zdudmwml skrev 2018-04-28 12:42:50 följande:
Det är ett etablerat begrepp.
Jag tvivlar på att du har ett barn med funktionsnedsättning.
I vilket fall så visar tråden på vilken enorm dubbelmoral som är otroligt utbredd hos föräldrar med barn med funktionsnedsättning. Man KRÄVER hänsyn och att alla ska respektera att just mitt, mitt, mitt barn har speciella behov. Samtidigt VÄGRAR man inse att det gäller alla andra i olika hög grad. Nej, då betraktas helt plötsligt alla normalstörda som att de har precis samma behov. Tankar om hänsyn och alla är olika är helt plötsligt borta med vinden.
Istället för att KRÄVA att alla ska offra den lilla uppmuntran fast ändå behålla alla nackdelar ditt barn slipper skulle det vara klädsamt om du uppvisar en anings ödmjukhet och vara mer lösningsorienterad. Man ska behandla andra såsom man själv vill bli behandlad tycks inte gälla här. Man kräver att bli behandlad med respekt men skiter själv i att visa andra det...
Hur är det dubbelmoral att tycka illa om att läraren gång på gång visar inför klassen att ett barn inte har gjort läxan? Vad hände med guldstjärnor i boken? Diskret, men ändå en pepp att prestera. Jag tycker inte om lärarens idé alls, finns ingen vettig anledning att hänga ut barn som av olika anledningar inte gjort eller fått bra resultat på läxan.