• Frallanz

BF mars 2019 - stannar på FL

Hej på er!

De trådar jag hittat hittills verkar ha fortsatt på FB så tänkte att jag skapar en tråd för oss som har BF i mars och som stannar här på FL för fortsatt kontakt :)

Är idag v 5 (4+4), tredje försöket med andra barnet, dem två tidigare försöken slutade i mf mars och maj så håller tummarna för att detta pyret stannar :) vul inbokat 18/7 kommer då vara i vecka 7 (6+5).

Mina symtom är molvärk och illamående till och från, ömma bröstgårdar och blir illamående om jag inte äter såfort jag känner minsta hunger. Med sonen som idag är 3 hade jag noll symtom, förutom trötthet. Heller aldrig känt något vid de två mf jag fick så dessa symtom är helt nya :)

Det var lite om mig, hoppas vi kan följas åt och hålla liv i tråden :) Kram på er! <3

• Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL
  • aleakim90

Allt känns så overkligt. Berättade för syrran som jag skulle spendera tre hela dagar med nu 24/7 som självklart blev glad. Mådde rätt illa dagen efter plus och mina bröst har varit väldigt fylliga, inte direkt större, men fylliga. Men nu idag har jag knappt känt något illamående, molvärk eller spänningar i bröstet. Mest bara om jag ligger ner, men knappt då heller. Bara uppsvälld mage idag och nu känns brösten inte lika fylliga. V 3+5 Så risk för tidigt mf är ju stor vid bim imorgon, men vill inte nöja över det i huvudet så försöker tänka på annat..

Hur får ni bort tankarna på mf?

• Meej
    LittleSunshine84 skrev 2018-07-10 20:12:33 följande:

Verkar vara många som redan mår illa!

De som är äldst i tråden är i vecka 6?

Jag hade gravidarium hyperemesis sista graviditeten och hoppas slippa det igen :)

Ush då. Då blev du inlagd med dropp och hela baletten? Inget kul! Tycker mitt illamående räcker alldeles utmärkt.

Ja, v 6+x, eller sjunde veckan nu, borde ju vara längst gånget för att hamna i mars.
  • Janesan
    aleakim90 skrev 2018-07-10 20:33:03 följande:

Allt känns så overkligt. Berättade för syrran som jag skulle spendera tre hela dagar med nu 24/7 som självklart blev glad. Mådde rätt illa dagen efter plus och mina bröst har varit väldigt fylliga, inte direkt större, men fylliga. Men nu idag har jag knappt känt något illamående, molvärk eller spänningar i bröstet. Mest bara om jag ligger ner, men knappt då heller. Bara uppsvälld mage idag och nu känns brösten inte lika fylliga. V 3+5 Så risk för tidigt mf är ju stor vid bim imorgon, men vill inte nöja över det i huvudet så försöker tänka på annat..

Hur får ni bort tankarna på mf?

Förstår att det är jobbigt med en massa tankar om missfall.

Jag är inne på min 7:e graviditet på 2år och 10måmader, utan att ha fått fram ett levande barn. Så mitt tips till dig är att försöka leva som vanligt och vara glad och positiv. För det är bättre att vara glad i onödan än att vara orolig och ängslig i onödan.

Om man är orolig hela graviditeten så kanske det inte blir så roligt i 9månader. Förstår du vad jag menar? För jag har varit så mina 5 första graviditeter, var orolig hela tiden. Men nu är både jag och min sambo lite avtrubbade, vi är jätte glada men vi försöker leva som vilken dag som helst.

Så jag tycker du ska försöka bara vara dig själv och glad för att du är gravid

Vi har också valt att inte berätta för någon, det är bara min bästa vän som vet om. Alla andra ska få veta tills magen börjar synas så de märker själva, då jag har systrar och föräldrar som aldrig har blivit glada för min skull. De säger bara att jag inte ska berätta så tidigt och sen har jag berättat på fel sätt (enligt mina systrar).

Men nu när min syster är gravid efter IVF så blev det ett annat ljud i källan. Alla blev jätte glada och började till och med gråta. Men ingen har gjort de för mig. Sen har jag fött ut bäbis i v.13 och v.14, ingen hörde ens av sig och frågade hur det hade gått eller hur jag mådde. Sen första gången jag träffade mina systrar efter de så var det en som inte ens kollade på mig.

Det ända jag har fått höra av en syster är att det måste vara något fel på mig. Fast läkarna har gått igenom mig utan att hitta något fel alls.

Menar absolut inte att du inte ska berätta för vem du vill, för de har jag gjort, men nu orkar jag inte berätta till folk som ändå inte bryr sig. Så min familj vet inte om mitt senaste missfall. Man får ingen stöttning oavsett, så jag tycker det är sååå skönt att FL finns, att ni finns!

Har mina kompisar och min sambo och hans föräldrar.

Oj vad långt det blev, jag bara babblar på

Tänk på att du ska ha barn, inte ett missfall.
  • YKY
    Meej skrev 2018-07-10 18:55:11 följande:

Jag går hos en av de närmsta barnmorskemottagningarna (Närhälsan Krokslätt). Har gått där mina två tidigare graviditeter och varit jättenöjd, så jag ser ingen anledning att byta. Men jag har hört gott om barnmorskegruppen också, så ligger de bra till för er så är det säkert ett bra val! Jag tänker att det handlar mycket om personkemi med den barnmorska ni möter oavsett var det är, och det är svårt att veta innan. Lite som hur det ska fungera med grannar när man flyttar..! Men testa, och trivs ni inte av någon anledning så byt tänker jag : ) Det ska man inte vara rädd för att göra om personkemin inte fungerar!

Vad roligt, där har jag bokat in mig! Det är min första graviditet, så allt är nytt för mig. Vi har första besöket imorgon (då är jag 6+6, så det är tidigt). Vilken/vilka barnmorskor har du gått hos där?
  • Meej
    YKY skrev 2018-07-11 08:40:38 följande:

Vad roligt, där har jag bokat in mig! Det är min första graviditet, så allt är nytt för mig. Vi har första besöket imorgon (då är jag 6+6, så det är tidigt). Vilken/vilka barnmorskor har du gått hos där?

Vi har redan varit på inskrivning, så vi var där ännu tidigare. Tror de brukar köra med tidig inskrivning och sedan uppföljning efter kanske sex veckor. De informerade oss också om att de börjar med tidigt ultraljud för alla nu efter sommaren, så det var en glad överraskning! Vi går hos Åse och gjorde det första grav också. Minns inte vem vi gick hos andra grav faktiskt.. Men det var ju några år sedan och jag är dålig på namn.. Vem ska ni träffa? Bor ni i Mölndal?
  • aleakim90
    Janesan skrev 2018-07-10 21:46:19 följande:

Förstår att det är jobbigt med en massa tankar om missfall.

Om man är orolig hela graviditeten så kanske det inte blir så roligt i 9månader. Förstår du vad jag menar? För jag har varit så mina 5 första graviditeter, var orolig hela tiden. Men nu är både jag och min sambo lite avtrubbade, vi är jätte glada men vi försöker leva som vilken dag som helst.

Tänk på att du ska ha barn, inte ett missfall.

Tack! Det känns så bra att ha er här på FL. Tror min oro grunnar sig mycket i min sambo och systers tankar. Syrran vill typ inte ha barn, men är ändå glad för mig. Dock är hon noga med att säga "d u kan ju inte känna något än, inte ens symtom det måste vara för tidigt för sånt". Man kan inte ha några moderskänslor innan barnet är fött... tänk så blir det missfall osv. Min sambo är också nojig över missfall och vill "skydda" mig som han säger för ev ett missfall så jag inte går in med för glada tankar och sen blir besviken...

Lite jobbigt. Men jag skall vara glad. Skiter det sig så gör det helt enkelt. Jag kan glädjas till dess eller troligen i 9 månader medan alla andra bara får 6 månaders glädje :)
  • Frallanz
    LittleSunshine84 skrev 2018-07-10 20:12:33 följande:

Verkar vara många som redan mår illa!

De som är äldst i tråden är i vecka 6?

Jag hade gravidarium hyperemesis sista graviditeten och hoppas slippa det igen :)

Ja vi verkar vara några st :) imorse kom illamåendet som en våg och jag fick springa o kräkas. Hittills har illamåendet bara kommit pulserande liksom eller hur man ska säga, men idag blev det som en käftsmäll o jag behövde spy. Jag HATAR att må illa, vem gillar det egentligen liksom? Men ja.. hade gärna sluppit det även denna graviditet men ändå spännande att denna grav verkar vara helt annorlunda än min tidigare där jg hade noll symtom alls från början till slut
  • Frallanz

Kan ni hjälpa mig att fylla i BF listan så vi har koll på när var o en ska h ungefär :) börjar väl med mig själv så kan ni fylla i er själva genom att citera mitt inlägg o bara lägga till under mitt namn.

BF-LISTA;

Frallanz - 7/3

• Janesan

Kan ni hjälpa mig att fylla i BF listan så vi har koll på när var o en ska h ungefär :) börjar väl med mig själv så kan ni fylla i er själva genom att citera mitt inlägg o bara lägga till under mitt namn.

BF-LISTA;

Frallanz - 7/3

Janesan - 7/3

• Janesan

Idag ringde barnmorskan och bokade in en tid för vul redan på måndag så nu börjar man bli nervös.

Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL