Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

RJEL skrev 2018-05-14 12:18:09 följande:

Hahah kan inget annat än skratta åt mitt försök till uppdatering förut..

Men jag ringde hem sambon och ringde förlossningen och sa att de går inte att va hemma längre.

Jag var 4cm öppen och hade 3 värkar på 10minuter så blev inlagd.

Nu har jag äntligen fått ryggbedövning (tack gud för den!!)

Nu är jag öppen 5cm.

Kan tillägga att där hemma gick slemproppen precis innan vi åkte in. Elr en stor bit av den iaf.

Kul att det händer saker för flera av oss nu!:)

Åh vad skönt att det händer nu! Hoppas allt går bra för er och att det går snabbt! Lycka till!
  • LakritsMatte

Här har det också avtagit och vart lugnt sen jag sov middag vid ett... suck. Ska bog ringa min BM på onsdag och be om en till hinnsvepning i slutet av veckan, för sen har jag ingen tid till henne förrän 31/5...

• LakritsMatte
    Copycatkid skrev 2018-05-14 16:56:55 följande:

Fy vad segt :( kan man be om hinnsvepning så tidigt?(hade för mig du hade bf i slutet på månaden?) Min bm sa att det inte blir aktuellt förens nästa vecka när jag ska dit igen och då är jag ju på bf+ några dagar. Har din bm undersökt sin tapp eller så? Väntar första här så har noll koll haha :D

Jag fick en hinnsvepning i fredags, var då i v 37+5. Tappen var 1,5 cm öppen, mjuk men inte helt utplånad, kanske 4 cm kvar sa hon. Men det hjälper ju lite att jag går på kryckor pga foglossning samt satt och grät hos BM, och att hon inte kunde känna bebisen pga mina förvärkar som triggades så fort hon klämde på magen...

Det är ju dock generellt svårare att hinnsvepa på förstföderskor eftersom tappen oftast inte är lika påverkad som på omföderskor. Min tapp var 1 cm öppen redan i v 33. När jag väntade första barnet försökte hon tre gånger att hinnsvepa men inte ens sista gången (i v41+2) kunde hon komma in för tappen var inte alls öppen. Blev igångsatt i v42+1 (med väldigt lyckat förlopp!).
  • LakritsMatte
    Copycatkid skrev 2018-05-14 20:39:09 följande:

Jaha se där! Min bm har inte ens kollat min tapp trots smärtsamma förvärkar :( har också kryckor så vet hur förjävligt det är med foglossning, känns som man brutit bäckenet! Hon sa att vi skulle diskutera hinnsvepning nästa vecka.. skönt att du hade ett lyckat förlopp med igångsättningen förra grav, är nervös över att bli igångsatt eftersom man hört att kroppen kan slå bakut så skönt när man hör att folk tyckt det gått bra :) är nervös över att föda med den foglossningen jag har också, hade du det förra graviditeten också och hur gick det? Jag kan ju absolut inte byta ställning ofta och jag kan ju inte röra mig knappt något :o eller nån annan som haft extrem foglossning och fött innan, hur gick det med bäckensmärtan under förlossningen?

Ja min igångsättning gick som en dans! Tog lite tid att verkligen komma igång bara, kanske 12 timmar efter första dosen cytotec innan värkarna blev ordentliga men sen gick vattnet av sig själv utan nån ballongkateter eller annat strul, sen följde tappen öppningskurvan jättefint! Bebisen föddes ca 12 timmar efter att vattnet gick.

Jag hade inte foglossning förra gången, men värkarna gör mycket ondare än foglossningen så jag misstänker att den smärtan blir sekundär vid förlossningen, om inte annat så lär lustgasen ta bort den :) (känns precis som du beskriver att något känns brutet i höften!)
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-15 19:12:44 följande:

Ny koll hos bm idag pga förhöjt bltr och spår av vita i urinen. Ingen vita idag men ännu högre blodtryck. 140/100. Har aldrig nånsin haft så högt tryck! Fick vila en stund och då gick det ner till 130/95. Så lite bättre, men ny koll på fredag.

Bad om en hinnsvepning också, men eftersom bebis är långt ifrån fixerad så var det ganska mycket kvar av tappen: 2.5cm. Men hon fick lätt in ett finger och tappen är mjuk. Hon masserade runt lite iaf men det verkar varken ha gjort till eller ifrån..

Också säger bm "nu är jag lite elak med dig". Jag ba, jahaa..? " Du är tapper du. Jättetapper!" Men alltså, jag kände INGENTING! Jag kände inte ens att hon var inne i tappen. Jag blev förvånad för när jag skulle stoppa in en spiral för ett tag sedan så var det både obehagligt och ONT så fort hon typ närmade sig tappen. Kanske beror på om tappen är mogen eller inte? Hur har en upplevelse av massering/hinnsvepning varit?

Jag tyckte det kändes ordentligt obehagligt denna gång men det gjorde mycket ondare när hon försökte vid min första graviditet! Så du har kanske lite rätt i din teori där ;)
  • LakritsMatte
    pandoraDiem skrev 2018-05-16 11:58:46 följande:

Tack :) slutade att klocka dem när det var typ 5 min mellan värkarna för då kände jag igen den där tryckande känslan. Verkar som jag inte får helt regelbundna värkar, hade det inte med sonen heller.

Heja alla ni som snart har era små här också!

Grattis! Vad skönt att det äntligen är över!

Kan inte annat än bli lite avundsjuk på alla er som fått era små nu! Längtar mig fördärvad efter att få träffa min lilla flicka och bli färdig med att vara gravid! Högsommarvärmen kom lite väl tidigt...
  • LakritsMatte

Här är livet miserabelt med förvärkar och sammandragningar som kommer och går godtyckligt. Maken fick göra en hinnsvepning nu ikväll, enligt honom är jag öppen max 1,5-2 cm men tappen är helt mjuk och max 2 cm lång nu så det är ju bättre än för en vecka sen. Han kunde känna huvudet! :) har inte så stora förhoppningar men vi får se vad som händer inatt.

• LakritsMatte
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 22:34:02 följande:

Vad roligt det är förresten att läsa och följa med er alla

Är det någon av er som fått barn tidigare som inte hade några känningar men att det sedan bara körde igång? Eller är det oftast så att man har känningar i dagar/vecka/veckor innan? Undrar också om det är någon annan som känner som jag, dvs typ inget (har bf 26 maj), och väntar sitt första? Det är egentligen inte jobbigt att vänta men man kan ju inte riktigt tänka på så mkt annat just nu Mvh, en som letar tecken i form av inga-tecken

Haha, inte för att slå sönder ditt hopp men med min första kände jag INGENTING mer än några ynka sammandragningar (typ 8-10 st över tre timmar) två dagar innan jag sattes igång i V42+1... men jag hoppas verkligen du slipper gå över allt för mycket!
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-17 23:28:51 följande:

Alltså jag vill att min sambo också ska göra en hinnsvepning på mig men är rädd att något går fel! :O Kan något gå fel? Isf vad?

Han kollar av tappen typ varannan, var tredje dag och masserar och har sig. Idag sa han att det typ inte alls är något kvar av den och han får lätt in ett finger. Han är sjuksköterska så väl införstådd i hygien innan han är där och pillar. Använder bm sterila handskar när hen gör en hinnsvepning? När jag var dit i tisdags och bad om en hinnsvepning så satte hon bara på sig vanliga handskar. Hon gjorde dock ingen hinnsvepning utan masserade bara inne och utanpå.

Nu är ju inte jag expert på detta men jag är också sjuksköterska. Min BM har aldrig på sig sterila handskar utan vanliga (samma på förlossningen, där har de ju inte heller sterila hanskar vid undersökningar ens efter att vattnet gått!). Det är ju inte sterilt därinne ändå. Tvål, vatten och handsprit och sen lite glidmedel är renare än vanliga undersökningshandskar, handskarna som BM tar på sig är ju för att skydda hennes egna händer snarare än mitt underliv.

Har din sambo redan fått in ett finger i tappen är steget till att svepa alldeles minimalt! Det är bara att göra några cirklande rörelser för att liksom lossa hinnorna från tappen eller vad man ska säga.

Det finns ju vissa risker, det kan dra igång omedelbart om man har (o)tur, tror också det finns risk att bebisen blir stressad (enligt rutin i Sthlm ska man lyssna på hjärtat både före och efter men det gör inte min BM). Men man hör ju om många som gör det hemma och ingen har sagt rakt ut att det är farligt eller avrått från det.
  • LakritsMatte
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 23:36:38 följande:

Haha, låter troligt att det blir efter bf då. Är inte superpigg på att bli igångsatt, men det som händer får hända. Sen så längtar man ju så mkt nu med <3 Hur var det när du blev igångsatt, på vilket sätt och gjorde det ont?

Jag hade en jättebra igångsättning men det var lite segt i början. Var inte öppen alls när vi kom in till förlossningen. Började med cytotec kl 10 (man får en dos varannan timme i typ 8 timmar). Vid 14-15 började jag få lätta värkar, två-tre timmar senare fick jag citodon för då började värkarna göra rätt ont. Framåt åtta-nio på kvällen började jag med lustgas.

De undersökte tappen varannan timme men vid 23 var jag fortfarande bara öppen en cm. Planen därefter var väl att sätta in en kateterballong för att vidga den mer och sedan ta hål på hinnorna men tji fick dom för 23.15 gick vattnet spontant. DÅ började värkarna VERKLIGEN att kännas och de kom tätt, 4/10 minuter. Fick EDA vid ett och då kunde jag vila/sova nån timme, men efter ett tag fick jag värkstimulerande för det stannade av för mycket. Då drog det igång ordentligt igen. Jag öppnade mig helt enligt kurvorna. De nästa timmarna minns jag inte så väl, men krystvärkarna kom vid tiotiden på förmiddagen och vid tolv var han ute, jag fick tre eller fyra skönhetsstygn så jag skulle vilja säga komplikationsfritt!
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?