Inlägg från: Ninin |Visa alla inlägg
  • Ninin

BF mars 2019 - stannar på FL

LisaKMB skrev 2019-02-28 11:48:10 följande:

Jag har hört talas om den så kallade förlossningsdrinken och att den verkligen funkar (förutsatt att kroppen är redo). Någon som har provat?

Nä, låter intressant. (Och vore kul att höra om det funkat för nån!) Vad är det i?
  • Ninin

Åååh, vad blir det av detta? Har ganska starka förvärkar, var nyss på toa och gjorde en rejäl tömning (ursäkta infon)..

Första förvärkarna gjorde rejält ont, sådär så jag tänkte att justja det var ju såhär det känns, då kanske jag inte vill va med ändå, men nu är det mycket mindre ont!

Kanske falskt larm? Eller latensfas?

Nu vankar jag runt i huset och hoppas att det ska ta fart hellre än stanna av..

• Ninin
    Erla skrev 2019-03-01 18:03:41 följande:

Kan ju mycket väl vara på gång, men tyvärr kan det ju också vara förvärkar som kommer att avta :/

Dags att klämma lite på tuttarna nu då ;P haha

Det har lugnat sig.. :(

Nu ska klämmas!
  • Ninin
    Frugan89 skrev 2019-03-03 23:12:31 följande:

Jag kontaktade först kommunen och de sa till mig att det är helt upp till förskolan själva. Då kontaktade jag förskolam och fick prata med chefen där. Då gick vi igenom hur veckorna skulle kunna se ut nu innan förlossningen. Där va inga problem med att ha min äldre dotter fyra dagar i veckan, från nio till tre! Så himla skönt att man kan ha en direkt kontakt med förskolan och kolla hur det ligger till med personalen och då om det finns utrymme för min dotter med under tiden jag är föräldraledig. Så jag skulle absolut kontakta fsk om jag va dig!

Åh vad härligt att det finns vettiga och hjälpsamma personer! De hade ju kunnat sura och säga ?vi behöver inte..?
  • Ninin

Åh vad roligt Irmisans! Grattis!

Det känns bra att det börjar droppa in några bebisar i tråden, känns hoppfullt på nåt vis. (Här börjar jag tvivla på om det kommer nån bebis överhuvudtaget och har börjar planera in en massa middagar och grejer.. mina igångsättningsknep funkar SÅDÄR om man säger så, haha!)

• Ninin

Var på MVC igår, bm kände på tappen som var mjuk och öppen för två fingrar. Ingen riktig hinnsvepning, men hon var där och retade lite. Nu har jag en ny känsla med mer mensvärk/molvärk i nedre delen av ryggen + sammandragningar.

Mitt dilemma är att jag har tänkt gå på jobbmiddag hos en kollega ikväll där jag mfl ska presentera lite av vad vi jobbat med på sistone + umgås. Det skulle vara så sjukt jobbigt om det drog igång ordentligt där! Tex vattnet går i kollegans soffa.. Eller så starka värkar att jag inte kan köra hem själv.

Samtidigt vill jag inte ställa in om det ändå inte blir nåt.

Allra bästa vore om det drog igång nu så det inte var nån tvekan, typ skicka bild på bebis och säga att jag blev upptagen. :)

Vad tror ni, ska jag ligga still på soffan tills det är dags att åka, eller ska jag springa runt och se om det drar igång?

Kanske ska göra ett försök att kolla tappen själv och se om det ändrats nåt sen igår.

• Ninin

Tack Erla och Frugan89!

Promenad i förmiddags gav lite mer förvärkar medan jag gick men sen lugnade det sig. Nu känns det typ som vanligt igen..

Tappen är jättesvår att nå men ungefär lika stor som igår tror jag, det har iallafall inte hänt jättemycket på den.

Kollegorna skulle absolut fatta om jag ställde in, men jag själv skulle bli så himla frustrerad om jag bestämde mig för att det är så mycket på g att jag inte kan gå ut, och sen händer ändå ingenting.. kan ju inte ligga och glo på dr Phil i tre veckor till!!?

Så nu har jag letat fram största nattbindan jag hittar, kanske kan ge mig några sekunder för att hinna upp från kollegans soffa, haha.

Lagen om alltings jävlighet kommer få det jobbigt ikväll, sätta igång mig på olämpligaste platsen eller låta mig gå frustrerad..

• Ninin
    Elinmariajosefin skrev 2019-03-10 07:26:16 följande:

Då har jag passerat bf även denna gången! Med dottern gick jag 10 dagar över tiden. Så jäkla drygt! Nån mer i gruppen som passerat bf?

Har 4 dagar kvar till bf. Man kunde ju tycka att det skulle bli lättare med väntan när man vet att det inte kan vara så lång tid kvar, men jag är såå frustrerad. Har varit ?sjuk? i 9 månader och vill bara bli mig själv igen!

Inatt låg jag vaken med sparkar i revbenen och tryck mot underlivet och bara var sur på bebisen. Längtar tills den går att lägga ifrån sig en stund. (Får man ens säga så?)
  • Ninin
    Erla skrev 2019-03-13 10:04:48 följande:

Idag mår jag pissdåligt. Sovit som en kratta denna veckan och bebisen gjorde sig mycket påmind inatt. Varenda rörelse gav mig sjuka värkar. Gjorde så ont att jag fick gå runt i huset i en timme och sysselsätta mig. Inte alls såna värkar som jag hade med dottern. Det här var något annat och kom liksom inte i vågor utan var mer som att bebisen tryckte på något riktigt ömt. Idag har jag haft molande värk till och från, huvudvärk och liksom konstig känsla. Kom en rejäl slemklump när jag gick på toan i morse och det känns som att jag behöver gå på toan hela tiden. 38+0 Idag så det är ju ett tag kvar till bf, men bebisen är mer än välkommen när som helst nu! Tyvärr är vår tänkta barnvakt sjuk just nu och sambon likaså så rent praktiskt hade det varit bra om detta inte är startskottet på förlossningen.

Stackare. Drygt med smärta och dålig sömn!

Låter ju som att kroppen börjar förbereda sig, sen om det blir nu eller lugnar sig igen.. vi får hålla tummarna åt dig att barnvakten och sambon hinner bli friska.
  • Ninin
    Frugan89 skrev 2019-03-13 15:38:06 följande:

Man vågar egentligen inte säga det, men tror minsann det är något på gång här. Hade värkar inatt, inga som gjorde så ont som jag är förbered på. Och när jag vaknade imorse så var de kvar. Under dagen har de kommit och gått mer oregelbundet. Så hoppas det startars nu under kvällen. Det tråkiga är att dottern har dragit på sig en förkylning och en hemsk hosta. Jag är såååå nojig över RS då det är som starkast nu och att det är en hemsk säsong för RS då det är många som har konstaterats ha fått det. Under dagen idag har hon inte hostat så mycket och inte snötit sig alls, så det är nog en kvällsförkylning, vilket egentligen är värre, för man vill ju se att ens barn blir bättre och att det håller sig alla timmar. 

Spännande!! Uppdatera gärna om det ändrar sig!

Usch, hoppas inte RS. Är dottern extra slemmig eller mest hostig? Ja det verkar ha varit en rejäl RS-säsong! Skönt ändå att våra små kommer mot slutet av alla infektioner, värre att födas i november så man hinner få precis allt första halvåret..
  • Ninin

Och jag som just tänkte berätta om mina misslyckade igångsättningsförsök och beklaga mig över att det inte känns nåt alls... men nu ÄR det på g!

Fick maken att testa ett hinnsvepningsförsök+sex mitt på dan idag. Nu för en timme sen knäppte det till i magen och sen började det sippra vatten. Nu svaga oregelbundna värkar, toabesök x flera och blodtillblandat vatten.

Har skickat iväg stora barnen till mormor, nu är det bara att vänta på att det ska komma igång ordentligt.. bf imorgon!

• Ninin

Strax före kl 05 i morse kom han! Lång natt och bitvis dramatiskt med avstannande värkar+sänkt hjärtfrekvens, men det fick bra till slut med proffsig hjälp. (Jag trodde trean skulle bli en baggis.)

Stor kille på 4156g och 53 cm.

Jag känner mig överkörd (hela underredet känns utochin..) med såå glad att han är här! Ska bli kul att presentera honom för storebröderna strax.

• Ninin
    XaHHa skrev 2019-03-18 21:50:11 följande:

Imorse kl 05.24 kom på lille påg till världen 9 dagar innan BF! En liten plutt på 2865g & 48cm

Men wow, grattis! Gick förlossningen bra?
  • Ninin

Hur känns det i kroppen för er som fött?

Jag är på dag 4 nu och tycker det är besvärligare än jag minns det från de två tidigare (men man glömmer ju det jobbiga så jag kanske har fel och bara är orealistiskt otålig!)

Bäckenbotten känns som en hängmatta, tyngdkänsla i rumpan, magmusklerna okontrollerbara, eftervärkar, sprängfyllda bröst, värmevallningar..

• Ninin
    Elinmariajosefin skrev 2019-03-22 13:57:17 följande:

Jag har svårt att gå på toa, fick sy väldigt mycket :( blöder också extremt mycket trots att det gått en vecka! Har även haft feber sen i söndags men inget tyder på infektion. När jag nyser kissar jag på mig ganska mycket.. det är ingen dans på rosor direkt!

Usch, låter tufft! Det är ingen liten sak våra kroppar går igenom.. Vi är sjukt bra som fixar allt detta!

Låter som du varit i kontakt med vården eftersom de inte hittar någon infektion? Tycker de att blödningarna är ok också?
  • Ninin
    Erla skrev 2019-03-24 15:29:05 följande:

Nu hoppas Jag att något är på g här. Är osäker på vad det är som händer, för det känns inte som med första barnet.

Sambon lyckades känna efter livmodertappen och han hittade något efter en lite stund, och efter olika sitt- och ligglägen, som han beskrev som en kant. Ungefär 2 cm i bredd, men bara som en halvmåne. Vi vet båda hur tappen ska kännas i normala fall, men inte nu som höggravid. Efteråt hade vi dessutom sex där han kom, för att reta lite extra. Typ 30 min efter började jag få riktigt kraftiga och onda sammandragningar som liksom ger ett enormt tryck neråt. Har inte klockat dem, men de kommer med relativt jämna mellanrum och ganska tätt. Med första kan jag inte minnas att jag hade sammandragningar, utan mer som värkar som kom och gick tills de övergick i krystvärkar. Vad tror ni?

Spännande! Hur tyckte du att värkarna kändes förra gången om de inte var onda sammandragningar med tryck nedåt? Låter värk-likt tycker jag! Men än kan det väl tyvärr vara både riktiga värkar och förvärkar/sammandragningar som inte påverkar tappen. Håll utkik efter slempropp/blodstrimmor. :)

Håller tummarna för att det inte går över och att det blir bebis snart!
  • Ninin
    Erla skrev 2019-03-25 08:26:03 följande:

Tråkigt nog avstannade alla värkar igår kväll, så det var nog "bara" riktigt kraftiga förvärkar jag hade. Hoppas på att det snart är dags på riktigt här.

Typiskt. Men det lät ju som att det hände något av tapp-retningen, kan vara värt att prova igen om du börjar bli desperat. :)

Jag beskrev den som en mjuk och avslappnad mun för maken, låg med en kudde under rumpan, då hittade han och fattade.

Annars drar det nog igång snart ändå!
  • Ninin
    Elinmariajosefin skrev 2019-03-23 11:08:00 följande:

Hur är era bebisar ni som fått? Nöjda? Äter ofta? Sover de själva?

Min Lilly äter varannan till var tredje timme men inatt slog hon rekord och åt inte på 4 timmar! Annars ratar hon vagn och spjälsäng och sover endast på mig eller sambon. Än så länge sover hon mest men har en period på 3-4h som hon är ledsen på kvällen. Misstänker att magen är boven.

Min Alfred (nu 10 dagar) är generellt nöjd och trött. Sover mest. Äter ca var 3:e timme på dagarna och varannan på nätterna (tvärtom hade varit bättre!). Har inte lyckats få in tekniken för att rapa och han är ganska gasig, ligger och gnyr och trycker. Och på natten sover han bäst om han har huvudet i min armhåla, varmt och trångt och nära till bröstet..

Jag slits lite mellan att han ska sova så säkert som möjligt (egen säng/egen yta åtminstone) och att vi ska få sova alls. Och det är så smidigt att liggamma och bara somna ifrån själv, men då blir det verkligen inte rapat och han äter nog mindre och oftare på det sättet, ännu hackigare sömn. Jag längtar efter typ 4 timmars sömn i sträck..

Någon som provat introducera flaska som komplement för att kunna få lite avlastning?

Är era bra på att rapa från start?
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL