Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Inte behöver man väl utfodra kompisarna?

Nu på sommaren är mina barn ute i princip hela dagarna och jag brukar skicka ner mellanmålen från balkongen.

Det har lett till att deras kompisar vill att jag skickar ut till dem också, men jag har hittills bara skickat med lite extra två gånger.. Vilket var ett misstag bara det, för nu tjatas det ännu mer.

En av kompisarnas föräldrar tycker att det är självklart att man ger alla när man gör så och är på mig om det, jag tycker barnen får gå hem och äta om de är hungriga..

• Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (CommonSense) skrev 2018-06-29 15:17:33 följande:

Har kompisarna långt hem? Hur ofta leker de hos kompisar och hur ofta leker de hos er? Med "hos" menar jag även utomhus.

De leker varje dag, går mellan husen så är inte definerat hos vem de är när de är ute. De bor i husen intill.
  • Anonym (Mamma)
    viseversa skrev 2018-06-29 15:19:16 följande:

Tycker nog dina barn kan gå in och äta. Tycker inte man skickar ut mellis till bara sina egna barn om dom leker ute tillsammans. Då ber du dom komma in utan kompisar och äta och sen kan dom gå ut och leka igen. Låter du kompisar sitgta och vänta på rummet också om dom leker hos er och ni ska äta mat?

Varför då? De vill ju äta ute och det gör inte mig nåt. De andra barnen får väl be sina föräldrar om mellanmål då?

Nej givetvis inte, men nu är de ute och inte hos oss.
  • Anonym (Mamma)
    Minimalen skrev 2018-06-29 15:41:24 följande:

Hur man gör beror på huruvida dina barn blir bjudna av kompisarnas föräldrar. Om de bjuder ungefär lika ofta så är det ok men om du alltid ska bjuda men dina barn aldrig blir bjudna då är det inte ok. Kom överens med kompisarnas föräldrar att alla barn får med sig matsäck när de går ut och leker. Då slipper du tjatet.

Det händer, men inget regelbundet och inte ofta. Dock så brukar de inte äta ute heller.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-29 16:06:53 följande:

Man måste inget alls. Men du kan ju med fördel prata med de andra föräldrarna och säga att det här är något du funderat på då det ibland hänt att andra barn "förväntat" sig mat från er då dina barn skulle få. 

Eller säger du bara till de andra barnen "detta är mat till mina barn och det räcker inte till fler för det var inte planerat så. Ni får gå hem och äta hos er" 

Det har hänt att barn följt med upp till dörren och sagt att de också vill ha. Sist förklarade jag att det inte fanns tillräckligt för att de skulle kunna bli mätta då, då fick jag svaret ?det gör inget, vi kan dela så äter jag mer hemma sen?. Jag sa inte högt vad jag tänkte kan jag ju säga.

När jag skickar ut på gården vet jag inte varför jag ska säga nåt alls, det är en gemensam gård och jag har inget ansvar över andra än mina barn.

Jag pratade med föräldrarna till den som ansåg att det inte gjorde nåt om mina inte blev mätta, de andra har jag inte sån kontakt med.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma pig) skrev 2018-06-29 16:03:00 följande:

Vi bjuder alltid alla lekande barn på gården på mellanmål om det ska ätas ute. Om jag inte kan/vill bjuda någon gång ropar jag in barnen. Alla gör så på vår gård så barnen blir ju tillbakabjudna också. Tycker inte att man sitter och äter framför kompisar utan att bjuda.

Det är alldeles för många barn för att jag skulle sätta det där i system. Enligt barnen är det bara mig som det tjatas på om mellis.
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2018-06-29 17:14:08 följande:

Men om du tycker att barnen ska gå hem och äta när de är hungriga, varför låter du då inte dina egna barn följa det exemplet?

Jag fick som barn lära mig att serverar/bjuder man på något när andra är med, så bjuds de också, annars serverar man i enskildhet.

Jag har väl aldrig nekat de andra att äta ute också? Men då får de fråga SINA föräldrar.
  • Anonym (Mamma)
    viseversa skrev 2018-06-29 16:40:26 följande:

Fast det är underligt att skicka ut mat så ska dom andra titta på. Du får väl kalla in dom. Ska dom äta ute kan dom väl sitta på balkongen?

De behöver inte titta, gården är stor, de kan leka eller be sina föräldrar om mat.
  • Anonym (Mamma)

Jag har inte sagt hur många barn det är, jag är inte ens säker själv längre då det nyligen flyttat hit flera nya familjer varav ena har närmare tio barn, men de som barnen leker med är runt 10-15 st.

Har aldrig uppfattat att något barn blivit ledsen av att jag sagt nej, det är bara föräldern som klagat över att de andra inte får.

Två gånger har jag som sagt gett alla kompisarna och en av de gångerna bakade jag kakor just för det för att göra barnen glada.

Det är oftast bara macka och dricka det rör sig om i mellisväg. Ibland färsk eller torkad frukt.

• Anonym (Mamma)
    Rosaröd skrev 2018-06-30 17:43:58 följande:

Fast om barnen tjatar och får ett nej blir nog barnen besvikna/ledsna. Hur skulle du kunna märka att så inte är fallet? För mig spelar det ingen roll vad det är för fika, självklart vill alla barn smaka från den spännande korgen som flyger ned.

Det hade mina barn reagerat på isf, om nån blev ledsen.

Jag frågade en av grannmammorna om de barnen tjatar där också, men det gör de inte. Så det verkar bara vara jag som tom får beställningar på vad de tycker jag ska skicka ut.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma pig) skrev 2018-06-30 17:55:12 följande:

Men om det är 10-15 andra barn och dina egna ute så skulle jag ändå föreslå att ta en paus och äta hemma. Är lätt hänt att man tappar matron och springer runt med något i munnen med, om andra gör något roligare.

De springer inte runt när de äter, de sitter på bänken tills de är klara.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bella) skrev 2018-07-01 08:17:36 följande:

I alla trådar man hör om där kompisarna fick sitta på rummet och vänta medan familjen åt - är det du?

Absolut inte. Hembjudna är en helt annan sak.
  • Anonym (Mamma)
    Lillamusen skrev 2018-07-01 08:44:17 följande:

I det här sammanhanget är det intressant att veta vad de äter till mellanmål, är det en macka med prickig korv eller en kexchoklad.

Nu har TS redan svarat att det var mackor och frukt men även torkad frukt???

Varför frågetecken?
  • Anonym (Mamma)
    Lillamusen skrev 2018-07-01 08:59:41 följande:

Tycker det är konstig mat att äta som mellanmål. Har nog aldrig hört det innan.

När det är så få saker som mina barn faktiskt äter så ger jag det jag vet att de får i sig.
  • Anonym (Mamma)
    Åsa skrev 2018-07-01 11:03:26 följande:

Jag undrar så: När får du tillfälle att höra tjatet när du firar ner mellanmålet till dina egna barn? Står de och hojtar upp till din balkong?

Inget problem att utfordra bara de egna barnen på det sättet tycker jag, om lekkamraterna som det beskrivs är "barnen på gården", inte en enstaka bästa kompis /på besök/.

De flesta barn kan fråga en gång, gränslösa barn kan tjata, men det är fortfarande en fråga och TS säger själv att de accepterar ett nej. Inte ens säkert att föräldrarna vill att barnen ska äta söt dryck (dricka?) mellan målen var och varannan dag.

Det är vatten de får, inget sött.

De ropar dels till balkongen, ibland skickar de upp mina barn med beställningar och ibland kommer de upp och knackar på dörren.
  • Anonym (Mamma)
    fornminne skrev 2018-07-01 15:51:29 följande:

De tycker säkert att det är spännande med en korg som kommer ner, men självklart har du ingen skyldighet att bjuda alla. Att de knackar på dörren för att få mellis av dig, är också lite gränslöst och oförskämt. Jag tycker att du ska prata med deras föräldrar. Får de inte tillräckligt med mat hemma?

Har ingen aning om vad de får hemma, men jag har svårt att tro att alla de som tjatar inte skulle få äta sig mätta hemma.
Svar på tråden Inte behöver man väl utfodra kompisarna?