• Anonym (Jag)

Samma tandborste till barnen?

Vi ska köpa eltandborstar till barnen, men blir osäkra på hur många vi ska köpa.

Kan man använda samma ?motor? till alla och bara ha olika borsthuvuden eller bör de ha helt olika?

Tänkte att det går ju att köra alcogel emellan dem om det är en hygienfråga. Det är tre barn mellan 3-9 år.

• Svar på tråden Samma tandborste till barnen?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-02 09:00:03 följande:

Vi ska köpa eltandborstar till barnen, men blir osäkra på hur många vi ska köpa.

Kan man använda samma ?motor? till alla och bara ha olika borsthuvuden eller bör de ha helt olika?

Tänkte att det går ju att köra alcogel emellan dem om det är en hygienfråga. Det är tre barn mellan 3-9 år.

Man kan absolut dela motor, det viktiga är att tandborsten når alla ytor och att en vuxen borstar med fluortandkräm som ej sköljs bort efteråt. Säger jag till mina patienter.
  • Anonym (hygien)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-02 09:00:03 följande:

Man kan använda samma motor, men in erfarenhet är att man inte vill det. Det kan rinna tandkräm och saliv längs skaftet och kännas rätt ofräscht efter ett tag. Och om barnen är förkylda eller magsjuka känns det osäkert om det verkligen är så rent och hygieniskt.

Vi har en tandborste (motordelen alltså) till var och en i familjen. Visst är det en kostnad, men den håller ju länge också.

Men prova er fram och se hur ni vill ha det.
  • phillipha

Motor kan man absolut dela. Tänk dock på att man inte ska använda eltandborste på barn under 6 år.

• Anonym (Jag)
    phillipha skrev 2018-05-02 14:00:12 följande:

Motor kan man absolut dela. Tänk dock på att man inte ska använda eltandborste på barn under 6 år.

Står från 3 år.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hygien) skrev 2018-05-02 13:54:47 följande:

Man kan använda samma motor, men in erfarenhet är att man inte vill det. Det kan rinna tandkräm och saliv längs skaftet och kännas rätt ofräscht efter ett tag. Och om barnen är förkylda eller magsjuka känns det osäkert om det verkligen är så rent och hygieniskt.

Vi har en tandborste (motordelen alltså) till var och en i familjen. Visst är det en kostnad, men den håller ju länge också.

Men prova er fram och se hur ni vill ha det.

Det är ändå jag som borstar på dem, så jag får tvätta av den mellan varje.

Vid sjukdomar kan den sjuka få en vanlig tandborste.
  • Anonym (M)
    Carabellis kusp skrev 2018-05-02 09:08:47 följande:

Man kan absolut dela motor, det viktiga är att tandborsten når alla ytor och att en vuxen borstar med fluortandkräm som ej sköljs bort efteråt. Säger jag till mina patienter.

Apropå ingenting, men har du tips på vad man kan göra med en ettåring som totalvägrar tandborstning? Behövs två pers när man borstar, en som håller fast och en som borstar och hjälper till att hålla fast. Inte hållbart alls, känns som att vi ärrar henne för livet.
  • phillipha
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-02 14:02:56 följande:

Står från 3 år.

Vår tandläkare var väldigt noga med att det ändå inte var bra och att man inte bör ha det innan 6år trots att det står 3 på förpackningen.
  • Anonym (Jag)
    phillipha skrev 2018-05-02 14:13:36 följande:

Vår tandläkare var väldigt noga med att det ändå inte var bra och att man inte bör ha det innan 6år trots att det står 3 på förpackningen.

Varför inte?
  • Anonym (mmmm)

Det är ju rätt mkt enklare om alla har varsin så att man slipper byta men visst kan ma byta huvud, men det blir ju både morgon och kväll och det är nog lätt hänt att man glömmer/inte orkar byta. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (mmmm) skrev 2018-05-02 14:33:43 följande:

Det är ju rätt mkt enklare om alla har varsin så att man slipper byta men visst kan ma byta huvud, men det blir ju både morgon och kväll och det är nog lätt hänt att man glömmer/inte orkar byta. 

Får ta av direkt efter.

Badrummet är så litet, så undviker gärna en hel uppsättning om det är möjligt. Provar med en, men kan ju alltid köpa fler om det känns enklare sen.
Svar på tråden Samma tandborste till barnen?