Anonym (Mamma) skrev 2018-06-29 15:08:23 följande:
Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.
Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.
En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..
Så kompisarnas förldrar tycker du skall dela med dig till alla barnets kompisar för att du ger mellanmål åt dina barn. Ja, om föräldrarna tycker att deras barn skall också ha mellanmål, borde de i sådan fall börja ge mellanmål åt sina barn.
Du skall inte behöva göra några extra saker åt de andra barnen tycker jag! Speciellt inte när de tjatar, men överlag. Nej, jag tycker att det är inte din ansvarsområde.
Säg bara rakt ut att de får gå hem och äta/ta med sig mellanmål. Det är inget fel med det.
Däremot är det en annan femma om man bjuder barnen på mat, när barnen är hemma hos den ena och hälsar på. Det är någonting som hände när jag var ett barn och var hemma hos någon. Men samtidigt är det också ingen självklarhet att man skall bjuda barnen på mat bara för att denne råkar vara hemma hos ens hem vid lunch/middagstid.
Jag försöker poängtera att det känns mer rätt att bjuda på mat, om barnet råkar vara hemma hos sig och lekt/leker med varandra inne i hushållet.
Men att bjuda på mellanmål när dina barn skall ut och leka. Nej, då känns det verkligen som något du kan stå emot och får tala omm för barnen att de får gå hem till sig och ta något mellanmål. Uppenbarligen får du säga samma sak till deras föräldrar, för att de verkar inte heller riktigt kloka när det kommer till det där.