Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Samma tandborste till barnen?

Anonym (Jag) skrev 2018-05-02 09:00:03 följande:

Vi ska köpa eltandborstar till barnen, men blir osäkra på hur många vi ska köpa.

Kan man använda samma ?motor? till alla och bara ha olika borsthuvuden eller bör de ha helt olika?

Tänkte att det går ju att köra alcogel emellan dem om det är en hygienfråga. Det är tre barn mellan 3-9 år.

Man kan absolut dela motor, det viktiga är att tandborsten når alla ytor och att en vuxen borstar med fluortandkräm som ej sköljs bort efteråt. Säger jag till mina patienter.
  • Carabellis kusp
    Anonym (M) skrev 2018-05-02 14:05:57 följande:

Apropå ingenting, men har du tips på vad man kan göra med en ettåring som totalvägrar tandborstning? Behövs två pers när man borstar, en som håller fast och en som borstar och hjälper till att hålla fast. Inte hållbart alls, känns som att vi ärrar henne för livet.

Så där är min dotter ibland, men jag tröstar mig med att man gör sig skyldig till samma sak när man byter blöja, inte sant? Vissa saker måste göras för att undvika kassa långsiktiga problem.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Whaat?) skrev 2018-05-02 19:43:36 följande:

Men va? Man håller väl inte fast ett panikvrålande barn vid blöjbyte? Och så ofta att man anser det vara normalt? Då har ju något gått väldigt snett någonstans. :-O

Om barnet har bajsat håller jag fast det för att byta, absolut! Några panikvrål talade vi inte om här.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Whaat?) skrev 2018-05-02 20:43:28 följande:

Det inlägget du först citerade nämnde en situation där två personer behövde hålla fast och att det kändes som att de "ärrar henne för livet". Det antar jag inte sker i total tystnad drån barnets sida.

Det vet jag inte.

Har du några bra tips? Hur får man en 1-2åring att gå med på att borsta tänder och byta blöja?
Svar på tråden Samma tandborste till barnen?