• Anonym (Jag)

Samma tandborste till barnen?

Vi ska köpa eltandborstar till barnen, men blir osäkra på hur många vi ska köpa.

Kan man använda samma ?motor? till alla och bara ha olika borsthuvuden eller bör de ha helt olika?

Tänkte att det går ju att köra alcogel emellan dem om det är en hygienfråga. Det är tre barn mellan 3-9 år.

• Svar på tråden Samma tandborste till barnen?
  • Anonym (Jag)
    phillipha skrev 2018-05-02 14:00:12 följande:

Motor kan man absolut dela. Tänk dock på att man inte ska använda eltandborste på barn under 6 år.

Står från 3 år.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hygien) skrev 2018-05-02 13:54:47 följande:

Man kan använda samma motor, men in erfarenhet är att man inte vill det. Det kan rinna tandkräm och saliv längs skaftet och kännas rätt ofräscht efter ett tag. Och om barnen är förkylda eller magsjuka känns det osäkert om det verkligen är så rent och hygieniskt.

Vi har en tandborste (motordelen alltså) till var och en i familjen. Visst är det en kostnad, men den håller ju länge också.

Men prova er fram och se hur ni vill ha det.

Det är ändå jag som borstar på dem, så jag får tvätta av den mellan varje.

Vid sjukdomar kan den sjuka få en vanlig tandborste.
  • Anonym (Jag)
    phillipha skrev 2018-05-02 14:13:36 följande:

Vår tandläkare var väldigt noga med att det ändå inte var bra och att man inte bör ha det innan 6år trots att det står 3 på förpackningen.

Varför inte?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (mmmm) skrev 2018-05-02 14:33:43 följande:

Det är ju rätt mkt enklare om alla har varsin så att man slipper byta men visst kan ma byta huvud, men det blir ju både morgon och kväll och det är nog lätt hänt att man glömmer/inte orkar byta. 

Får ta av direkt efter.

Badrummet är så litet, så undviker gärna en hel uppsättning om det är möjligt. Provar med en, men kan ju alltid köpa fler om det känns enklare sen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (hygien) skrev 2018-05-03 09:01:18 följande:

Vi har två badrum, och är två vuxna och två barn 12 och 14 år gamla. Oftast har vi två tandborstar i vardera badrum, men barnen flyttar runt sina lite. Det finns gott om plats för både tandborstar och en hel del annat i våra badrum så det är inget problem alls.

När barnen är på läger eller jag/mannen är på jobbresa eller egen resa så vill vi ha med vår eltandborste och då är det bra om alla har varsin så inte någon blir utan. 

Vi provade att ha samma motor men det blev bökigt att hålla på och byta borsthuvud, hålla reda på borsthuvudena, den kunde ladda ur innan alla borstat, man fick vänta på varann etc. Mycket enklare nu när alla har sin och var och en ansvarar för hur ren den ska vara och att den är laddad.

När de är så stora kommer mina garanterat ha egna också, men så länge det är jag som sköter borstningen så borde det fungera bra med en.
Svar på tråden Samma tandborste till barnen?