• Anonym (Mamma)

Pris för bra prestationer

Mitt barn går i tvåan och är läxbefriad på grund av sin autism.

Läraren ger varje vecka pris till de barn som lämnat in läxan och presterat bra.

Det här gör mitt barn så himla ledsen, att alltid få sitta och se de andra få, men aldrig få själv.

Är det här verkligen okej av en lärare som har barn med särskilda behov i klassen?

Känns väldigt elakt, även om det givetvis inte är lärarens avsikt.

• Svar på tråden Pris för bra prestationer
  • Anonym (?)

Varför har hon ingen läsa pga sin diagnos? Det finns ju ingen logik i det.

• saraaa3
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 14:29:46 följande:
    Det är ditt ansvar att få ditt barn att göra sina läxor, inte skolans.
    Så är det det ju så klart.
    Det gäller ju även dig, ni får ju hitta på något så att ditt barn kan göra läxor. Börja med att läsa vanliga bibliotekets böcker, gör egna matte uppgifter etc.

• Anonym (Mamma)
    saraaa3 skrev 2018-04-28 17:07:31 följande:

Så är det det ju så klart.

Det gäller ju även dig, ni får ju hitta på något så att ditt barn kan göra läxor. Börja med att läsa vanliga bibliotekets böcker, gör egna matte uppgifter etc.

Och du tror inte att vi har försökt det?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2018-04-28 15:25:35 följande:

För att hen får sån kraftig ångest av det. Vi har kämpat sen hen började i skolan, men det går inte längre.
  • Anonym (Vill ha de läraren)

Och vad spelar det för roll vems ansvar det är? Går det att underlätta varför gör man inte det när det i stora hela hjäper alla.

Töntigt svar. Antar att du säger samma sak till din arbetskollega. - det är ditt ansvar att få det gjort. Även fast du med enkla medel kan hjälpa denna och på det viset hjälpa företaget.
  • saraaa3
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 17:22:55 följande:
    För att hen får sån kraftig ångest av det. Vi har kämpat sen hen började i skolan, men det går inte längre.
    Kraftig ångest av att läsa en vanlig bok också?
    Vad gör ni för att han ska läsa då?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 17:22:55 följande:

Går det inte att träna upp, eller har ni redan försökt? Jag menar att som första läxa skriva en mening på minst tio ord om något som hände på skolan dagen innan. Sedan trappa upp.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-04-28 06:25:33 följande:

Mitt barn går i tvåan och är läxbefriad på grund av sin autism.

Läraren ger varje vecka pris till de barn som lämnat in läxan och presterat bra.

Det här gör mitt barn så himla ledsen, att alltid få sitta och se de andra få, men aldrig få själv.

Är det här verkligen okej av en lärare som har barn med särskilda behov i klassen?

Känns väldigt elakt, även om det givetvis inte är lärarens avsikt.

Mycket märkligt.

Varför behöver barn belönas för att göra läxor? Det är ju roligt att plugga och lära sig saker. Eller har jag missat nåt?
  • Anonym (Specialpedagog)

Ditt barn klarar alltså inte av att läsa någonting alls, rita någonting alls eller räkna någon siffra överhuvudtaget i hemmet utan att få ångest. Gör han något av detta i skolan? Varför klarar han isåfall sånt i skolan men inte hemma?

Vad gör han på fritiden egentligen?
  • Anonym (hmmm)

Tanken med priset är ju i grunden bra men jag tror den typen av system kan bli kontraproduktivt. På en av mina gamla arbetsplatser införde man "månadens medarbetare" och de första 4-5 stycken som blev utsedda tänkte jag att det var super, de var duktiga, hjälpsamma och uppskattade av alla. Sedan började personer bli utsedda där jag började tänka att varför blir hon utsedd, jag är ju både bättre rent formellt, har nöjdare kunder och har ett "frivilligt mentorskap" mot några yngre medarbetare som själva sökt sig till mig. Varför ser de inte vad jag gör och belönar det? Vilket gjorde att min motivation istället sjönk av de där utmärkelserna som gick till enligt mig personer som inte förtjänade det lika mycket som andra (det fanns fler som jag tyckte blev förbisedda i det där). 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2018-04-28 18:17:38 följande:

Ditt barn klarar alltså inte av att läsa någonting alls, rita någonting alls eller räkna någon siffra överhuvudtaget i hemmet utan att få ångest. Gör han något av detta i skolan? Varför klarar han isåfall sånt i skolan men inte hemma?

Klart hen gör, men det är helt irrelevant. Det läraren gör känns inte okej, inte bara mot mitt barn utan mot alla som av olika anledningar inte kunnat prestera på topp just den veckan.
  • Anonym (aut)
    Anonym (?) skrev 2018-04-28 15:25:35 följande:

Det finns logik i det om man känner till autism. Jag har ett barn som fick sin diagnos sent (tonåren). Han har alltid haft problem med läxorna. Han fick  alltid göra dem eftersom vi då inte visste något om diagnosen och han fixade dem efter många om och men, tex grät i  en hel timme innan han kunde räkna ett tal i en mattebok. Så kan det vara för barn med autism. Hade vi vetat tidigare hade vi kunnat anpassa läxorna bättre.

Däremot blev läxläsningen mycket lättare när han fick börja göra dem på datorn. Då plötsligt fungerade det eftersom hans stora intresse är datorer.

• Anonym (aut)
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2018-04-28 18:17:38 följande:

Du var mig en lustig specialpedagog. Tur att specialpedagogen på mitt barns skola inte tänker som du. Men du har väl aldrig jobbat i skolan eller med autistiska barn?
Svar på tråden Pris för bra prestationer