Anonym (Hållermed) skrev 2018-06-18 09:53:38 följande:
Vi ser det olika. Bibeln, toran eller koranen kan tolkas på många olika sätt. En del tolkningar bygger på liknande värderingar som vi i Sverige är vana vid. Att säga att det inte stämmer osv är så extremister resonerar alltså isis t ex eller fundamentalister. Som menar att det bara finns en version. Jag tror inte du är tillräckligt påläst eller har tillräcklig erfarenhet för att uttala dig utan tror du mest bestämt dig att alla religioner är dåliga oavsett vad. Jag är inget fan av religioner heller men ja kan förstå/se nyanser iallafall. Se skillnad på sekulära/inte sekulära.
Har aldrig hört talas om en tolkning som bygger på demokrati, vilket påståendet var.
Att det finns tolkningar som passar in i ett sekulärt samhälle är en helt annan sak.
Dina antaganden om mig angående hur påläst jag är eller vilken erfarenhet jag har, får stå för dig. Jag kan också se skillnad på sekulär och inte sekulär. Men det var demokratisk religion vi pratade om. Att Sverige är sekulärt vet jag redan, då det inte är en åsikt, det är fakta.
En religion som klarar av att existera i ett sekulärt samhälle blir inte automatiskt demokratisk i sig själv.