• Anonym (fedoramannen)

Varför ratar kvinnor män med hatt?

Jag älskar min hattar, jag bär en jämnt. En Trilby till vardags och en fedora till fest. Äger även en cowboyhatt, et stråhatt, ett plommonstop, och en sk "björnfetta" på vintern. Jag tycker att det visar på stil och klass, och är ett bra sätt att uttrycka sig på. Man kan lyfta på hatten, tippa hatten och mer saker som inte går bra alls utan hatt.

Men hatten verkar närmast funka som preventivmedel på kvinnor. Utan hatt lyckas jag ibland att ragga. Kanske 1 gång av fem. Men med hatt lyckas jag aldrig. Har jag hatt på min tinderprofil får jag få/inga matchningar, utan hatt ganska många. Det är väldigt uppenbart att hatt inte går hem. "Björnfettan" verkar vara absolut sämst, kvinnor kan rent ut klaga på att min "björnfetta" är ful och töntig,  men vem vill ha en vanlig mössa på vintern?

Varför hatar ni hatt, varför ratar ni män med hatt, ger hatt er dåliga associationer, är det några negativa personlighetsdrag ni förknippar med hatt?

• Svar på tråden Varför ratar kvinnor män med hatt?
  • Anders 386
    Crazzy skrev 2018-06-19 11:03:32 följande:
    Vet du ens vad incel är? Incel och fedoras går i princip hand i hand, de är ju så "unika" och passar det "mystiska" och "oviljan att passa in för att få kvinnor" som typ alla incels står för. Tror knappt jag har sett en billig representation av en incel där han inte har en hatt.
    Visste inte vad det var förrän idag då jag googlade på det. Men det var lite spretande beskrivningar. Men i princip en man som inte får ligga och skyller det på kvinnorna.

Din beskrivning var ju mycket tydligare: Incel = Man med fedorahatt.

Tänk vad enkelt det kan vara ibland, man behöver inte krångla till verkligheten. Skrattande
  • OlgaElvira

Hur ser din övriga klädsel ut när du har hatt? Att bära hatt är en del av en genomtänkt klädsel, d.v.s. kavaj och snygga skor under vintern även en överrock. Att bära hatt till jeans, chinos, shorts, sneakers blir för mig ett stilbrott som enbart ger ett löjeväckande intryck.

Det blir som att sätta läppstift på grisen, läppstift är ok, gris är ok, men tillsammans blir det bara fel.

• OlgaElvira

Hur ser din övriga klädsel ut när du har hatt? Att bära hatt är en del av en genomtänkt klädsel, d.v.s. kavaj och snygga skor under vintern även en överrock. Att bära hatt till jeans, chinos, shorts, sneakers blir för mig ett stilbrott som enbart ger ett löjeväckande intryck.

Det blir som att sätta läppstift på grisen, läppstift är ok, gris är ok, men tillsammans blir det bara fel.

• Crazzy
    Anders 386 skrev 2018-06-19 12:54:04 följande:

Visste inte vad det var förrän idag då jag googlade på det. Men det var lite spretande beskrivningar. Men i princip en man som inte får ligga och skyller det på kvinnorna.

Din beskrivning var ju mycket tydligare: Incel = Man med fedorahatt.

Tänk vad enkelt det kan vara ibland, man behöver inte krångla till verkligheten.

Hahah eller hur, varför göra det svårare för sig än nödvändigt . Nej men jag tror att det är den här bilden som när de flesta (eller i alla fall många) kvinnor får när en man säger att de använder fedora!
  • Anders 386
    OlgaElvira skrev 2018-06-19 13:03:05 följande:

Ha ha, hade ingen aning om att så många var så inskränkta när det gäller kläder.
    Jag tycker tvärtom - ser jag en lite "egen" klädstil tycker jag oftast bara att det är kul så länge det inte ser slarvigt och ovårdat ut. Jag tycker inte man behöver klä sig för att passa i ett "fack". På vintern har jag ofta hatt till halvlång jacka, jeans o jodpurs. Det är min vardagsklädsel. Jag ser i princip aldrig någons klädsel som löjeväckande - om det inte är en clown förstås...
    Hellre egen stil än mainstream..  Glad
  • Anonym (En massa hattande)
    Anonym (Jämställdist) skrev 2018-06-18 22:41:48 följande:

Adressera rätt - det är feminismen som är orsaken till att kvinnor ratar män i hatt.

Finns inte en feminist som tagit upp hattproblematiken är ett manligt perspektiv eller ens försökt att sätta sig in i hur det kan kännas att bli bortvald på grund av ett attribut.

Dagens missuppfattat ämnet-pris går till dig, helt klart.

/högerfeminist
  • Anonym (Ojämställt)
    Crazzy skrev 2018-06-19 14:10:16 följande:

Hahah eller hur, varför göra det svårare för sig än nödvändigt . Nej men jag tror att det är den här bilden som när de flesta (eller i alla fall många) kvinnor får när en man säger att de använder fedora!

Så är det Fördomsfullt, visst. Vet inte vilken grupp av män som framgångsrikt skulle kunna reclaima fedoran. Fedoran kan bara passera under min incel-radar som scenklädsel för artister under 30.

Så var det associationer till de andra hattarna då. Trilby på hösten, Jägersro, oljerock, högljudd och otrevlig, whiskyandedräkten står som en kvast ur munnen. Panama på sommaren, pösig mage under den skrynkliga linnekavajen, mkt krökande, skrytande, cigarr, gourmand ...

Nej, TS, du är chanslös mot de här dåliga associationerna kvinnor har. En man med hatt är antingen en otrevlig man eller en man som anstränger sig mycket och på fel sätt.

Btw så tycker jag att de flesta kvinnor klär i hatt. Ojämställt, ja mycket.
  • Anonym (Aspig?)

Inte för att generalisera..... Men jag tycker oftast det är såkallade original som bär hatt. Oftast med sociala svårigheter och diagnoser.. Oftast fula också. Inget jag dras till. Tillochmed keps är vidrigt. Tankarna dras också till att man försöker dölja en flint?

• Nyfikne
    Anonym (Aspig?) skrev 2018-06-23 18:40:51 följande:

Inte för att generalisera..... Men jag tycker oftast det är såkallade original som bär hatt. Oftast med sociala svårigheter och diagnoser.. Oftast fula också. Inget jag dras till. Tillochmed keps är vidrigt. Tankarna dras också till att man försöker dölja en flint?

Hmmm

Roligt att börja en generalisering med ? inte för att generalisera?

Man blir lagom intresserad av atr läsa resten
  • Anonym (fedoramannen)
    Anonym (Aspig?) skrev 2018-06-23 18:40:51 följande:

Jag har diagnosen depression. Men den känner jag inte av på grund av psykofarmaka och hatt. Några större sociala svårigheter jag inte heller, förutom mina hattar då. Flintig är jag inte heller. Ful är jag tyvärr men det verkar inte vara något jättehinder när jag inte bär hatt. Ett original är jag men det är något jag är stolt över och har absolut inget emot att kallas det, tvärtom.
  • Anonym (Annan vän)
    Anonym (Jämställdist) skrev 2018-06-18 22:41:48 följande:

Adressera rätt - det är feminismen som är orsaken till att kvinnor ratar män i hatt.

Finns inte en feminist som tagit upp hattproblematiken är ett manligt perspektiv eller ens försökt att sätta sig in i hur det kan kännas att bli bortvald på grund av ett attribut.

Precis så! Feministerna pratar aldrig om män med hatt, det är som om de inte brydde sig det minsta! Fy fan vilka hycklare.
  • Anders 386
    Anonym (Annan vän) skrev 2018-06-23 19:21:32 följande:
    Precis så! Feministerna pratar aldrig om män med hatt, det är som om de inte brydde sig det minsta! Fy fan vilka hycklare.
    Nja, vet inte om man kan göra den generaliseringen. Det är väl mest bara så att dom flesta människor är extremt styrda av "flockbeteende". Det märk ju redan i barngrupper där det är extremt viktigt att inte avvika från mängden. Väldigt lätt att den som avviker blir ett mobboffer. Det tar ju inte slut där utan fortsätter även i vuxen ålder. Det är vårt flockbeteende som gjorde det möjligt för såna som Hitler och Stalin att komma till makten. Vi kopplar av vår egen hjärna och följer med strömmen utan att använda vårt logiska tänkande. Vår hjärna faller väldigt lätt in att fördöma den som tänker lite längre än "massan" eller på något sätt avviker i beteende. Väldigt många människor fastnar i en grupptillhörighet och slutar tänka själva, inte bara extrema feminister.
  • Anonym (Jämställdist)
    Anonym (Annan vän) skrev 2018-06-23 19:21:32 följande:
    Precis. Jag har aldrig hört en feminist ta upp mäns hattproblematik på ett seriöst sätt. Nu har jag visserligen hatten över öroonen och hör lite glest, men jag är säker på att feminister inte tar hattproblemen på allvar.

Men kommer det till suffragetterna och deras hattar, då finns det hur mycket sympati som helst.

Ett bevis på att feminismen är ohederlig och ensidig.
  • Vanten95

Alltså detta är så tragiskt. Hatten! Hatten som suttit på var man och kvinnas huvud sedan bronsåldern. O nu i MIN livstid så blir det omodernt! Snacka orättvisa!!!
    Vi borde återuppstarta hattpartiet från 1700-talet, men nu med enda fråga att göra hatten poppis igen. Vilka är med mig?

• Tukt

Från att ha gått ur en period med rätt nyliberala strömningar där människor skulle vara individualister och olika (inom rimlighetens gränser), så är vi nu i en konservativ fas där människor klär sig rätt konformt och nedtonat.
    Jag tror att alla som har en annorlunda klädstil påverkas på dejtingmarknaden av detta.

• Anonym (karlförsinhatt)

Kvinnor vill ha svin, inte gentlemän.

Nöff.

• Anonym (Riita)
    Vanten95 skrev 2021-06-14 21:05:55 följande:

Alltså detta är så tragiskt. Hatten! Hatten som suttit på var man och kvinnas huvud sedan bronsåldern. O nu i MIN livstid så blir det omodernt! Snacka orättvisa!!!

Vi borde återuppstarta hattpartiet från 1700-talet, men nu med enda fråga att göra hatten poppis igen. Vilka är med mig?

Hatten är på väg tillbaka! Min son (som har flickvän) har hatt!

(Träden är sen 2018)
Svar på tråden Varför ratar kvinnor män med hatt?