• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • MalinamandaK

Har oxå bf i februari, tredje barnet men så efterlängtat.

Har 2 pojkar som är 9 och 7 år, och nu äntligen efter 6 års (ville ha 2 år mellan alla barnen) kämpande är det äntligen dags för en liten till, vilket fortfarande känns så himla overkligt och så välkommet och efterlängtat!

• MR8692
    Elisen skrev 2018-09-30 12:10:17 följande:

Hej allihopa!

Tänkte bara höra med er om hur mycket ni känt av rörelser i vecka 19? Jag är beräknad till slutet av februari, är idag i v 18+4 (tredje barnet).

Jag har känt svaga rörelser/fladder men inte mer än så. Minns inte hur mycket jag kände av de andra barnen vid denna tidpunkten...

Ska på UL nästa vecka så det ser jag fram emot, att få se bebisen igen, i och med att den inte gör så mycket liv ifrån sig än så länge :)

På UL ska vi även se om vi kan få veta kön. Sambons tonårsdotter vill göra det till en överraskning, tex om BM kan ge oss info om vilket kön bebisen har på en lapp som sedan bara hon får se, så vill hon fixa någon överraskning som är vanligt utomlands, tex en tårta där färgen på innehållet avslöjar om det är en pojke eller flicka. Har ni gjort något sånt eller känner någon som har?

Jag började känna fladder redan i v 13-14 men riktiga buffar i v 17-18. I v18 kände även sambon buffarna. Går in i v23 nu och känner buffar och spelar regelbundet över dygnet och börjar även lära känna hans dygnsrytm! Så underbart och så mysigt!

Att känna fosterrörelser tidigt handlar i 99% av fallen på läget av moderkakan (placenta). Har du placenta i framvägg tar det oftast längre tid innan du känner rörelser och/eller att de blir tydligare. Jag har min placenta i bakvägg därav kunde jag urskilja tidiga rörelser. Sen beror det också på hur livlig bebisen du bär på är helt enkelt.
  • stor grön drake

Mvc imorgon tyckte när det bokades att det var oändligt långt fram och nu vips är det dags. Sambon ska skriva på första omgången papper för att erkänna faderskapet i förväg och jag ska lämna in något depressionspapper. Insåg även att det är dags att göra glukosbelastning igen ska göras innan 8 november. Själva testet är ingen fara, men att vara fastande och inte ens få dricka vatten är grymt.

• Elisen
    MR8692 skrev 2018-10-01 07:52:27 följande:

Jag började känna fladder redan i v 13-14 men riktiga buffar i v 17-18. I v18 kände även sambon buffarna. Går in i v23 nu och känner buffar och spelar regelbundet över dygnet och börjar även lära känna hans dygnsrytm! Så underbart och så mysigt!

Att känna fosterrörelser tidigt handlar i 99% av fallen på läget av moderkakan (placenta). Har du placenta i framvägg tar det oftast längre tid innan du känner rörelser och/eller att de blir tydligare. Jag har min placenta i bakvägg därav kunde jag urskilja tidiga rörelser. Sen beror det också på hur livlig bebisen du bär på är helt enkelt.

Vadå härligt att ha fått känna av bebisen så tidigt!! Jag kan tänka mig att min moderkaka sitter i framvägg, i och med att det är så lugnt och stilla. Får se nästa vecka på UL.
  • Sams
    stor grön drake skrev 2018-10-01 21:48:29 följande:

Mvc imorgon tyckte när det bokades att det var oändligt långt fram och nu vips är det dags. Sambon ska skriva på första omgången papper för att erkänna faderskapet i förväg och jag ska lämna in något depressionspapper. Insåg även att det är dags att göra glukosbelastning igen ska göras innan 8 november. Själva testet är ingen fara, men att vara fastande och inte ens få dricka vatten är grymt.

Jag får lov att dricka lite vatten innan mitt test. Konstigt att det inte är samma för alla. Fruktar ändå när jag ska göra det eftersom jag alltid måste äta direkt på morgonen... Rynkar på näsan
  • stor grön drake
    Sams skrev 2018-10-02 05:55:08 följande:

Jag får lov att dricka lite vatten innan mitt test. Konstigt att det inte är samma för alla. Fruktar ändå när jag ska göra det eftersom jag alltid måste äta direkt på morgonen... 

Om man måste får man dricka 1 dl men helst inte. Gjorde tidig också, och då testade jag att skölja munnen med vatten och det hjälpte faktiskt, men märkte så tydligt av vätskebristen för det var drygt 1 L vatten jag missat och det var svårt att ta igen.

Allt var bra på mvc. Blodtryck, urin, HB var alla helt OK. Tydligen hade tagits sköldkörtel prov som även det var bra. SF måttet var 25, och över översta kurvan, men jag har legat över med de andra två också, det har jämnat ut sig efter v.36
  • Sams
    stor grön drake skrev 2018-10-02 18:50:19 följande:
    Om man måste får man dricka 1 dl men helst inte. Gjorde tidig också, och då testade jag att skölja munnen med vatten och det hjälpte faktiskt, men märkte så tydligt av vätskebristen för det var drygt 1 L vatten jag missat och det var svårt att ta igen.

Allt var bra på mvc. Blodtryck, urin, HB var alla helt OK. Tydligen hade tagits sköldkörtel prov som även det var bra. SF måttet var 25, och över översta kurvan, men jag har legat över med de andra två också, det har jämnat ut sig efter v.36
    Jo det blir väl till att dricka mycket och småäta resten av dagen efter belastningen. Jag kommer inte göra min förrän i mitten på december så det är långt fram än så länge. 

Härligt att allt ser bra ut. Jag har UL imorgon och väntar med spänning på vad de hittar. Periodvis syns nästan ingen mage alls trots att jag är väldigt smal, sen ibland känns det som att det snart kan vara dags. Drömmer 
  • lillatrollet85

Rul igår (20+2) allt med bebis ser bra ut.. Vi väntar en dotter... Är nog fortfarande lite i chock tror jag.., :) men väldigt lycklig...

Min moderkaka ligger rätt lågt.. Så ska in i vecka 30-32 igen å kolla hur den ligger.. Å få beslutas om de blir kejsarsnitt eller inte..

Fick äntligen ett vettigt svar på varför jag mått så otroligt dåligt det senaste.. . De kändes skönt.. Då kan jag acceptera det på ett annat sätt..

Förhoppningsvis hinner ja jobba 25%-50% om några veckor innan de är dags å söka gravidpenning...

• Liten 2018
    lillatrollet85 skrev 2018-10-05 10:09:04 följande:

Rul igår (20+2) allt med bebis ser bra ut.. Vi väntar en dotter... Är nog fortfarande lite i chock tror jag.., :) men väldigt lycklig...

Min moderkaka ligger rätt lågt.. Så ska in i vecka 30-32 igen å kolla hur den ligger.. Å få beslutas om de blir kejsarsnitt eller inte..

Fick äntligen ett vettigt svar på varför jag mått så otroligt dåligt det senaste.. . De kändes skönt.. Då kan jag acceptera det på ett annat sätt..

Förhoppningsvis hinner ja jobba 25%-50% om några veckor innan de är dags å söka gravidpenning...

Härligt med svar. Menar du att du mått dåligt pga moderkakan?

Hoppas. Du får må så bra det går framöver.
  • lillatrollet85
    Liten 2018 skrev 2018-10-06 18:56:01 följande:
    Härligt med svar. Menar du att du mått dåligt pga moderkakan?

Hoppas. Du får må så bra det går framöver.

nä.. har ju haft så otroligt lågt blodtryck och bollats mellan vårdcentral och mvc mottagningar.. ingen vill direkt "ta på sig" att reda ut de.. utan säger att de är den andre instansen som får ta hand om de.. och sen har tiden å sjukskrivningen bara fortlöpt.
    men ja träffade en bm i korridoren som jag är bekant med.. förklarade läget och hon förklarade så himla bra alltihopa.. så nu VET jag att de beror på graviditeten pga... och så fick ja förklaring på kärl å grejer hit och dit... och precis som ja trodde så försöker min kropp anpassa sig efter en ny situation och har reagerat kraftigt..

känns otroligt skönt och lättande... och hon sa även att "ge det några veckor till så kommer de troligen ge med sig"... 
    så..håller tummarna och försöker njuta extra mycket mina bra stunder.

Svar på tråden BF Februari 2019