LakritsMatte skrev 2018-05-14 19:30:06 följande:
Jag fick en hinnsvepning i fredags, var då i v 37+5. Tappen var 1,5 cm öppen, mjuk men inte helt utplånad, kanske 4 cm kvar sa hon. Men det hjälper ju lite att jag går på kryckor pga foglossning samt satt och grät hos BM, och att hon inte kunde känna bebisen pga mina förvärkar som triggades så fort hon klämde på magen...
Det är ju dock generellt svårare att hinnsvepa på förstföderskor eftersom tappen oftast inte är lika påverkad som på omföderskor. Min tapp var 1 cm öppen redan i v 33. När jag väntade första barnet försökte hon tre gånger att hinnsvepa men inte ens sista gången (i v41+2) kunde hon komma in för tappen var inte alls öppen. Blev igångsatt i v42+1 (med väldigt lyckat förlopp!).
Jaha se där! Min bm har inte ens kollat min tapp trots smärtsamma förvärkar :( har också kryckor så vet hur förjävligt det är med foglossning, känns som man brutit bäckenet! Hon sa att vi skulle diskutera hinnsvepning nästa vecka.. skönt att du hade ett lyckat förlopp med igångsättningen förra grav, är nervös över att bli igångsatt eftersom man hört att kroppen kan slå bakut så skönt när man hör att folk tyckt det gått bra :) är nervös över att föda med den foglossningen jag har också, hade du det förra graviditeten också och hur gick det? Jag kan ju absolut inte byta ställning ofta och jag kan ju inte röra mig knappt något :o eller nån annan som haft extrem foglossning och fött innan, hur gick det med bäckensmärtan under förlossningen?