• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Anonym (Mamma)

Jag har inte sagt hur många barn det är, jag är inte ens säker själv längre då det nyligen flyttat hit flera nya familjer varav ena har närmare tio barn, men de som barnen leker med är runt 10-15 st.

Har aldrig uppfattat att något barn blivit ledsen av att jag sagt nej, det är bara föräldern som klagat över att de andra inte får.

Två gånger har jag som sagt gett alla kompisarna och en av de gångerna bakade jag kakor just för det för att göra barnen glada.

Det är oftast bara macka och dricka det rör sig om i mellisväg. Ibland färsk eller torkad frukt.

• Rosaröd
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-30 17:36:07 följande:

Jag har inte sagt hur många barn det är, jag är inte ens säker själv längre då det nyligen flyttat hit flera nya familjer varav ena har närmare tio barn, men de som barnen leker med är runt 10-15 st.

Har aldrig uppfattat att något barn blivit ledsen av att jag sagt nej, det är bara föräldern som klagat över att de andra inte får.

Två gånger har jag som sagt gett alla kompisarna och en av de gångerna bakade jag kakor just för det för att göra barnen glada.

Det är oftast bara macka och dricka det rör sig om i mellisväg. Ibland färsk eller torkad frukt.

Fast om barnen tjatar och får ett nej blir nog barnen besvikna/ledsna. Hur skulle du kunna märka att så inte är fallet? För mig spelar det ingen roll vad det är för fika, självklart vill alla barn smaka från den spännande korgen som flyger ned.
  • Anonym (Mamma)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 17:43:58 följande:

Fast om barnen tjatar och får ett nej blir nog barnen besvikna/ledsna. Hur skulle du kunna märka att så inte är fallet? För mig spelar det ingen roll vad det är för fika, självklart vill alla barn smaka från den spännande korgen som flyger ned.

Det hade mina barn reagerat på isf, om nån blev ledsen.

Jag frågade en av grannmammorna om de barnen tjatar där också, men det gör de inte. Så det verkar bara vara jag som tom får beställningar på vad de tycker jag ska skicka ut.
  • Anonym (Mamma pig)

Men om det är 10-15 andra barn och dina egna ute så skulle jag ändå föreslå att ta en paus och äta hemma. Är lätt hänt att man tappar matron och springer runt med något i munnen med, om andra gör något roligare.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma pig) skrev 2018-06-30 17:55:12 följande:

Men om det är 10-15 andra barn och dina egna ute så skulle jag ändå föreslå att ta en paus och äta hemma. Är lätt hänt att man tappar matron och springer runt med något i munnen med, om andra gör något roligare.

De springer inte runt när de äter, de sitter på bänken tills de är klara.
  • Anonym (Biobonus)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:37:17 följande:

Ja men om man bor i ett lägenhetshus, vilket detta verkar vara, blir ju området precis utanför huset barnens "tomt". På allmänna platser kan man ju inte låta barnet komma hem och äta. Och om det nu verkligen rör sig om 40 barn förstår jag inte TS frågeställning! Det säger ju sig själv att man inte ger fika till så många. Om detta stämmer borde TS skrivit detta från början! Sen spelar det ingen roll vad okända barn tycker, detta handlar om kompisar. Jag tycker man ska undvika onödiga konflikter med andra föräldrar om det är möjligt, istället för att hålla på någon princip! Och varför göra kompisar till barnet ledsna när man så enkelt kan undvika detta? Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen, speciellt när det handlar om barn! Vill/kan man inte bjuda kompisarna så låter man barnet äta inne, jätteenkelt :)

Man kan gå hem från allmänna platser och äta mellis. I "vår" lekpark är det lika många kompisar som det är på TS gård, dvs samma problem.

Jag förstår att du inte vill att någon ska känna sig ledsen eller utanför, vilket naturligtvis är godhjärtat. Men barn behöver också lära sig att allt är inte rättvist och lika hela tiden, men brukar jämna ut sig i långa loppet: den som får mellis ute kl fyra får inte glass hemma kl halvfem som någon annan får etc.

Även om du inte håller med om att en gård är allmän plats så kanske du kan se det orimliga i att kontakta 10-15 olika barns föräldrar varje gång för att kolla om det passar att de får mellis (så att inte föräldrarna planerat att äta middag en kvart senare) och kolla av ev allergier?
  • Konservativ
    Rosaröd skrev 2018-06-30 17:43:58 följande:
    Ja, barn blir ledsna och besvikna. Det betyder inte att de skadas.

TS ska inte låta sig toppridas av en oförskämd förälder som konflikträdda människor brukar.
  • Anonym (Håller med!)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-29 15:08:23 följande:

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

Så kompisarnas förldrar tycker du skall dela med dig till alla barnets kompisar för att du ger mellanmål åt dina barn. Ja, om föräldrarna tycker att deras barn skall också ha mellanmål, borde de i sådan fall börja ge mellanmål åt sina barn.

Du skall inte behöva göra några extra saker åt de andra barnen tycker jag! Speciellt inte när de tjatar, men överlag. Nej, jag tycker att det är inte din ansvarsområde.

Säg bara rakt ut att de får gå hem och äta/ta med sig mellanmål. Det är inget fel med det.

Däremot är det en annan femma om man bjuder barnen på mat, när barnen är hemma hos den ena och hälsar på. Det är någonting som hände när jag var ett barn och var hemma hos någon. Men samtidigt är det också ingen självklarhet att man skall bjuda barnen på mat bara för att denne råkar vara hemma hos ens hem vid lunch/middagstid.

Jag försöker poängtera att det känns mer rätt att bjuda på mat, om barnet råkar vara hemma hos sig och lekt/leker med varandra inne i hushållet.

Men att bjuda på mellanmål när dina barn skall ut och leka. Nej, då känns det verkligen som något du kan stå emot och får tala omm för barnen att de får gå hem till sig och ta något mellanmål. Uppenbarligen får du säga samma sak till deras föräldrar, för att de verkar inte heller riktigt kloka när det kommer till det där.

• jrockyracoon
    Lillamusen skrev 2018-06-30 17:17:22 följande:

Mellanmål för mig är en smörgås eller en frukt. Fika är kakor och kex.

Skulle vad väldigt intresserat att veta vad det är TS barn får att äta?

Jag tycker det är väldigt intressant vad forskningen om nanoteknik i samband med cancer kommer leda till..

Du tycker det är Väldigt Intressant vad TS ger sin barn till mellanmål?
  • jrockyracoon
    Rosaröd skrev 2018-06-30 16:27:00 följande:

Ja fast jag skrev ju att om man inte ger alla får barnet komma in och äta. Tycker det är onödigt med konflikter man kan undvika eftersom en av mammorna har varit på TS om detta. Jag förespråkar lågaffektivt bemötande i alla lägen speciellt när det gäller barn! Och självklart tycker jag att man ska prata med dom andra föräldrarna om det är ok att bjuda :)

Det låter ju bra att du förordar lågaffektivt bemötande, för det är en bra strategi när det gäller barn. Men däremot förstår jag inte vad det har med saken att göra i detta sammanhang? Lågaffektivt bemötande handlar inte om att undvika konflikter eller att inte kunna sätta gränser. Det handlar om att ha ett bemötande som inte i onödan accelererar en pågående eller potentiell konflikt. Sen tycker jag det är upp till TS att välja om hon önskar ge kompisarna mellanmål eller ej. Å ena sidan kan hon ju inte begäras utfordra hela kvarterets barn som om de vore en skock höns... Vore det någon/några goda vänner till mitt barn och att jag tror att relationen mellan kompisarna och mitt barn skulle kunna främjas genom att bjuda på mellis, skulle jag säkert bjussa. Men det ska förstås inte kännas som ett krav...
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?