrev 2018-10-31 21:53:09 följande:

Ok, ja gör gärna det :) jag har tänkt boka tid hos naprapat men skjuter på det hela tiden för jag tänker att det ska gå över av sig själv :p

Jag återkommer efter 9/11 då :)
  • stjärnasomärdin

Någon som kan tipsa om en go gravidkudde som ni testat/vet någon annan som testar/hört bra om etc? Tänkte köpa en men finns ju så mångs olika varianter så tänkte jag kunde passa på att fråga här innan jag chansar ;)

• stjärnasomärdin
    jaktenpaflow skrev 2018-11-02 23:41:22 följande:

Ja jag har bbhugme från min förra graviditet för två år sedan. Har sovit med den varje natt sen dess haha, äääälskar den!!! Lite dyr men så värd det!

Den verkar ju helt klart vara den bästa men funderar på om jag är redo att lägga så mycket pengar ;) Har egentligen inga bekymmer som gör att jag ?behöver? den och klarade mig utsn en tanke utsn förra graviditeten...känner mer bara att det vore gott att ha en haha!
  • stjärnasomärdin
    fixaochdona skrev 2018-11-03 21:13:01 följande:

Någon mer som börjat känna rörelser? Är i v15 och inbillar mig lite ?fladder? någon gång per dag eller varannan dag :)

Yes! I vecka 15 visste jag att jag kände också. Förra graviditeten mycket senare men då reflekterade jag nog inte över det på samma sätt. Skall bli spännande att se hur moderkakan sitter denna gång :)
  • stjärnasomärdin
    fixaochdona skrev 2018-11-05 23:00:31 följande:

Lätt hänt att tro det är tarmarna eller lift i magen som hoppar lite :)

Haha ja det krävs lite granna för att känna skillnad på vad som är vad :)
  • stjärnasomärdin
    gammelpysen skrev 2018-11-07 20:53:55 följande:

Hej alla! Känner ni av växtvärk? Sticker lite och ömmar lite i nedre delen av magen. Intalar mig att det inte är någon fara så länge det inte gör ont. Vecka 15+2 idag och en hel månad till RUL...

Inte en enda gång hittills! Vill minnas att det både molade och ?drog? senast! Allt kanske är uttöjt och klart sen förra gången haha ;)
  • stjärnasomärdin
    Jahajaa skrev 2018-10-31 21:53:09 följande:

Ok, ja gör gärna det :) jag har tänkt boka tid hos naprapat men skjuter på det hela tiden för jag tänker att det ska gå över av sig själv :p

Nu har jag varit hos sjukgymnasten. Ingen foglossning, ischias eller annat gravidrelaterar. Stram muskel i skinkan som behöver stretchas flera gånger dagligen blev domen.
Svar på tråden Vi som har bf April 2019