• Neppson

Sambon tycker jag ska jobba

Hej

jag och min sambo A väntar nu vårt första barn som är beräknat den 2 juli. 
    vi satt igår och planerade över föräldraledighet och liknande. 
    Jag jobbar natt undersköterska, han är bilmekaniker.

Min önskan är att vara hemma de första 6 månaderna och sedan börja jobba en natt i veckan och sedan lägga på en natt i taget tills jag kommer upp i min tidigare procent. 
    Efter ett tidigare samtal så tyckte han att 6 månader var lång tid att vara hemma och att det försvinner många föräldradagar. (jag måste ta ut minst 4 dagar i veckan för att klara mina utgifter). Han önskar att jag är hemma 4 månader och sen börjar jobba.
    Vi diskuterade fram och tillbaka och jag höll med om att OM allt är bra och jag känner mig redo så skulle jag kunna börja jobba efter 4 månader. (Med stort OM)

När vi nu satt igår och diskuterade så tycker han helt plötsligt att 4 månader är för länge att vara hemma. Att jag kan börja jobba ännu tidigare. 
    Dels för att spara föräldradagar och för att få in pengar.
    Han tänker att han tar ut en dag i veckan tex onsdagar.

Jag försökte få han att förstå att det kommer bli ett helt nytt liv vi kommer att leva när barnet kommer och att det är ett 24/7 jobb vi har framför oss + att min kropp måste läka först innan jag kan jobba. 

Jag tycker att rent teoretiskt så skulle det vara super bra om jag kan börja jobba så tidigt som möjligt men jag tror att praktiskt sätt så kommer det inte att fungera.

hur ska jag få honom att förstå att våra liv inte kommer se ut som dom gör nu?

• Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba
  • Neppson

jag vill typ skicka han på ett föräldra bootcamp så att han ser att det inte kommer bli så enkelt som han planerar att det kommer att bli :P

• Bella 89

Lite snabba tankar då. Mycket kan hända, vår första hade kolik exempelvis, skrek oavbrutet i tre månader, hade aldrig kunnat börja jobba så tidigt då. Vidare, tror inte riktigt han förstår tröttheten, de första månaderna är man en zombie, så trött att man kan spy, det är fruktansvärt. Sen ska barn ammas minst 6 månader, det är så viktigt för deras hälsa att det ej ska tummas på. Jag exempelvis är en sån mamma som ej får ut när jag pumpar.

Å andra sidan är jag en mamma som studerar på heltid (har en 6 månaders) men följer med på allt förutom tentorna. Det är otroligt tungt, hade det inte varit för att jag verkligen älskar mina studier hade jag aldrig pallat.

Sist av allt, KÄRLEKEN. Du kommer älska ditt barn mer än du nånsin kan ana, du kommer lida något oerhört varje sekund du är utan det

• Anonym (X)

Seriöst din man är dum i huvudet! Jag gick tillbaka till mitt jobb för att jobba sporadiskt när bebisen var 4 månader, mådde skit av det! Hela min kropp skrek efter bebisen redan efter en kort stund på jobbet. Så jag slutade ta pass på jobbet och stannade hemma ett par månader till. Väntar nu mitt andra barn och kommer stanna hemma minst 6 månader. Kan även tillägga att de 4-5 första månaderna var de mest omtumlande i mitt liv, man behöver verkligen vara hemma och landa i allt och även läka i lugn och ro efter förlossningen.

• Anonym (fundersam)

Undrar om han förstår innebörden av att bli förälder.

Först och främst så kan barnet inte äta annat än att amma upp till 4 månader, det tar oerhört mycket energi och inga av mina vänner har varit kapabla till att börja jobba före 6 månader pga att det är ett 24 h jobb att ta hand om en bebis. 

Ni har dagar att nyttja för att kunna ta hand om ert barn, inte för att spara, det känns som om han har vänner som kanske sparat dagar och tar ut när barnen är äldre istället.

Yttre påverkan av kollegor är vanligt för mina vänners makar.
    En man ex ca 3-4 månader efter pojken fötts så kom mannen hem och sa "mina kollegor har berättat att kvinnan ska ta hand om barnet så från och med nu så byter jag inga blöjor eller matar för det är äckligt och kvinnans ansvar.

Jäkla tölp, så mycket skit han började med tack vare sina kollegor. de är skilda idag *no shit*

Fråga honom vad han vill spara till och fråga vad som är viktigast, din och barnens hälsa eller att ni tjänar pengar.

• Neppson

jag tror att han är rädd att dagarna ska ta slut och att vi inte kan vara hemma i framtiden med barnet. men jag vet inte vad han planerar för i framtiden som vi måste spara så många dagar till.

• Anonym (Nina)

Vet han om att man bara får spara 96 dagar efter 4 års åldern på barnet? Sen är ju dom dagarna framförallt tänkta för just det första året då barnet behöver dom som mest. Inte för att man ska kunna ha långa semestrar i all evighet även om det såklart är trevligt att ha också.

• nnnnnnnn

Gör vars en planering med uttag av dagar och inkomster. Dvs hur mycket båda ska jobba, vem som har ansvar för barnet och hur mycket pengar man får in på detta. Sen kan ni jämföra och jämka.

Du skrev att han tjänar mer än dej och om han inte ligger långt över taket på 37 700 kr/mån så tjänar ni på att han tar ut SGI-dagarna. Tex om han är ledig måndagar eller fredagar så kan han ta ut SGI-dagar över helgen med.

Så ditt förslag kan vara att du är hemma och tar ut 0 dagar och han är ledig måndagar och tar ut lör + sön + mån.
    Om det är så att detta blir samma som om du tar ut 4 dagar, så sparar ni alltså 1 SGI-dag varje vecka + att du "slipper" jobba. Värt att kolla upp!
    Skulle det bli mindre pengar så kanske du kan jobba mer när barnet är 6 mån eller 1 år?

Som ni säkert läst i FP-trådar här på familjeliv så finns det sätt att få ut mest pengar och mest ledighet genom att planera uttaget av FP noga.
    Tex eftersom han har högst SGI, så kan ni tjäna på att han blandar semester med att ta ut FL och ta SGI-dagar. Istället för semester 5 veckor så kan han ta 2-3 semesterdagar + 2-3 föräldraledighetsdagar under dessa 5 veckor. Så tar man tex semester mån + tis och tar ut SGI-dagar ons+tors + fre + lör + sön.

Om han har arbetsfri tid som inte är semester tex att arbetsplatsen har stängt på klämdagar mm. så får man ta ut SGI-dagar om man är arbetsfri 5 dagar i sträck.

Dessa och andra knep kan göra att ni både sparar dagar (jämfört med att du tar ut SGI-dagar som inte är så mycket värda jämfört med sambos dagar) och att ni får mer pengar att röra er med.

• fjanten
    Neppson skrev 2018-04-26 09:33:43 följande:

jag tror att han är rädd att dagarna ska ta slut och att vi inte kan vara hemma i framtiden med barnet. men jag vet inte vad han planerar för i framtiden som vi måste spara så många dagar till.

Fråga honom då. Han är inte den enda som har en åsikt här.
Svar på tråden Sambon tycker jag ska jobba