• Anonym (VetInte)

Göra slut pga detta??

Har varit tillsammans med en man i snart ett halvår och tycker väldigt mycket om honom!!

Vi bestämde oss för att ta en resa ihop till hösten, (hans förslag) men jag gjorde klart för honom att jag inte har mycket pengar att lägga på resan.

I alla fall, hittade en resa som passade min budget men han ville inte åka dit eftersom det var en city resa och han ska på det med sina vänner snart. nu hittade jag några resor till solen jätte billigt! Billigare än så har jag svårt att tro att vi kan hitta, men han vill inte åka dit eftersom han varit i det landet tidigare. Blev så besviken. Han vet om att jag inte kan lägga mer och började fundera... varför reser man ihop? För mig är det att få kvalitetstid tillsammans. Spelar ingen stor roll vart man åker. Det känns som om han inte tycker att det är så noga att jag följer med.

Funderar på fullaste allvar att avsluta förhållandet om det är så eftersom jag vill vara med någon som vill vara med mig!! Inte ta med mig som sällskap men passar inte resmålet så tar han hellre en kompis å reser med...

Överdriver jag??

• Svar på tråden Göra slut pga detta??
  • Anonym (..)
    Anonym (Z) skrev 2018-07-14 06:26:06 följande:

Håller med här, ett resmål ska vara intressant och givande annars får det vara. De billigaste resmålen är inte alltför sällan stentråkiga.

Varför sätter du inte en budget tillsammans med killen först först och tittar sen? Tänk också på att det rullar pengar på plats när du sätter din budget. Man vill kunna äta gott, shoppa och åka på en spontan utflykt utan att behöva vända på varje krona.

Budgeten är ju redan satt, jag förutsätter att TS vill betala sin andel själv och utifrån det så har hon (de) en budget. TS är nog fullt medveten om hur en resa fungerar...

Jag tror som någon annan att han bara sade så, den som är intresserad av att resa ihop med någon involverar sig i planeringen mer.

Jag "fick" en utlandsresa i födelsedagspresent av mitt ex. Problemet var att han tyckte jag kunde få bestämma helt själv vart vi skulle, så jag försökte ju komma undan så billigt som möjligt. Han hatade hela resan och var skitsur över att jag valt fel resmål. Jag fick dessutom betala själv eftersom han tyckte att "boka du, det blir enklast. Väl på plats så ville han inte göra någonting alls, surade och tyckte att jag fick betala om jag tvunget skulle tvinga iväg honom på aktiviteter. Kul resa som fattig student, not. Han ville inte alls resa, han hade vara glömt fixa en present och ville dölja det.
  • Maria 434
    Anonym (VetInte) skrev 2018-07-13 23:10:45 följande:

Har varit tillsammans med en man i snart ett halvår och tycker väldigt mycket om honom!!

Vi bestämde oss för att ta en resa ihop till hösten, (hans förslag) men jag gjorde klart för honom att jag inte har mycket pengar att lägga på resan.

I alla fall, hittade en resa som passade min budget men han ville inte åka dit eftersom det var en city resa och han ska på det med sina vänner snart. nu hittade jag några resor till solen jätte billigt! Billigare än så har jag svårt att tro att vi kan hitta, men han vill inte åka dit eftersom han varit i det landet tidigare. Blev så besviken. Han vet om att jag inte kan lägga mer och började fundera... varför reser man ihop? För mig är det att få kvalitetstid tillsammans. Spelar ingen stor roll vart man åker. Det känns som om han inte tycker att det är så noga att jag följer med.

Funderar på fullaste allvar att avsluta förhållandet om det är så eftersom jag vill vara med någon som vill vara med mig!! Inte ta med mig som sällskap men passar inte resmålet så tar han hellre en kompis å reser med...

Överdriver jag??

Under förutsättning att du berättat om din budget, varför är det bara du som letar resa? Det är ju nåt man i ett normalt förhållande gör tillsammans.

Vet han inte om din budget så får du berätta så ni gemensamt kan hitta ett resmål.
  • Anonym (Prata)

Förmodligen har man ett mål med resan, är det märkligt?

Vill man bara vara med varandra spelar det ingen roll var man är och man kan ju lika gärna vara hemma?
    Vill man bara ligga på stranden eller sitta på hotellet och dricka spelar det heller inte så stor roll var man är.
    Vill man bara komma bort så har inte resmålet så stor betydelse...
    Har man däremot andra ideer så kan resmålet spela stor roll.

Men som andra säger, be honom hjälpa att hitta en lämplig resa som passar din budget. Diskutera vad ni har tänkt er med resan.

• Anonym (Prata)
    Anonym (..) skrev 2018-07-14 14:12:10 följande:
    Budgeten är ju redan satt, jag förutsätter att TS vill betala sin andel själv och utifrån det så har hon (de) en budget. TS är nog fullt medveten om hur en resa fungerar...

Jag tror som någon annan att han bara sade så, den som är intresserad av att resa ihop med någon involverar sig i planeringen mer.

Jag "fick" en utlandsresa i födelsedagspresent av mitt ex. Problemet var att han tyckte jag kunde få bestämma helt själv vart vi skulle, så jag försökte ju komma undan så billigt som möjligt. Han hatade hela resan och var skitsur över att jag valt fel resmål. Jag fick dessutom betala själv eftersom han tyckte att "boka du, det blir enklast. Väl på plats så ville han inte göra någonting alls, surade och tyckte att jag fick betala om jag tvunget skulle tvinga iväg honom på aktiviteter. Kul resa som fattig student, not. Han ville inte alls resa, han hade vara glömt fixa en present och ville dölja det.
    Vilken karaktär.
  • Anonym (J)

Du tycker alltså att han ska betala dina resor, efter bara ett halvår..?

• Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2018-07-14 00:14:40 följande:

Men självklart är det viktigt vart man åker? Jag skulle absolut inte lägga pengar och semesterdagar på att åka till ett ställe jag inte är intresserad av?! Aldrig någonsin! Det skulle jag se som någo positivt hos den här killen om han har ett intresse och driv att se olika platser i världen.

Känns mer som att du enbart är inne på att det ska vara så billigt som möjligt och tar vad som helst bara därför, jättetråkig inställning att planera en resa efter. Dock tycker jag verkligen att han borde vara med och leta resa och komma med förslag och inte bara lägga allt på dig.

Håller med. TS får väl spara ihop lite mer och åka senare istället.
  • Anonym (Z)
    Anonym (..) skrev 2018-07-14 14:12:10 följande:

Nja, jag fick inte intryck att hon faktiskt sagt en exakt peng för vad resan får kosta inom hennes budget. Det står bara att hon sagt att hon inte har så mycket pengar och det kan ju betyda väldigt olika för olika människor.... Men jag kan förstås ha uppfattat fel.

Vilken nolla till ex. Tur du inte har kvar honom :)
  • Anonym (prata?)

Att bara du letat resor och han sitter och avvisar förslagen låter som ett tråkigt upplägg som du inte ska upprepa. Är det för att du tittar efter något du gillar och har råd med som du tycker det är bättre att titta själv eller vad handlar det om?

Själv åker jag nog inte någonstans idag som inte intresserar mig "bara" för att umgås med min man. Skulle vara om det är hans drömresmål och jag följer med av den anledningen eller  om vi vunnit resan och ändå hade tid över att åka eller liknande. Men du känner uppenbarligen annorlunda och delar inte heller(?) en vardag med honom så att en vecka ihop var som helst än hemma kan locka på ett annat sätt.

Att inte ha råd att betala så mycket är som sagt en vag uppgift som kan tolkas olika. Tala om att "ska vi åka i höst så kan jag betala xx kr för resan" (räkna med en lägre summa än du disponerar för du vill kunna göra något på resmålset också). Säg gärna rent ut att du själv mest är intresserad av att umgås med honom i avslappnad miljö så att du är öppen för förslag om resmål förutsatt att de ryms inom den budgeten. Föreslå att han kollar upp det.

Om han inte gör det är han nog inte så intresserad av att resa med just dig, nej. Det i sig måste inte innebära att han är ointresserad av relationen. Jag hade nog tagit illa vid mig själv men det KAN, med positivt tänkande, särskilt med ett relativt kort förhållande som ert, också vara så att han tycker ert umgänge på hemmaplan räcker bra och att resor är något han gör av intresse och inte för att umgås. Men en god start är väl att tala om saken.

• Anonym (Cilla)

Om han inte har lyft ett finger för att försöka hitta en resa så innebär det att han inte vill resa med dig. Nu när du har gett olika förslag och inget duger för honom så föreslår jag att du väntar en vecka och inte säger ett ljud om resan. Om han inte heller nämner den så vet du att han inte är tillräckligt kär för att ta tag i en resa med dig.

• Physalis

Du får såklart göra slut precis av vilken anledning som helst och när som helst. Varför vara kvar när man tröttnat?

Vill du dock ge honom en chans så sätt dig ned och prata med honom. Säg att du nu har lagt väldigt mycket tid på att hitta en resa till er som passar din budget. Men eftersom han hela tiden slår ner dina förslag med nya anledningar så får han börja engagera sig i processen om han fortfarande är intresserad. Om han inte är intresserad så kan han vänligen tala om det så du slipper ödsla tid på att leta efter en resa.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (y)

Undrar som många andra varför han inte själv kommer med förslag på resor?

• smulpaj01
    Anonym (y) skrev 2018-07-15 12:10:39 följande:

Undrar som många andra varför han inte själv kommer med förslag på resor?

Troligen för att han inte VILL resa med ts.
  • Anonym (VetInte)

Vill påtala att jag var trött och ledsen när jag skrev inlägget och att jag skäms över att ens ha tänkt tanken att lämna pga en sån sak. Han är en fantastisk man! Det handlade nog mest om att jag kände att han inte ville anpassa efter min livssituation vilket i detta fallet är ekonomin. Jag vill betala för mig själv och göra saker utefter det jag kan och har råd med, kände väl att jag kanske inte ?duger? om jag inte har tillräckligt med pengar men det var en dum tanke.

• Physalis
    Anonym (VetInte) skrev 2018-07-15 12:31:02 följande:

Vill påtala att jag var trött och ledsen när jag skrev inlägget och att jag skäms över att ens ha tänkt tanken att lämna pga en sån sak. Han är en fantastisk man! Det handlade nog mest om att jag kände att han inte ville anpassa efter min livssituation vilket i detta fallet är ekonomin. Jag vill betala för mig själv och göra saker utefter det jag kan och har råd med, kände väl att jag kanske inte ?duger? om jag inte har tillräckligt med pengar men det var en dum tanke.

Värdet i en människa sitter inte i pengarna hon äger. Han har valt dig och han känner till dina omständigheter så det ska du aldrig känna dig sämre för. Skulle han tröttna får han göra slut, inte behandla dig som mindre värd. Skulle han göra det är han ett as.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (y)

Men trots allt så kvarstår ju frågetecknet kring varför han inte hjälper till att hitta en resa som passar. Utan bara säger nej till allt du föreslår.
  • Anonym (Olga)

Nej jag tycker inte heller du ska göra slut pga detta. Ni känner ju inte varandra så bra än så det är kanske lite svårt att tolka varandra helt rätt. Men det vore nog bra som flera skrivit att ni letar resor tillsammans.

Jag har själv inte så mycket pengar heller men det finns vissa resor jag ändå väljer bort avse som brukar vara de billigaste för attjag dels inte vill åka till vissa länder och jag dels inte vill resa med lågprisbolag. Då finns ju valet att helt tänka om ang resan och åka lite längre fram eller tänka om ang resmål, reslängd osv så det passar er båda.
  • Anonym (fabulous)

Den som säger nej till tre förslag hade från mig fått höra:

Okej, då är det din tur att föreslå något som du vill och som inte kostar mer än så här/person.

Koppla av och låt honom jobba. Cool

Svar på tråden Göra slut pga detta??