• alexisonfire

Ojämn bodelning?

Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

• Svar på tråden Ojämn bodelning?
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 18:23:27 följande:
    Tankefelet du gör är att se till vem som har betalat varje enstaka grej och utgå från det. Det funkar för det mesta inte i samboskap. Man måste istället se till att två personer bidrar till hushållets sammanlagda utgifter, även om en kanske tar mer av matinköp eller betalar hyran, och den andra deras inredning. När man ska föytta isär är det otroligt komplicerat att räkna på tex vad en har ätit för men inte betalat. Därför är grundregeln att man delar lika på de saker som finns kvar av värde när man flyttat isär. Om båda två tycker att det är rimligt så kan man så klart dela på annat sätt, men den ena kan inte bara tycka att hen betalat just den där dyra grejen och därför ska få den.

Om det nu är så att man är sambo och har besparingar som man vill köpa något för och man vill vara säker på att inte behöva ersätta sin sambo senare vid separation så går det urmärkt att skriva samboavtal.
    Varför skulle man behöva ersättta sin sambo för sina besparingar eller skriva samboavtal?
    Med besparingar tolkar jag det som du menar sparkonto, fonder etc.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 19:00:24 följande:

Varför skulle man behöva ersättta sin sambo för sina besparingar eller skriva samboavtal?

Med besparingar tolkar jag det som du menar sparkonto, fonder etc.

Nej dina besparingar är dina, men om du använder dem för att köpa tex en bil eller högtalarsystem som ni båda använder så har hon ju rätt till halva värdet av det när ni sen separerar.
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 19:11:28 följande:
    Nej dina besparingar är dina, men om du använder dem för att köpa tex en bil eller högtalarsystem som ni båda använder så har hon ju rätt till halva värdet av det när ni sen separerar.
    Ja tyvärr är det så.
    Ett tips är att inte vara girig och roffa åt sig så mycket man kan bara för att lagen säger att man har rätt till 50%.
    Det blir ingen bra separation speciellt om man har barn.

Hur tycker du att man ska göra om den ene köpt en bostad för att båda ska ha någonstans att bo, betalt all kontantinsats lån och man endast delat på månadsavgiften och drift.
    Tycker du man ska gå in och ta hälften bara för att man har möjlighet att göra det enligt  eller låta den som äger bostaden behålla den?
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 19:27:56 följande:

Ja tyvärr är det så.

Ett tips är att inte vara girig och roffa åt sig så mycket man kan bara för att lagen säger att man har rätt till 50%.

Det blir ingen bra separation speciellt om man har barn.

Hur tycker du att man ska göra om den ene köpt en bostad för att båda ska ha någonstans att bo, betalt all kontantinsats lån och man endast delat på månadsavgiften och drift.

Tycker du man ska gå in och ta hälften bara för att man har möjlighet att göra det enligt  eller låta den som äger bostaden behålla den?

Jag tycker att man ska komma överens om det innan, när man fortfarande har det bra, och gärna med jurist som förklarar vad det innebär.
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 19:44:42 följande:
    Jag tycker att man ska komma överens om det innan, när man fortfarande har det bra, och gärna med jurist som förklarar vad det innebär.
    Om man ska vara överens innan så kan man ju undra vad vi ska med lagen till, om den inte fanns så skulle det driva folk till att fatta gemesamma beslut innan.

Eller så kan man ju hålla det förnuftigt och enkelt, har man inte köpt eller betalt den eller ens äger bostaden så kan man ju låta det förbli så.

Skulle personligen aldrig begära hälften av någons bostad vid en separation, skulle inte kunna leva med mig själv att utsätta någon för en sådan handling bara för att jag har lagen på min sida.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 20:14:12 följande:

Om man ska vara överens innan så kan man ju undra vad vi ska med lagen till, om den inte fanns så skulle det driva folk till att fatta gemesamma beslut innan.

Eller så kan man ju hålla det förnuftigt och enkelt, har man inte köpt eller betalt den eller ens äger bostaden så kan man ju låta det förbli så.

Skulle personligen aldrig begära hälften av någons bostad vid en separation, skulle inte kunna leva med mig själv att utsätta någon för en sådan handling bara för att jag har lagen på min sida.

Lagen finns för att man ansett att 50-50 delning är en rimlig standard att utgå från, och för att skydda personer i samboförhållanden i sen sk kvinnofällan (ja - det kan vara en man också). Hae hon inte betalat bostaden så har hon kanske betalat mat, nöjen och semestrar. Eller stannat hemma och tagit hand om barnen. Detta har upprepats igen och igen i denhär tråden så det börjar ärligt talat bli tjatigt nu.

Du skulle inte begära hälften av en bostad som du inte äger - fine, det fiffiga är att du inte behöver göra det heller. Jag å andra sidan skulle aldrig neka min fru hälften av det vi äger om vi skils åt, trots att jag har tagit lånet, stått för handpenningen och ensamt försörjt oss ett antal år nu. Vi har båda bidragit på olika sätt till vårt hem och vårt liv och det går inte att räkna ut med att jag betalade - så den är min.
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 20:43:21 följande:
    Lagen finns för att man ansett att 50-50 delning är en rimlig standard att utgå från, och för att skydda personer i samboförhållanden i sen sk kvinnofällan (ja - det kan vara en man också). Hae hon inte betalat bostaden så har hon kanske betalat mat, nöjen och semestrar. Eller stannat hemma och tagit hand om barnen. Detta har upprepats igen och igen i denhär tråden så det börjar ärligt talat bli tjatigt nu.

Du skulle inte begära hälften av en bostad som du inte äger - fine, det fiffiga är att du inte behöver göra det heller. Jag å andra sidan skulle aldrig neka min fru hälften av det vi äger om vi skils åt, trots att jag har tagit lånet, stått för handpenningen och ensamt försörjt oss ett antal år nu. Vi har båda bidragit på olika sätt till vårt hem och vårt liv och det går inte att räkna ut med att jag betalade - så den är min.
    Fru då är du ju gift, då gav ju bort hälften av allt den dagen du skrev på, vad är konstigt?

Liten skillnad mot sambos.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 20:59:55 följande:

Fru då är du ju gift, då gav ju bort hälften av allt den dagen du skrev på, vad är konstigt?

Liten skillnad mot sambos.

Det gjorde du när du blev sambo också. Eller så gör så skriver du samboavtal respektive äktenskapsförord och behåller enskild egendom.

Fö var vi sambo innan vi gifte oss och jag tänkte likadant då.
  • Aliona
    Aliona skrev 2018-07-03 21:06:05 följande:

Det gjorde du när du blev sambo också. Eller så gör så skriver du samboavtal respektive äktenskapsförord och behåller enskild egendom.

Förtydligande: när man blir sambo ger man bort, för att citera dig, de framtida inköpen.
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 21:06:05 följande:

Nej jag skrev inte på något när jag blev sambo, samboskap behöver inte registreras.
    Vad skulle man skriva på menar du?
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 21:10:08 följande:
    Förtydligande: när man blir sambo ger man bort, för att citera dig, de framtida inköpen.
    Gör man?
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 21:29:08 följande:

Gör man?

Ja i bemärkelsen att sambon har rätt till 50% av värdet av det som köpts vid en bodelning.
  • Anonym (12345)
    Aliona skrev 2018-07-03 21:36:34 följande:

Ja i bemärkelsen att sambon har rätt till 50% av värdet av det som köpts vid en bodelning.

Antingen skriver man bort lagen eller så utnyttjar man den till sin fördel och sin partner lika så.
Svar på tråden Ojämn bodelning?