Jenmari skrev 2019-02-14 14:00:04 följande:
Tack för tipsen! Om någon vill dela med sig om eventuell igångsättning så uppskattar jag det med :)
Vilken bedövning var bäst för er?
Ska man raka sig där nere? Haha jag är lite rädd för rakhyveln när man inte ser för magen!
Jag blev igångsatt med första barnet pga vattenavgång utan att värkarna kom igång (infektionsrisk om det går för lång tid), var typ v 38+2. De började med liten ballong i livmodertappen, tog nån timme innan jag öppnat mig såpass att den ramlade ut. Sedan värkstimulerande dropp. Ganska lugnt till en början men blev mer och mer intensivt. Fick epidural som hade fantastisk effekt under resten av öppningsskedet (men som ju inte hjälper under själva utdrivningen). Lustgas sedan som inte gjorde så mycket åt själva smärtan utan mer gav nåt annat att fokusera på.
Totalt tog det drygt 15 timmar från ballongen sattes tills bebisen var ute. Det kändes länge eftersom hela tiden var på sjukhus, hade jag gjort hälften hemma hade det ju varit en ganska snabb första förlossning..
vi hade med godis, lyssnade på nån podd, spelade mobilspel ihop. Minns det som ganska mysigt!
De bryr sig inte ett dugg om ifall man rakat eller ej, det påverkar inte något mer än om du känner dig finare där nere (typ det sista jag brytt mig om på mina förlossningar hittills, fast när jag var inne på koll pga sammandragningar och det var en manlig läkarstudent som stod och glodde kände jag iofs att jag kanske borde ha friserat mig lite bättre...)