• Anonym (Vän)

Är hon kriminell?

Hej!

Har en diskussion med en vän om kriminalitet. Hon påstår att hon inte är kriminell medan jag tycker det.

Hon är dömd 2 gånger för drograttfylleri (cannabis och tradolan) och för eget bruk med samma substanser. Hon har även umgåts med kriminella sedan hon var drygt 17 (hon är idag 23) och är tillsammans med en kriminell. Dessutom har hon kört olovligt någon gång (utan körkort) samt baxat kläder typ en gång. Hon trivs inte med att leva ett vanligt Svensson liv heller.

Så vad säger ni? Vem har rätt?

• Svar på tråden Är hon kriminell?
  • Anonym (Carrie)

Har hon brutit mot lagen? Ja? I så fall är hon kriminell.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Vän) skrev 2018-06-25 17:25:09 följande:

Hej!

Har en diskussion med en vän om kriminalitet. Hon påstår att hon inte är kriminell medan jag tycker det.

Hon är dömd 2 gånger för drograttfylleri (cannabis och tradolan) och för eget bruk med samma substanser. Hon har även umgåts med kriminella sedan hon var drygt 17 (hon är idag 23) och är tillsammans med en kriminell. Dessutom har hon kört olovligt någon gång (utan körkort) samt baxat kläder typ en gång. Hon trivs inte med att leva ett vanligt Svensson liv heller.

Så vad säger ni? Vem har rätt?

Nej hon är inte krininell i mina ögon. Hon har blivit dömd till bötesbrott. Det är lindriga "Brott" som inte ger fängelse. Det är dock olagligt så beror på hur man ser det men jag anser inte att man är krininell för att man har blivit dömd för småbrott en gång
  • Anonym (Vän)
    Akira Öken skrev 2018-06-25 17:40:06 följande:

Tycker du verkar vara en rätt trist vän som vill sätta stigmatiserande etiketter på din vän.

Spelar det någon roll vem som har rätt?

Det är absolut inte så att jag dömmer henne eller sätter etikett men jag försöker få henne att förstå att hon är på fel väg och att dessa brott inte är okej utan hon behöver hjälp så hon inte sjunker mer ner i skiten.
  • klyban

Definiera kriminell?

Men du kan hävda hon är lagförd om det är sant.

hur många meter var det?
  • Drottningen1970

Egentligen så tänker jag att det spelar mindre roll att hon är dömd för vissa brott.

Hon missbrukar och hänger med kriminella och lever då i en kriminell livsstil, dvs det som man i folkmun kallar ?kriminell? oavsett om man är dömd eller har ?åkt dit?

Du TS behöver förövrigt också se över dit umgänge...

• Anonym (H)

Synonymer till kriminell:

adj.

brottslig, asocial, brottmåls?, illegal, olaglig, straffbar

motsatsord:

laglig, lagenlig, hederlig

subst.

brottsling, förbrytare, lagbrytare, gärningsman, bov, skurk, gangster, bandit

(Om man är ute efter den faktiska definitionen)

Annars skulle jag säga att hon ÄR en Svensson ;)

• klyban
    Anonym (H) skrev 2018-06-25 19:05:59 följande:
    Synonymer till kriminell:

adj.
    brottslig, asocial, brottmåls?, illegal, olaglig, straffbar

motsatsord:
    laglig, lagenlig, hederlig
    subst.
    brottsling, förbrytare, lagbrytare, gärningsman, bov, skurk, gangster, bandit

(Om man är ute efter den faktiska definitionen)

Annars skulle jag säga att hon ÄR en Svensson ;)
    Svara på detta kan bara TS, och det var inte ordet betydelse jag var ute efter, utan vad h*n anser det är.
    hur många meter var det?
  • Tecum
    Drottningen1970 skrev 2018-06-25 18:58:24 följande:
    Egentligen så tänker jag att det spelar mindre roll att hon är dömd för vissa brott.
    Hon missbrukar och hänger med kriminella och lever då i en kriminell livsstil, dvs det som man i folkmun kallar kriminell oavsett om man är dömd eller har åkt dit

Du TS behöver förövrigt också se över dit umgänge...
    Håller med, hon är kriminell och då hon har en kriminell livsstil är det inte konstigt att hon inte vill kännas vid vad hon är.

Mer märkligt är att en del här försvarar henne och slätar över men det är inget som förvånade då många svenska har en väldigt tolerant syn på småbrottslingar.
  • Anonym (Nej)
    Tecum skrev 2018-06-25 19:40:30 följande:

Håller med, hon är kriminell och då hon har en kriminell livsstil är det inte konstigt att hon inte vill kännas vid vad hon är.

Mer märkligt är att en del här försvarar henne och slätar över men det är inget som förvånade då många svenska har en väldigt tolerant syn på småbrottslingar.

Det som hon blivit dömd för har inte ens fängelsestraff i straffskalan så lindrigt är det. Och nej man är inte kriminell för man är lite olydig
Svar på tråden Är hon kriminell?