Inlägg från: Ninin |Visa alla inlägg
  • Ninin

BF mars 2019 - stannar på FL

XaHHa skrev 2019-02-20 06:53:45 följande:

Fick en tid imorgon faktiskt för att mäta tappen, så det känns genast lite bättre! Igårkväll blev jag kass i magen också.. Så läste jag att det kan vara ett sätt för kroppen att tömma sig inför en förlossning. Hoppas INTE!

Skönt med snabb koll! Jag har fått jättemycket sammandragningar av att vara dålig i magen (pga järntabletter eller kräksjuka), och även blivit lös i magen sista dagarna innan förlossning..

v 35 är lite väl tidigt men det brukar ju gå bra ändå om det skulle vara så! Förlåt om jag borde ha koll på det men är det ditt första barn?

Jag har också jättemycket sammandragningar, inatt låg jag och klockade dem men de var aldrig riktigt regelbundna eller särskilt onda. Däremot starka på når annat sätt så jag blev helt andfådd varje gång.

Jag hoppas också det dröjer lite till för både min man och jag är knallförkylda och orkar knappt gå från sängen till soffan, än mindre föda barn!
  • Ninin
    XaHHa skrev 2019-02-21 12:18:52 följande:

Nyss hemkommen från läkaren! Tappen var 3,3cm så ingen risk för förlossning än iallafall! Phuuu! Hon kunde känna huvudet långt ner i bäckenet och även fixerat. Så hon trodde ändå inte jag kommer gå över tiden, vilket är helt okej hehe.

Det är inte lätt att hålla koll på alla här! Men ja det är första barnet, så allt är så nytt och okänt för mig.

Åh är du också förkyld? Jag har också blivit det under natten med en jäkla hosta. Som om andningen inte redan är påverkad av en bebis som trycker haha.

Vad bra! Då hinner bebis växa till sig lite till!

Ja, jag tyckte det var jobbigt nog att ?bara? vara gravid men det blir ju inte lättare att sova/andas/äta med huvudet fullt av snor..

jag har varit taggad på förlossning ett tag nu, men min man är minst lika förkyld och.. ja MAN, så han skulle knappt överleva en förlossning de närmaste dagarna. :)

Men visst är det härligt att det närmar sig!? Jag har ju gjort det här förut men det känns ändå mer verkligt först nu när jag fått packa väskan och tvätta alla bebiskläder och bädda vagnen. Sängen har jag faktiskt inte tagit fram än för den ska stå intill min och jag kommer knappt ur den som det är utan nåt i vägen.. Är ni andra klara med förberedelserna?
  • Ninin
    Erla skrev 2019-02-21 21:43:43 följande:

Vi är så gott som färdiga :) det saknas några få saker i bb-väskan, men inga superviktiga saker. Nu förbereder vi oss mer genom att fylla frysen med lunchlådor och lättlagat, både för oss och för den som hinner hit för att passa vår dotter. Ska skriva ett schema för de rutiner vi brukar ha här hemma, så att den som passar inte behöver hitta på helt nytt för både djur och barn :P låter som värsta kontrollfreaket, men vi har inte så ofta barnpassning och har aldrig haft mer än några timmar som mest.

Isåfall är jag också kontrollfreak! :) Hur ska barnvakter annars ha nån aning om när de ska göra vad? Blir ju så mycket lättare för alla om barnet får följa samma rutiner som man faktiskt vet funkar än att det ska hinna bli hungrigt/övertrött.

Min väska blev jättefull! Känns nästan pinsamt att komma till förlossningen med en massa packning, som att man ska flytta in.. får väl lämna den i bilen, haha!

Nån mer som följer ?min mage och jag? på svt play? Kul tycker jag!
  • Ninin
    Erla skrev 2019-02-24 22:30:04 följande:

Jag är beräknad till den 26:e mars, men känner på mig att jag inte kommer få vänta så länge. Det är väl en känsla man får ta med en nypa salt kanske :P

Spännande det där med känslan! Har du någon egen gissning på datum? Känns inte 4 mars som en bra födelsedag?

Hur går det för alla med alla krämpor? Nån som jobbar fortfarande?

Idag på ica började mannen i kassan fråga en massa om när det var dags och om jag mått bra och så. Kändes helskumt, vad har han med det att göra? ?Eh nej jag har mått pyton i 9 månader, nu har jag fått hemorrojder och åderbråck i underlivet och magen spricker mer för varje dag, tackar som frågar!?
  • Ninin
    LisaKMB skrev 2019-02-26 20:16:28 följande:

Jag jobbar nästa vecka också och går sedan på föräldraledighet. Har inte bf förrän 22/3 så det blir exakt två veckor innan. Blir ju inte direkt någon vila att gå hem eftersom mina två andra barn får gå ner på 15 timmar då. Förstår faktiskt inte hur jag ska orka. Jag är ju piggare efter en dag på jobbet än en dag hemma med barnen. Hur har ni andra det med förskola för er äldre barn när ni är föräldralediga? Känns ju lite oroligt att man är ensam med båda barnen när förlossningen drar igång dessutom.

Men oj, 15 timmar innan förlossningen?? Här (Uppsala) får man ha kvar ordinarie tider om man går hem tidigast en månad före bf, och man får också ha de tiderna till bebis blivit 1 månad, sedan är det 20 timmar som gäller. Är du säker? Jo du har säkert koll men det låter bara så orimligt att ha hand om småbarn nästan på heltid och vara höggravid, och dessutom kan ju förlossningen bli kraftig från start!
  • Ninin
    Erla skrev 2019-02-26 20:00:59 följande:

Ja det är jättespännande! Jag har på känn att bebisen antingen kommer eller har kommit det 15:e, men förra gången trodde jag att jag skulle gå över och så blev det ju inte :P andra har gissat på den 10:e, 18:e och någon har bara sagt tidigast 10:e och senast 17:e. Hur är det själv med känslan?

Haha! För det första känns det ju inte som något okända män brukar fråga. Kvinnor har jag fått frågor av, men inte någon man :P lite som du skriver, hur ska man reagera? Hade varit kul att vara superärlig och bara dra på med alla krämpor som existerat.

Jag tror väl egentligen att det blir nånstans nära eller strax efter bf (17:e), men jag tänker mig 4:e för att inte bli helt uppgiven. Sen får jag väl flytta fram med några dagar i taget, haha!

Men jag tänker att när jag går in i v 39 ska jag börja med lite husmorsknep och hoppas jag kan få igång det. Ok, jag VEET att bebis kommer när den kommer, men det känns ändå bra att tänka att jag kanske kan påverka lite..
  • Ninin
    Irmisans skrev 2019-02-26 15:31:05 följande:

Jag tar vilken dag som helst utom 13:e (är beräknad 9:e), för då fyller min son år!

Mår under omständigheterna (sjukskriven för foglossning) väldigt väldigt bra. Kunde inte skiljt sig mer från förra graviditeten när jag kräktes hela tiden och psyket var riktigt dåligt! Nu känner jag mig positiv, glad och utvilad (Är helt knäppt, borde vara död :)).

Min mage är väldigt stor (5cm större än förra gången och då hade jag gått fyra veckor längre än de tog mått senast) så jag får många kommentarer skämtsamt på om de på ultraljudet verkligen var säkra på att det bara var en bebis. Blivit trött på det nu, så jag svarar att JA det är två... VA?!?!? Utbrister de då, och då säger jag att nej det är såklart bara en. Då brukar de skämmas lite.

Ett tips jag fick av en vännina när man helt enkelt inte orkar med folk och deras välmenade frågor är att lägga huvudet på sne och svara "Hurså?" lugnt och sansat.

Men vad skönt att du mått bättre den här graviditeten! Hellre foglossning än illamående, alla gånger!!

Bra tips, jag ska prova det nästa gång! Fast han på ica är nog lite för trögtänkt, jag tror inte han skulle fatta alls, bara upprepa samma sak, haha!
  • Ninin
    Erla skrev 2019-02-27 07:50:00 följande:

Jag hann aldrig börja med husmorsknep, men läste att sex kunde få igång förlossningen :P det hade vi tänkt ta till. Vad finns det för fler?

Vet att det finns olika frukter som kan hjälpa till att förbereda för och underlätta förlossningen, men det är väl inget som riktigt forskats på.

Är nog inget som är vetenskapligt belagt vad jag vet. Men jag fick så mycket sammandragningar av Niferex i v 32 att jag fick sluta med dem för att inte föda för tidigt, så det tänkte jag börja med igen.. Och sex har jag också fått mycket sammandragningar av. Att stimulera bröstvårtorna ger de faktiskt som råd på förlossningen om förlossningsarbetet verkar stanna av.

Så en kombination av alla tre borde väl kunna reta igång livmodern tillräckligt om den ändå börjar vara redo tänker jag!?
  • Ninin

Erla, Elinmariajosefin och LisaKMB

Låter som att jag ska vara väldigt tacksam för våra tider! Jag vet inte om jag skulle klara att ha barnen hemma så mycket.. Nu tycker jag det är jättedrygt att ha dem själv de enstaka kvällar/helger som min man jobbar. Blir ju bättre när man är mer fysiskt kapabel igen och åtminstone kan springa ikapp rymmande 3-åring om det kniper, nu har jag inte en chans om han bestämmer sig för nåt.

Samtidigt ser jag fram emot mer tid även med stora barnen under våren, men det bästa är väl ett mellanting, och att man själv kan påverka hur man lägger upp dagarna.

• Ninin
    Irmisans skrev 2019-02-27 19:16:54 följande:

Min mage har skenat iväg ännu mer i storlek, så ny glukosbelastning är bokad och tillväxt ultraljud på tisdag... Så nu vill jag få ingång det här!

Husmorsknepen jag tänker försöka med är

1. Superstark mat

2. Anannas

3. Hallonblads te och färska hallon

4. Massa sex med ordentliga orgasmer och utlösning i (tydligen kan sperma stimulera?)

5. Åka över gupp med bilen

6. Motion följt av avslappning

7. Avslappning och beröring för att höja Oxytysinet i kroppen så mycket det bara går.

Det enda jag inte testar är alkohol!

Spännande! Låter som bra saker att testa! Jag tror också på sperma, ju oftare desto bättre.. och lite extra bröstvårtefokus kanske inte skadar, det är oxytocinfrisättande!

Vette sjutton när vi ska hinna ligga här bara, jag somnar samtidigt som barnen.. får väl ge dem varsin skärm och låsa in oss nånstans, haha!
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL