Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

marsen skrev 2018-05-18 23:39:23 följande:

Men nu kom det upp en fråga i huvudet som gnager..

Om bm kände hinnorna när hon var in i livmodern, har slemproppen släppt då?? Eller vart sitter slemproppen? Nu känner jag mig som en rookie :D

Alltså jag tänker att känner man hinnorna har ju skemproppen gått. Den sitter ju annars för öppningen av tappen. Å andra sidan kan den ju nybildas. En del säger ju att slemmisen gått efter svepning... jag märkte inte av någon slempropp varken förra graviditeten eller nu. Möjligen lite kletigare flytningar men inget som säkert var proppen.
  • LakritsMatte
    Linnet1976 skrev 2018-05-20 05:33:02 följande:

Asså det där med slemproppen, jag fattar den inte alls. Med min första föll den liksom ut på toagolvet en dag. Kanske en vecka innan förlossning, jag var i chock - hade aldrig sett något liknande. Ursäkta beskrivningen men den var som en gigantisk mollusk.

Med de andra två har jag inte sett till den alls, ens i bitar.

Jag håller med, den är mytisk för mig, har inte sett skymten av den varken första gången eller nu. Och nu är jag ändå öppen 2 cm och gjort 2 hinnsvepningar.
  • LakritsMatte

Men alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... efter allt mitt snack om den mytiska slemproppen, gissa vad jag just hittade i trosorna??

• LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-20 13:43:49 följande:

PANIK!!

Kom precis på att jag glömt teckna gravidförsäkring!! Kan man teckna den nu även fast det är så nära BF? Annars är väll bebis oförsäkrad upp till 6 månader och jag är väll inte försäkrad för eventuella förlossningsskador och sjukhusvistelse i samband med födelse?

Tror du kan teckna hur sent som helst egentligen men du måste hinna betala den innan barnet föds! Vi har bara en gratisförsäkring, den börjar gälla så fort man tecknat den.
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-21 12:48:55 följande:

Alltså jag vette tusan vad som kom ut från "där nere" just. Känner inte igen det från mina tidigare graviditeter. Alldeles genomskinligt, och väldigt slemmigt! Inte rinnande. Som när du är förkyld och snyter ut massor med genomskinligt snor, fast detta var lite fastare i konsistensen, men inte som en propp.

När slemproppen gick förra graviditeten så var den lite gulaktig och kompakt. Och även denna gång har ju små delar av slemmisen lossnat och de har också varit gulaktiga.

Vad tusan var detta?!

Alltså förlåt men jag blir alldeles full i skratt!! Denna mystiska slempropp! Måste ju vart delar av den igen bara med annan konsistens? Eller jag vet inte... men sjukt märkligt är det alltså!!
  • LakritsMatte
    EhxJ skrev 2018-05-22 08:59:25 följande:

Grattis dec06! Vad härligt med din skatt!

Här har de uppenbara förvärkarna som kändes som riktiga värkar helt lagt av. Hur går det för er andra som hade som jag? Vad gör ni på dagarna? Är ni aktiva eller bara hemma och väntar?

Jag känner att jag vill göra en massa för att få tiden att gå, men samtidigt spara energi för om förlossningen sätter igång. Jag vill uppehålla mig, men tänker varje gång jag går på toa om något hänt/blödning/vatten osv. Varje kväll gå å lägga mig tidigt för om det startar under natten. Men alltid besvikelse!

Jag får ta det lugnt iochmed foglossningen, men hushållsarbetet måste ju göras ändå, så jag passar på att hålla lite extra städat hemma, bakar, tvättar mattor och putsar fönster och fixar med sånt man inte hunnit typ nån tavla som ska upp eller ser över krukväxter som behöver duschas osv. Men mest vilar jag på dagarna. Fast från och med nästa vecka är sonen hemma på heltid så då får jag ränna efter honom och hitta på saker att göra så han inte ska klättra på väggarna här...
  • LakritsMatte
    Bxlfix skrev 2018-05-23 09:43:51 följande:

Hej och tack! :)

Yes första barnet. Får äta upp alla mina kommentarer om klart att man vet när det är på g och hur jobbigt kan det vara. Haha. Kanske är foglossning jag har?

Marsen är det ditt första barn?

Lite OT, men för att fördriva tiden lite: hur är det i Sverige, hur ofta måste ni svänga förbi för undersökning/monitoring? Bor utomlands och här får man snällt ligga och lyssnande på bebis 1h varje vecka och sen gräver doktorn runt därnere för att se status. Är väl uppe i typ 15 ultraljud också. Däremot har man aldrig hört of profylax eller hinsvepning. Det första rätt intressant eftersom jag bor i ett frankofont land?! Dessutom inga kissprov alls förutom på begäran men alla glykosbelastas. Förstått att det är motsatta i Sverige?

Vet inte vad frankofont betyder eller om det är en felstavning?

Men här har iaf jag haft kontroller var tredje vecka sista tre månaderna (sista var för drygt en vecka sedan, 2v innan BF, nästa är en vecka efter BF). Vid en normal graviditet gör man oftast bara ett enda ultraljud runt vecka 18-20. Man kan också göra ett i samband med KUB, då i v 11-13. Annars är det bara vid riskgraviditeter man gör extra ultraljud, eventuellt ett tidigt vaginalt i V6-8 för att fastställa längden på graviditeten. Vissa betalar privat för extra ultraljud tex tidigt eller för att könsbestämma efter KUB. Glukosbelastning görs om man är överviktig. Urinsticka tas vid varje kontroll, då kollar man protein, bakterier och glukos i urin. Min BM slutade ta Hb och blodsocker nångång runt v 30 tror jag men det är nog olika. Profylaxkurser får man uppsöka privat i de flesta regioner.
  • LakritsMatte
    Bxlfix skrev 2018-05-23 09:43:51 följande:

Hej och tack! :)

Yes första barnet. Får äta upp alla mina kommentarer om klart att man vet när det är på g och hur jobbigt kan det vara. Haha. Kanske är foglossning jag har?

Marsen är det ditt första barn?

Lite OT, men för att fördriva tiden lite: hur är det i Sverige, hur ofta måste ni svänga förbi för undersökning/monitoring? Bor utomlands och här får man snällt ligga och lyssnande på bebis 1h varje vecka och sen gräver doktorn runt därnere för att se status. Är väl uppe i typ 15 ultraljud också. Däremot har man aldrig hört of profylax eller hinsvepning. Det första rätt intressant eftersom jag bor i ett frankofont land?! Dessutom inga kissprov alls förutom på begäran men alla glykosbelastas. Förstått att det är motsatta i Sverige?

Jo, och man lyssnar på hjärtat med doppler någon minut och BM känner och mäter på magen, men inget av mina besök har tagit mer än 15-20 minuter! Inga vaginala undersökningar alls mer än precis på slutet och för mig har det varit mest för att se om det går att göra en hinnsvepning.
  • LakritsMatte

Har nyss pratat med min BM, ska få komma in extra imorgon för undersökning och nytt hinnsvepningsförsök. Hon skulle också prata med en läkare för att se om jag möjligen kan få sättas igång tidigare med tanke på min foglossning, så jag slipper gå över två veckor. Kanske får jag i så fall tid i nästa vecka! :D

Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?