• alexisonfire

Ojämn bodelning?

Jag och min sambo kommer med största sannolikhet att separera snart och jag har påbörjat ett excel-dokument för att räkna på bodelningen. Om jag förstått det hela rätt så är det så att det vi ägde innan vi blev sambos behåller den som hade det och det vi köpt i efterhand ska delas upp lika.
    Grejen är den att vi har ett högtalarsystem som är påkostat som jag räknar med att sambon kommer vilja behålla och nu när jag har delat upp det mesta av värde så har jag lagt de flesta saker på mig och högtalarsystem och lite annat på sambon. Då skiljer det fortfarande ca 36000 kr på värdet på mina saker och sambons saker.
    Jag förstår ju att vi kommer behöva sätta oss och dela upp det ihop sen, har bara gjort detta för att få ett hum om vad jag kommer behöva spara till och köpa sen.

Men hur delar vi upp så att det blir lika när de saker som isåfall hamnar på sambon är värda så mycket mer?
    Vad säger lagen och hur har ni som separerat gjort?

För att förtydliga så är vi alltså inte gifta.

• Svar på tråden Ojämn bodelning?
  • Anonym (J)

Öööööh... Eftersom jag hade varit totalt ointresserad av ett högtalarsystem så hade jag inte ens räknat med det.

• Anonym (J)
    Anonym (Hifi) skrev 2018-07-02 12:35:12 följande:

Även om du pyntat in ca 75 000 kr av gemensamma pengar i det?

Det är i och för sig inget jag nånsin skulle göra... Men good point.
  • Anonym (12345)
    olof 45 skrev 2018-07-02 08:34:24 följande:
    Inget av det där du nu skrivit har jag påstått... Men jag tycker att folk har rätt att få veta sina rättigheter... Hon behöver inte gå med på att dela på annat sätt än 50/50 (minus saker som är exkluderade i sambolagen). 

PS. Man bryter visst mot "några lagar", i det fall man inte är överens och ena parten propsar på något som är i strid med 50/50: samboLAGEN. Det är en lag... Man hamnar inte i fängelse, men man kan absolut kräva bodelningen via rättssystemet.
    Jag menade förståss att man inte bryter mot någon lag om man väljer att inte utnyttja sambolagen.
    Men självklart ska du hjälpa TS med att stenhårt ta 50% av allting om det nu är målet.
  • Anonym (12345)
    olof 45 skrev 2018-07-02 08:42:38 följande:
    "Sunt försnuft" i sådana här situationer är knappast objektivt... Däför finns det lagar...
    Eller så kan man använda sunt förnuft och låta var och en behålla sitt och dela upp det som är gemensamt och gå vidare i livet istället för att se till att få så mycket av den andre bara för att lagen ger en möjlighet till det.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Hifi) skrev 2018-07-02 12:35:12 följande:
    Även om du pyntat in ca 75 000 kr av gemensamma pengar i det?
    Om man inte är den som betalt en krona av de 75 000kr ska man ändå kräva hälften av värdet?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Hifi) skrev 2018-07-02 19:39:27 följande:
    Ska och ska... man kan.
    Ska man göra det bara för att man kan?
  • Anonym (Fälla för alla)
    Anonym (12345) skrev 2018-07-02 18:33:39 följande:
    Om man inte är den som betalt en krona av de 75 000kr ska man ändå kräva hälften av värdet?
    Ja om man samtidigt har betalat mat och husrum så den parten kunde köpa sin HIFI anläggning. Inte lätt för HIFI nörden att lämna tillbaka maten den ätit.
  • olof 45
    Anonym (12345) skrev 2018-07-02 18:32:20 följande:
    Eller så kan man använda sunt förnuft och låta var och en behålla sitt och dela upp det som är gemensamt och gå vidare i livet istället för att se till att få så mycket av den andre bara för att lagen ger en möjlighet till det.
    När ska du förstå att det inte är att "av den andre" som hon tar saker? Hon ska ta det som är hennes! och just det råkar vara 50% av alla saker som köptes in till deras GEMENSAMMA HEM.

Jisses...
  • Anonym (12345)
    olof 45 skrev 2018-07-03 14:31:09 följande:
    När ska du förstå att det inte är att "av den andre" som hon tar saker? Hon ska ta det som är hennes! och just det råkar vara 50% av alla saker som köptes in till deras GEMENSAMMA HEM.

Jisses...
    När ska du fatta att om man inte betalt 50% av sakerna tex ingenting så kanske det är mer rimligt att man inte tar det man inte betalt för bara för att det brukats gemensamt.

Men vi har fattat att du stenhårt vill att man ska ta 50% av allting bara för att man har rätt till det enligt lag.

Jag respekterar det.
  • Aliona
    Anonym (12345) skrev 2018-07-03 18:08:04 följande:

När ska du fatta att om man inte betalt 50% av sakerna tex ingenting så kanske det är mer rimligt att man inte tar det man inte betalt för bara för att det brukats gemensamt.

Men vi har fattat att du stenhårt vill att man ska ta 50% av allting bara för att man har rätt till det enligt lag.

Jag respekterar det.

Tankefelet du gör är att se till vem som har betalat varje enstaka grej och utgå från det. Det funkar för det mesta inte i samboskap. Man måste istället se till att två personer bidrar till hushållets sammanlagda utgifter, även om en kanske tar mer av matinköp eller betalar hyran, och den andra deras inredning. När man ska föytta isär är det otroligt komplicerat att räkna på tex vad en har ätit för men inte betalat. Därför är grundregeln att man delar lika på de saker som finns kvar av värde när man flyttat isär. Om båda två tycker att det är rimligt så kan man så klart dela på annat sätt, men den ena kan inte bara tycka att hen betalat just den där dyra grejen och därför ska få den.

Om det nu är så att man är sambo och har besparingar som man vill köpa något för och man vill vara säker på att inte behöva ersätta sin sambo senare vid separation så går det urmärkt att skriva samboavtal.
Svar på tråden Ojämn bodelning?