Anonym (Anonym#74) skrev 2019-07-20 09:46:03 följande:
Följer fortfarande tråden. Är 45 (med en ny yngre man utan barn), är nu äntligen gravida i vecka 24 med en liten tjej. Mår väldigt bra och ingen större skillnad i graviditetskrämpor än för 20 år sedan. Omgivningen har varit så glada och positiva men vårde.... suck. Fick inskrivningssamtal i vecka 19, svårt att få tider och inställda besök, ska ta blodtryck varannan vecka pga ålder men har alltid haft lågt blodtryck och så även nu. Jag är så tacksam för denna graviditet men förstår inte att vården är så fixerad vid åldern då jag är helt frisk, tränar och mår bra.
Kan det vara så att ditt blodtryck är för lågt varför du måste gå på extra kontroller? Jag tänker att kan fixeringen vid ålder också bero på vart man bor. Här i Sto tycker jag att ingen i vården har brytt sig. Jag är 41 så lite yngre men har kompisar/kollegor som också varit gravida och långt över 40 och inte fått någon särskild behandling. Lite omodernt av vården att göra en grej av ålder. Men att du fått inskrivning v 19 är ju en skandal! Då har ju halva graviditeten gått. Och man har ju rätt till KUB abropå just ålder.
I alla fall väldigt kul att man kan bli gravid och få barn igen när man är 40+. Stort grattis till dig och pappan!