• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Hepp... Hade 10 förvärkar mellan 03-04 sen tog dom tvärslut. Var upp på toa och gjorde nummer två till och med och hoppades att det skulle vara starten. Tji fick jag. Bara att somna om och masa sig upp på föreläsning sen då! :D

• marsen
    Inga bekymmer skrev 2018-05-17 08:25:58 följande:

00.40 kom vår son till världen! Fantastiskt fin, en stadig bit på 3736 g och 50 cm lång <3 Känns ändå liten. Vid första undersökningen en halvtimme efter vi kom in var jag öppen 8 cm, så nöjd blev jag då!:) Ingen idé att ta nån bedövning där, bara lustgas. Det var tufft men gick väldigt bra, behövde inte sy något! Nu ska jag fortsätta följa er andra med!:)

Åååh stort grattis!!! Vad bra det går för alla! Hoppas det håller i sig :)
  • marsen
    Anjav8 skrev 2018-05-17 16:50:58 följande:

Imorse kom en stor del av slemproppen ut, å sen lite mindre springor två gånger efteråt, har haft en del ont under dagen men rätt oregelbundet och ojämna värkar. Ibland måste jag grimasera å ibland går det fint. Ringde iaf till förlossningen imorse och hon trodde absolut att det var igång men att jag ska avvakta mer värkar. Tycker det är Så svårt at tveka, hur ont ska det göra liksom? Eller är det regelbundheten som är viktig? Vill inte åka in för tidigt och bli hemskickad.. åkte lite bil förut, å guppen var inte sköna.

Stort grattis till alla er som fått era små <3

Men spännande! att slemproppen lossnat är ett tecken på att du börjat öppna dig :)

Du kommer märka när de riktiga värkarna sätter igång och i snitt 3/10min är ett bra riktmärke :) Lycka till!
  • marsen
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 22:34:02 följande:

Vad roligt det är förresten att läsa och följa med er alla

Är det någon av er som fått barn tidigare som inte hade några känningar men att det sedan bara körde igång? Eller är det oftast så att man har känningar i dagar/vecka/veckor innan? Undrar också om det är någon annan som känner som jag, dvs typ inget (har bf 26 maj), och väntar sitt första? Det är egentligen inte jobbigt att vänta men man kan ju inte riktigt tänka på så mkt annat just nu Mvh, en som letar tecken i form av inga-tecken

Båda mina kom utan förkänningar fyra respektive en dag innan BF. Drog igång med värkar på natten bara :)

Och från min obstetrik-föreläsning i veckan vet jag nu att det är VILA som gynnar värkarna att starta. Det är hormonet oxytocin som främjar värkarbetet och det frisätts när det parasympatiska värkarbetet jobbar. Alltså när du vilar :) Det är därför de flesta värkarbeten startar på natten.
  • marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-17 22:06:04 följande:

Här är livet miserabelt med förvärkar och sammandragningar som kommer och går godtyckligt. Maken fick göra en hinnsvepning nu ikväll, enligt honom är jag öppen max 1,5-2 cm men tappen är helt mjuk och max 2 cm lång nu så det är ju bättre än för en vecka sen. Han kunde känna huvudet! :) har inte så stora förhoppningar men vi får se vad som händer inatt.

Alltså jag vill att min sambo också ska göra en hinnsvepning på mig men är rädd att något går fel! :O Kan något gå fel? Isf vad?

Han kollar av tappen typ varannan, var tredje dag och masserar och har sig. Idag sa han att det typ inte alls är något kvar av den och han får lätt in ett finger. Han är sjuksköterska så väl införstådd i hygien innan han är där och pillar. Använder bm sterila handskar när hen gör en hinnsvepning? När jag var dit i tisdags och bad om en hinnsvepning så satte hon bara på sig vanliga handskar. Hon gjorde dock ingen hinnsvepning utan masserade bara inne och utanpå.
  • marsen

Då går vi återigen tills sängs med förhoppningar om att vakna upp med värkar. Komsi komsi värkaarnaa!

• marsen
    ida maria skrev 2018-05-18 06:20:42 följande:

Åkte till slut in vid nio igår kväll, 6 min mellan ganska milda värkar. Iom de andra varit snabba ut vill jag ändå kolla läget. 3cm... efter ctg vid 22:45 fick jag ändå välja själv om jag ville stanna en stund och se vad som händer eller åka hem. Tur vi stannade, kl 12 gick vattnet och sen han vi knappt in på förlossningsrummet innan hon var ute på två krysstvärkar 12:27...

Det var dags med andra ord, men ett helt annat förlopp än med mina två killar på 6&8.

Oj, hade ju kunnat sluta hur som helst det där! :O

Stort grattis!!
  • marsen
    Villblimamma88 skrev 2018-05-18 09:41:45 följande:

Hej jag hakar gärna på här! Jag och sambon väntar vårat första barn (efter flera år av försök och hjälp av fertilitetsklinik) och hade BF den 15/5. Än så länge händer det inget. Suck! Har haft fruktansvärda förvärkar och onda sammandragningar sen vecka 33. Blev sjukskriven av det för en månad sen, hade tänkt jobba ända till den 14/5 men det gjorde för ont. Foglossning sen vecka 17 och alla andra härliga krämpor man får, börjar med andra ord tröttna :) haha! Känns som det gått en evighet sen BF fast det bara är dag tre. Det där datumet sätter sig verkligen i hjärnan även fast jag i flera månader förberett mig på att gå över tiden i två veckor och bli igångsatt :P

Välkommen! :) Och grattis till bebis efter kämpande!

Kan tänka mig att varje dag efter BF känns som en vecka :p Är inställd på att gå över den här gången jag också, varför skulle jag ha turen att få tre barn innan BF liksom? :D Verkligen väntans tider..

Jobbigt att gå med förvärkar så länge.. De gör riktigt ont alltså?
  • marsen
    Inga bekymmer skrev 2018-05-18 19:44:45 följande:

Haha, eller hur! Är aningen öm där nu och kan ana lite blåmärken. Men det är ingenting mot första gången när han fick trycka många timmar, då såg man blåslagen ut, hehe:) Hur går det för dig?

Jag har börjat träna upp min sambo inför ryggknådningen :D

Här går det trögt. Förvärkar natten till igår, den första och enda jag kännt. Bebis börjar glida neråt så idag var huvudet bara ruckbart och inte rörligt.

Sambon får massera lite tapp nu ikväll igen och hoppas på framgång :)
  • marsen

Men nu kom det upp en fråga i huvudet som gnager..

Om bm kände hinnorna när hon var in i livmodern, har slemproppen släppt då?? Eller vart sitter slemproppen? Nu känner jag mig som en rookie :D

Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?