marsen skrev 2018-05-17 23:28:51 följande:
Alltså jag vill att min sambo också ska göra en hinnsvepning på mig men är rädd att något går fel! :O Kan något gå fel? Isf vad?
Han kollar av tappen typ varannan, var tredje dag och masserar och har sig. Idag sa han att det typ inte alls är något kvar av den och han får lätt in ett finger. Han är sjuksköterska så väl införstådd i hygien innan han är där och pillar. Använder bm sterila handskar när hen gör en hinnsvepning? När jag var dit i tisdags och bad om en hinnsvepning så satte hon bara på sig vanliga handskar. Hon gjorde dock ingen hinnsvepning utan masserade bara inne och utanpå.
Nu är ju inte jag expert på detta men jag är också sjuksköterska. Min BM har aldrig på sig sterila handskar utan vanliga (samma på förlossningen, där har de ju inte heller sterila hanskar vid undersökningar ens efter att vattnet gått!). Det är ju inte sterilt därinne ändå. Tvål, vatten och handsprit och sen lite glidmedel är renare än vanliga undersökningshandskar, handskarna som BM tar på sig är ju för att skydda hennes egna händer snarare än mitt underliv.
Har din sambo redan fått in ett finger i tappen är steget till att svepa alldeles minimalt! Det är bara att göra några cirklande rörelser för att liksom lossa hinnorna från tappen eller vad man ska säga.
Det finns ju vissa risker, det kan dra igång omedelbart om man har (o)tur, tror också det finns risk att bebisen blir stressad (enligt rutin i Sthlm ska man lyssna på hjärtat både före och efter men det gör inte min BM). Men man hör ju om många som gör det hemma och ingen har sagt rakt ut att det är farligt eller avrått från det.