Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Jag hoppar väl in också :) har lite kvar dock, BF 26/5, men sista veckan har jag haft sjukt mycket sammandragningar och förvärkar. En kväll för ett par dagar sedan när jag nattade sonen hade jag 3-5 ONDA sammandragningar per tio minuter i nästan en timme... trodde verkligen något skulle hända, och maken sa att hon får minsann vänta tills vi ätit för jag är vrålhungrig! Haha. Men så fort jag satte mig och åt gick det över. Men det har varit mycket mer än första barnet, då kände jag INGET förrän i v 42! Då blev jag igångsatt i 42+0, längtar efter ett normalt förlopp denna gång...

Har tid hos BM på fredag, ska nog tigga till mig en hinnsvepning då jag har så sjukt ont av foglossning (varit sjukskriven för den sista två månaderna). Sover jättedåligt pga det och nu VÄRMEN dessutom...

• LakritsMatte
    EhxJ skrev 2018-05-09 10:17:47 följande:

Alltså är det ?vanligt? att be om hinnsvepning? Jag hade inte ens tanke på att man kunde be sin barnmorska (mvc gissar jag?) om det utan bara var där för kontroll osv. Eller går ni till Spec.mvc för att be om det? Kan man göra det innan BF med, eller brukar de vilja vänta till efter? Spelar det ngn roll om man är koloniserad med GBS (som jag är)?

Allt som kan få igång detta vore ju värt att prova!

Jag har en väldigt nära och bra relation med min BM, har haft samma genom två graviditeter. Jag tror inte hon skulle göra det före vecka 39 (38+0) egentligen men jag ska dit 37+5 och har haft en väldigt bra graviditet med undantag för foglossningen. Av medlidande kan jag tänka mig att hon skulle gå med på det. Men vore det någon jag inte kände så väl skulle det nog vara svårare att övertala.

När jag var gravid med första barnet erbjöd hon att göra hinnsvepning när det var någon vecka kvar till BF och vid två tillfällen efter BF men då gick det inte för tappen var inte tillräckligt öppen. Den måste ju vara mjuk och nästan utplånad och öppen minst så mycket att BM får in fingret och når hinnorna, annars går det ju inte. Och är det så öppet är det ju på g ändå.
  • LakritsMatte

Ja här sitter man med sina förvärkar som inte leder nånvart... grattis alla ni som fått :) vi andra är inte AAALLS avis ;)

Neysie, vad hette din barnmorska? Jag känner en tjej som jobbar där nämligen, Sofia heter hon! :)

• LakritsMatte

Nu ha jag iallafall kommit hem från BM. Hade så mycket sammandragningar att hon knappt kunde undersöka magen och lyssna på hjärtat. Men hinnsvepning lyckades hon med iallafall! Tappen var fortfarande ungefär 4-5 VM men 1,5 ca öppen och MJUK! Så hon lyckades svepa och kunde känna bebisens huvud utan problem. Håller tummarna för att det hjälpte men som hon sa: om kroppen inte är redo hjälper svepningen ändå inte...

• LakritsMatte
    RJEL skrev 2018-05-11 11:26:46 följande:

Nä precis, nu när min bf närmar sig mer och mer (2dagar) och jag inte har några tecken alls på att han vill komma så skojar de flesta om att han kommer va kvar 2 veckor till och att jag kommer bli igångsatt och oj oj vilken stor bebis de kommer va... inget jag direkt orkar höra på. Men jag är inte en sån person som ryter ifrån tyvärr . Men jag har läst på och pratat med min syster bland annat och att man spricker är något man i de flesta fall inte äns känner och det är jätte vanligt. Så jag har blivit lite lugnare angående det.

Försöker ta varje dag som den kommer nu och peppa mig själv att jag kommer klara förlossningen. Till en viss del vill jag att smärtsamma värkar ska komma för jag är så redo att få träffa vår son nu. Medans andra dar så är de väldigt panikfyllt att tänka på. Så det går upp och ner.

Tack för att du tog dig tid att skriva till mig!:)

Du kan trösta dig med att bebisen oftast INTE blir större bara för att man går över! Tvärtom brukar de sluta växa eller till och med gå ner i vikt efter BF eftersom moderkakan inte är menad att räcka till längre än till 40 veckor. Och det är ju ändå huvudomfånget som är relevant när det kommer till kritan, inte bebisens vikt.

Jag gick över och blev igångsatt med första, det gick jättebra. Lite utdraget förlopp men man ligger ju inne hela tiden och får all smärtlindring man vill ha. Inget jojoåkande in och hem. Jag sprack ytterst lite, fick kanske 3-4 stygn. Märkte varken att jag sprack eller att hon sydde (hallå, jag hade en bebis på bröstet!) och är 100% återställd nu!
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-11 14:12:14 följande:

Kontroll hos bm. Förhöjt bltr. 130/90. Har legat på 120/65 i början. Sen 130/75. Och nu 130/90. Googlade runt lite och många säger att de fick en liten höjning av blodtrycket strax innan förlossningen satte igång. Har ni någon erfarenhet av det?

Spår av äggvita i urinen också, så ny tid bokad tills på tisdag.

Fortfarande inte fixerad utan fullt rörligt huvud. Gaaaah. Ge mig några tecken nu, tack!!!!

Jag hade också lite förhöjt! 130/80, brukar ligga på 120/70. Smärta höjer ju blodtrycket dock och jag har väldigt ont av förvärkar+ländryggsmärta+foglossning nu så... tog dock inga prover nu.

Inte heller här var huvudet fixerat, men tydligen brukar det fixeras MYCKET senare än första graviditeten...
  • LakritsMatte

Jag fick ju hinnsvepning igår förmiddag, men förvärkarna har inte ökat i intensitet, just nu är det helt lugnt. Lite körig i magen dock, har varit två gånger på toa imorse! Förberedelser? Vem vet...

• LakritsMatte

Jag diskuterade med min BM om förvärkarna. Hon sa att om dom ens ska ha någon som helst effekt på tappen mm ska dom hålla i åtminstone en minut åt gången, oavsett hur tätt dom kommer! Så nu klockar jag bara för att veta om det är bra eller onödiga förvärkar...

• LakritsMatte
    Inga bekymmer skrev 2018-05-14 08:57:30 följande:

Jag instämmer med Pandoradiem, vänta inte för länge heller. Min brorsas fru blev hemskickad och skulle vänta länge hemma, det slutade med att deras första föddes i sängen. Är det varann minut nu och du har så ont så tycker jag åk in. Har du haft orelbudna värkar hela natten så kan du ju ändå ha öppnat dig en bit på vägen. Och ring hem sambon för guds skull!! Du ska inte behöva vara ensam när din förlossning startat!!

Jag håller med ovanstående, ring hem sambon så han kan stötta dig och ring förlossningen igen! Bättre att åka in en gång extra för att kolla hur långt det har gått! Lycka till!!

Själv har jag också haft en intressant natt. Vaknade halv fem av att jag mådde illa och hade magknip, slutade med att jag kräktes tre gånger och hade fem diarréer på en timme... tog en dusch och lade mig igen och har haft rejäla oregelbundna förvärkar sen dess. Men med min tur leder det väl ingen vart igen...
  • LakritsMatte
    Hoppfullhet skrev 2018-05-14 09:44:26 följande:

Hoppas illamåendet o magen lugnat sig o att de är starten på förlossningen, heja dig :)

Tack för pepp, känner mig inte så katig nu :) maken fick vabba med 1 1/2-åringen idag, så jag får vila iallafall.
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?