• Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Aurora Borrealis
    Studentpappa skrev 2018-06-29 22:13:11 följande:

Ja och när du är i en bar så köper du givetvis drinkar till alla på hela stället? Det beror ju givetvis på storleken på gården och hur mycket ungar det är där, är jag på stranden slevar då inte jag upp mat till alla ungar som är där utan det får dom äta från sin egen matsäck.

Ja jag bjuder alla runt mig, naturligtvis. På den tiden då jag satte min fot i en barer. Så levde jag och de jag umgicks med i barerna.
  • Rosaröd

Det kan ju vara så att barnen inte får mellis hemma för att föräldrarna inte har råd. Det kan också vara så att deras föräldrar inte tycker att det är nödvändigt med mellis osv. Oavsett vad så tycker inte jag att detta ska gå ut över barnen! Självklart har du ingen skyldighet att ge dom andra fika men är det så viktigt att haka upp sig på denna princip när barnen uppenbarligen blir lidande av detta. Om man ser det från barnens perspektiv så upplever dom detta som orättvisa. Jag skulle ha bjudit alla eller låtit mitt barn komma in och äta. Om jag visste att dom andra familjerna hade det jobbigt ekonomiskt skulle jag ha bjudit dom andra barnen om jag hade råd!

• Anonym (EBWB)

Självklart ska du inte behöva ge de andra mat, det hade inte jag heller gjort. Det är ju helt befängt att man ska behöva mata gårdens ungar också bara för att man ger sina egna barn mellanmål. Det är en sak om man bjudit hem nån kompis till barnet, men om de är ute på det sättet du beskriver så nej aldrig att jag hade gett mat till de andra barnen också då. Då får de gå hem och hämta något att äta. Och jag hade för övrigt skämts oerhört om mina barn förväntade sig, eller tiggde, mat av andra på det sättet dina ungars vänner gör!

• Anonym (Mmm 2)
    Rosaröd skrev 2018-06-29 23:46:40 följande:
    Det kan ju vara så att barnen inte får mellis hemma för att föräldrarna inte har råd. Det kan också vara så att deras föräldrar inte tycker att det är nödvändigt med mellis osv. Oavsett vad så tycker inte jag att detta ska gå ut över barnen! Självklart har du ingen skyldighet att ge dom andra fika men är det så viktigt att haka upp sig på denna princip när barnen uppenbarligen blir lidande av detta. Om man ser det från barnens perspektiv så upplever dom detta som orättvisa. Jag skulle ha bjudit alla eller låtit mitt barn komma in och äta. Om jag visste att dom andra familjerna hade det jobbigt ekonomiskt skulle jag ha bjudit dom andra barnen om jag hade råd!

Precis. TS jag tycker också du ska tänka utifrån barnens perspektiv. Hur många barn är det och vilka åldrar?
  • Studentpappa
    Aurora Borrealis skrev 2018-06-29 23:33:57 följande:

Ja jag bjuder alla runt mig, naturligtvis. På den tiden då jag satte min fot i en barer. Så levde jag och de jag umgicks med i barerna.

Ja de runt dig ja, exakt det jag skrev du begränsar dig till en rimlig skara eller vill du att jag ska tro du bjöd ett par hundra stycken per kväll?

Är det 40 ungar på innergården har man ju inte ens mat till alla i frysen.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Venenum

Här har jag ganska fasta principer. 

Leker barnen i min trädgård så antingen bjuder jag alla barnen som är där eller om jag inte skulle ha tillräckligt får mina barn komma in och äta. 

Leker barnen ute på gården med andra och jag ska göra ett fruktfat så gör jag ett stort och ställer ut till alla. Tycker jag det är dags för mina barn att äta något "riktigt" och jag inte är intresserad av att bjuda så kallar jag hem barnen för att äta. 

Gammalmodig kanske men jag tycker att barn ska sitta ner och äta och om mina kids leker med andra barn samtidigt som de äter och de andra barnen hittar på andra saker slutar det oftast med att mina barn inte få i sig något - de glömmer smörgåsen och börjar leka istället. 

Lika lite som jag förväntar mig av mig själv att beräkna tillgång till föda för fler än huset är, lika lite förväntar jag mig av andra att de ska köpa hem saker på "lager". Det är mysigt att bli bjuden och att bjuda. Här bjuder vi på dem som leker om vi har extra, och förväntar oss inte att andra ska bjuda oss. Vi har heller inga löjliga regler om att "den och den bjuder aldrig tillbaka så därför bjuder vi inte på den". 

Ser det väl mer som att om jag går ut med en vännina och shoppar och sätter mig ner för en fika med denne, så bjuder jag om denne inte skulle ha pengar exempelvis - på samma sätt försöker jag lära barnen att dela med sig när man äter tillsammans med andra. Men man kan ju inte bjuda om man ingenting har - detsamma gäller ju en fika på en vän. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (Bjud)

Alltså, barn vill ha vad andra har, även om de kanske inte är hungriga nog för att gå hem så är det klart att de också vill ha vad TS barn får.... antingen bjuder du eller så får dina barn gå in och äta, då får de sitta i lugn och ro också. Det är barn det handlar om och då sitter man inte och suktas som en elak jävel

• Anonym (Nej!)
    Anonym (Bjud) skrev 2018-06-30 09:28:40 följande:

Alltså, barn vill ha vad andra har, även om de kanske inte är hungriga nog för att gå hem så är det klart att de också vill ha vad TS barn får.... antingen bjuder du eller så får dina barn gå in och äta, då får de sitta i lugn och ro också. Det är barn det handlar om och då sitter man inte och suktas som en elak jävel

Eller så ser man till att lära barnen att man inte alltid kan få det andra har. Typiskt "får inte jag ska ingen annan få heller"-tänk du snackar om. Barn behöver lära sig att allt inte är lika och rättvist jämt. Barnen på TS gård kan gott gå hem och hämta mellanmål av sina egna föräldrar om de vill ha, annars får de vara utan! Rätt enkelt. Barn förstår det utan svårigheter, att var och en hämtar mat från sina egna föräldrar alltså, om man lär dem det.

Nej, aldrig i livet att jag skulle föda upp grannarnas barn heller TS.
  • Konservativ

Det är knappast bra för barn att få allt de vill ha. 
  • Anonym (Biobonus)

Tänker du så på stranden också?

Bjuder du alla barn i lekparken om ni tar med fika?

När du köper en glass till ditt barn på Leos lekland?

Eller gäller inte suktnings-regeln när det är en vuxen med? Kan dina barn isåfall inte få pengar för att själva gå och köpa en glass (de kan ju möta en glassugen kompis på vägen hem)?
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?