• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Anonym (CommonSense)

Har kompisarna långt hem? Hur ofta leker de hos kompisar och hur ofta leker de hos er? Med "hos" menar jag även utomhus.

• viseversa

Tycker nog dina barn kan gå in och äta. Tycker inte man skickar ut mellis till bara sina egna barn om dom leker ute tillsammans. Då ber du dom komma in utan kompisar och äta och sen kan dom gå ut och leka igen. Låter du kompisar sitgta och vänta på rummet också om dom leker hos er och ni ska äta mat?

• Anonym (Nää)

Jag kan tycka att om de bara möts på gården och leker och det inte är avtalat mellan er föräldrar att de ska leka hos er så ska ni inte behöva bjuda på mat om ni inte vill. 

• Minimalen

Hur man gör beror på huruvida dina barn blir bjudna av kompisarnas föräldrar. Om de bjuder ungefär lika ofta så är det ok men om du alltid ska bjuda men dina barn aldrig blir bjudna då är det inte ok. Kom överens med kompisarnas föräldrar att alla barn får med sig matsäck när de går ut och leker. Då slipper du tjatet.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (CommonSense) skrev 2018-06-29 15:17:33 följande:

Har kompisarna långt hem? Hur ofta leker de hos kompisar och hur ofta leker de hos er? Med "hos" menar jag även utomhus.

De leker varje dag, går mellan husen så är inte definerat hos vem de är när de är ute. De bor i husen intill.
  • Anonym (Mamma)
    viseversa skrev 2018-06-29 15:19:16 följande:

Tycker nog dina barn kan gå in och äta. Tycker inte man skickar ut mellis till bara sina egna barn om dom leker ute tillsammans. Då ber du dom komma in utan kompisar och äta och sen kan dom gå ut och leka igen. Låter du kompisar sitgta och vänta på rummet också om dom leker hos er och ni ska äta mat?

Varför då? De vill ju äta ute och det gör inte mig nåt. De andra barnen får väl be sina föräldrar om mellanmål då?

Nej givetvis inte, men nu är de ute och inte hos oss.
  • Anonym (Mamma)
    Minimalen skrev 2018-06-29 15:41:24 följande:

Hur man gör beror på huruvida dina barn blir bjudna av kompisarnas föräldrar. Om de bjuder ungefär lika ofta så är det ok men om du alltid ska bjuda men dina barn aldrig blir bjudna då är det inte ok. Kom överens med kompisarnas föräldrar att alla barn får med sig matsäck när de går ut och leker. Då slipper du tjatet.

Det händer, men inget regelbundet och inte ofta. Dock så brukar de inte äta ute heller.
  • Anonym (Mamma pig)

Vi bjuder alltid alla lekande barn på gården på mellanmål om det ska ätas ute. Om jag inte kan/vill bjuda någon gång ropar jag in barnen. Alla gör så på vår gård så barnen blir ju tillbakabjudna också. Tycker inte att man sitter och äter framför kompisar utan att bjuda.

• Anonym (mmm)

Man måste inget alls. Men du kan ju med fördel prata med de andra föräldrarna och säga att det här är något du funderat på då det ibland hänt att andra barn "förväntat" sig mat från er då dina barn skulle få. 

Eller säger du bara till de andra barnen "detta är mat till mina barn och det räcker inte till fler för det var inte planerat så. Ni får gå hem och äta hos er" 

• viseversa
    Anonym (Mamma pig) skrev 2018-06-29 16:03:00 följande:
    Vi bjuder alltid alla lekande barn på gården på mellanmål om det ska ätas ute. Om jag inte kan/vill bjuda någon gång ropar jag in barnen. Alla gör så på vår gård så barnen blir ju tillbakabjudna också. Tycker inte att man sitter och äter framför kompisar utan att bjuda.
    Håller helt med.
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?