Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Är hon kriminell?

Anonym (Vän) skrev 2018-06-25 17:25:09 följande:

Hej!

Har en diskussion med en vän om kriminalitet. Hon påstår att hon inte är kriminell medan jag tycker det.

Hon är dömd 2 gånger för drograttfylleri (cannabis och tradolan) och för eget bruk med samma substanser. Hon har även umgåts med kriminella sedan hon var drygt 17 (hon är idag 23) och är tillsammans med en kriminell. Dessutom har hon kört olovligt någon gång (utan körkort) samt baxat kläder typ en gång. Hon trivs inte med att leva ett vanligt Svensson liv heller.

Så vad säger ni? Vem har rätt?

Nej hon är inte krininell i mina ögon. Hon har blivit dömd till bötesbrott. Det är lindriga "Brott" som inte ger fängelse. Det är dock olagligt så beror på hur man ser det men jag anser inte att man är krininell för att man har blivit dömd för småbrott en gång
  • Anonym (Nej)
    Tecum skrev 2018-06-25 19:40:30 följande:

Håller med, hon är kriminell och då hon har en kriminell livsstil är det inte konstigt att hon inte vill kännas vid vad hon är.

Mer märkligt är att en del här försvarar henne och slätar över men det är inget som förvånade då många svenska har en väldigt tolerant syn på småbrottslingar.

Det som hon blivit dömd för har inte ens fängelsestraff i straffskalan så lindrigt är det. Och nej man är inte kriminell för man är lite olydig
  • Anonym (Nej)
    IceKitten skrev 2018-06-25 20:06:56 följande:

Ett barn är "lite olydig" när hen snor kakor ur skafferiet.

Det är inte "lite olydigt" att sno kläder, köra utan körkort eller påverkad... Det kallas brott.

Tillräckligt olydigt för att det inte ska va förenligt med fängelse
  • Anonym (Nej)
    pyssel skrev 2018-06-25 20:20:33 följande:

Drograttfylla har en straffskala som löper upp till sex månaders fängelse.

Fast det är ytterst sällan det leder till fängelse. Blir i princip alltid böter på det
Svar på tråden Är hon kriminell?