• Anonym (Mamma)

    Pris för bra prestationer

    Mitt barn går i tvåan och är läxbefriad på grund av sin autism.

    Läraren ger varje vecka pris till de barn som lämnat in läxan och presterat bra.

    Det här gör mitt barn så himla ledsen, att alltid få sitta och se de andra få, men aldrig få själv.

    Är det här verkligen okej av en lärare som har barn med särskilda behov i klassen?

    Känns väldigt elakt, även om det givetvis inte är lärarens avsikt.

  • Svar på tråden Pris för bra prestationer
  • Anonym (E)

    Har du berättat för läraren hur ditt barn upplever situationen?

  • Anonym (Specialpedagog)

    För dom anda barnet känns det säkert orättvist att ditt barn slipper läxor. Barnen är så små att dom inte förstår varför bara ditt barn slipper. För att slippa diskussioner om den orättvisheter så har läraren hittat ett sätt att uppmuntra barnen att se läxor som något positivt. Kanske blir ditt barn sporrat till att göra iallafall en liten läxa i veckan?

    Jag har arbetat med hundratals autistiska barn som klarat läxor. Ditt barn klarar kanske av en liten läxa i veckan om hen blir riktigt sugen?

    Det vore ju en bra träning inför framtiden!

    Se lärarens belöningssystem som ett sätt att utjämna den orättvisa som de andra barnen säkert upplever. Och som bonus gör det ditt barn mer inspirerad till att lära sig klara av läxor ????

  • Anonym ekonom
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2018-04-28 06:59:52 följande:

    För dom anda barnet känns det säkert orättvist att ditt barn slipper läxor. Barnen är så små att dom inte förstår varför bara ditt barn slipper. För att slippa diskussioner om den orättvisheter så har läraren hittat ett sätt att uppmuntra barnen att se läxor som något positivt. Kanske blir ditt barn sporrat till att göra iallafall en liten läxa i veckan?

    Jag har arbetat med hundratals autistiska barn som klarat läxor. Ditt barn klarar kanske av en liten läxa i veckan om hen blir riktigt sugen?

    Det vore ju en bra träning inför framtiden!

    Se lärarens belöningssystem som ett sätt att utjämna den orättvisa som de andra barnen säkert upplever. Och som bonus gör det ditt barn mer inspirerad till att lära sig klara av läxor ????


    Väldigt bra sagt!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2018-04-28 06:59:52 följande:

    För dom anda barnet känns det säkert orättvist att ditt barn slipper läxor. Barnen är så små att dom inte förstår varför bara ditt barn slipper. För att slippa diskussioner om den orättvisheter så har läraren hittat ett sätt att uppmuntra barnen att se läxor som något positivt. Kanske blir ditt barn sporrat till att göra iallafall en liten läxa i veckan?

    Jag har arbetat med hundratals autistiska barn som klarat läxor. Ditt barn klarar kanske av en liten läxa i veckan om hen blir riktigt sugen?

    Det vore ju en bra träning inför framtiden!

    Se lärarens belöningssystem som ett sätt att utjämna den orättvisa som de andra barnen säkert upplever. Och som bonus gör det ditt barn mer inspirerad till att lära sig klara av läxor ????


    Det handlar inte om att vara inspirerad. Mitt barn får sån kraftig ångest över läxorna att hen hyperventilerar tills hen nästan svimmar.

    Hen VILL, men det går inte.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (E) skrev 2018-04-28 06:57:22 följande:

    Har du berättat för läraren hur ditt barn upplever situationen?


    Ja det vet läraren.
  • Anonym (Anpassningåtbådahåll)

    Men vad är då lösningen? Att du berättar för ditt barn att eftersom hen inte deltar kan hen heller inte få pris? Eller att en hel klass blir av med sin extra morot att göra läxor? Prata med läraren om att införa systemet med pris för även annat istället, saker där ditt barn är delaktig.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anpassningåtbådahåll) skrev 2018-04-28 08:31:45 följande:

    Men vad är då lösningen? Att du berättar för ditt barn att eftersom hen inte deltar kan hen heller inte få pris? Eller att en hel klass blir av med sin extra morot att göra läxor? Prata med läraren om att införa systemet med pris för även annat istället, saker där ditt barn är delaktig.


    Varför ska de ens ha en morot för att göra något de ska göra oavsett?
  • Anonym (Jojjo)

    Fy fan vad elakt av läraren, rent ut sagt! Det läraren i praktiken gör är ju att straffa ditt barn för att hen har en funktionsnedsättning. Hade ditt barn suttit i rullstol hade läraren knappast kommit på tanken att ge belöning till alla barn som hoppade längdhopp. Läraren behöver helt klart utbildning i vad ditt barns funktionsnedsättning innebär så att hen förstår att ångest kan vara precis lika förlamande som en ryggmärgsskada. Förmodligen tillhör läraren den (tyvärr) stora skara människor som tror att ångest botas bäst genom att man kastar den ångestdrabbade handlöst ut i det hen är rädd för.

  • Anonym (Specialpedagog)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 08:37:21 följande:

    Varför ska de ens ha en morot för att göra något de ska göra oavsett?


    För att ditt barn, i deras ögon, slipper. Och för att det handlar om små barn som lär sig bäst genom belöning och uppmuntran. Om en sitter i rullstol så måste man inte ta bort medaljer i höjdhopp.

    Du behöver inte kalla det läxa. Klarar han att läsa en sida, räkna ett tal eller rita en bild en gång i veckan hemma? Gör något sånt och skriv upp vad han gjort. Sedan berättar du det för läraren i slutet på veckan. Ni måste inte säga : Nu har du en läxa! Med sträng röst.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2018-04-28 08:53:07 följande:

    För att ditt barn, i deras ögon, slipper. Och för att det handlar om små barn som lär sig bäst genom belöning och uppmuntran. Om en sitter i rullstol så måste man inte ta bort medaljer i höjdhopp.

    Du behöver inte kalla det läxa. Klarar han att läsa en sida, räkna ett tal eller rita en bild en gång i veckan hemma? Gör något sånt och skriv upp vad han gjort. Sedan berättar du det för läraren i slutet på veckan. Ni måste inte säga : Nu har du en läxa! Med sträng röst.


    Jag tvivlar starkt på att du är specialpedagog.
Svar på tråden Pris för bra prestationer