Hur hantera och dölja sorg efter abort när andra får barn?
Hej Familjeliv. Jag genomgick en abort för ungefär ett halvår sedan. Jag trodde att jag hade kommit över sorgen över den efter ett tag, men nu har mycket känslor börjat bubbla upp till ytan igen. Har fastnat i mycket grubbel och känner mig väldigt ofta deprimerad.
Aborten var psykiskt ganska traumatisk då den egentligen inte var frivillig (gjorde den för att pappan till barnet inte tillät mig annat).
Jag är i den åldern då många börjar skaffa barn, om de inte till och med gjort det redan. Jag längtar efter barn själv och ännu mer efter aborten. Har fortfarande väldigt svårt för att se gravidmagar, ultraljudsbilder och bebisar i Facebook-flödet. Det gör ont på något sätt, samtidigt som jag förstås ändå är glad för de som lägger upp bildernas skull.
Nu är jag ganska säker på att min syster är gravid med sitt första barn, en del tecken visar på det. Inte så att det syns än men hon har slutat dricka alkohol osv (hon och hennes man har planerat barn ett tag).
Snart kommer hon alltså vara så pass långt gången att det blir dags att berätta nyheten och jag vet liksom inte hur jag kommer att reagera. När jag är så pass nere som jag är idag, kommer jag att ha jättesvårt att dölja min sorg och visa den glädje som jag borde visa. Jag vet inte om jag kommer att orka få höra en massa om gravidsymptom, bilder på ultraljud, bebiskläder osv. Vet inte ens hur jag ska orka vara en bra moster..
Missförstå mig inte. Jag är inte missunnsamm mot de som får barn och är förstås glad för min systers skull och de andra som får barn. Men jag är i själen så djupt olycklig just nu att den glädjen för andra får svårt att komma fram.
Jag har tid för samtal hos kurator för att prata om bl.a. detta, men tyvärr dröjer det flera veckor dit.
Någon som varit med om liknande och/eller som kanske har något tips att dela med sig av så länge?
//Hälsningar sorgsen kvinna