Inlägg från: Anonym (Vän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vän)

Är hon kriminell?

Hej!

Har en diskussion med en vän om kriminalitet. Hon påstår att hon inte är kriminell medan jag tycker det.

Hon är dömd 2 gånger för drograttfylleri (cannabis och tradolan) och för eget bruk med samma substanser. Hon har även umgåts med kriminella sedan hon var drygt 17 (hon är idag 23) och är tillsammans med en kriminell. Dessutom har hon kört olovligt någon gång (utan körkort) samt baxat kläder typ en gång. Hon trivs inte med att leva ett vanligt Svensson liv heller.

Så vad säger ni? Vem har rätt?

• Svar på tråden Är hon kriminell?
  • Anonym (Vän)
    Akira Öken skrev 2018-06-25 17:40:06 följande:

Tycker du verkar vara en rätt trist vän som vill sätta stigmatiserande etiketter på din vän.

Spelar det någon roll vem som har rätt?

Det är absolut inte så att jag dömmer henne eller sätter etikett men jag försöker få henne att förstå att hon är på fel väg och att dessa brott inte är okej utan hon behöver hjälp så hon inte sjunker mer ner i skiten.
  • Anonym (Vän)

Har nu kommit fram en hel del

Tecum skrev 2018-06-25 19:40:30 följande:

Håller med, hon är kriminell och då hon har en kriminell livsstil är det inte konstigt att hon inte vill kännas vid vad hon är.

Mer märkligt är att en del här försvarar henne och slätar över men det är inget som förvånade då många svenska har en väldigt tolerant syn på småbrottslingar.

Ja alltså det är så jag också tycker men hon hävdar hela tiden att nej hon är inte kriminell. Har också påpekat att drograttfylla kan leda till fängelse men nej. Hon tycker inte heller att hon gör sig skyldig till brott när hon är iblandad i pojkvännens business.... suck. Blir så trött på detta och vet inte längre hur jag ska hjälpa henne.
  • Anonym (Vän)

Tack för era svar! Jag har nu sagt upp kontakten helt med henne, hon lyssnar inte alls på mina råd och vill inte heller ha någon hjälp. Har helt tappat förtroendet för henne också då hon är helt opålitlig då både hon och killen går på benzo. Hänt flera gånger nu också att saker försvunnit i samband med att hon varit hos oss och då jag har barn vill jag inte riskera att de ens ska se henne i detta tillstånd.

Verkligen tråkigt att säga upp kontakten med en barndomsvän men vi är totalt olika och jag vill inte umgås i den vänskapskretsen och känner att jag inte kan låta barnen ens vara i kontakt med en sådan människa

Svar på tråden Är hon kriminell?