Osäker i min mammaroll
Hej alla,
vet inte om jag söker uppmuntran, föräldrar som kan dela med sig av samma känslor eller om jag bara behöver skriva av för att jag inte vill belasta min sambo med dessa (ständigt deprimerade) känslor.
Jag har en 1½ åring som är helt underbar, och det är jag som jobbar nu och min sambo är hemma. Vårt barn vill hela tiden vara med pappa, jag får inte ens längre plocka upp hen från spjälsängen när hen ska komma över till vår säng. Och detta mitt i natten då man tror att barnet bara vill komma över och sova. Nej, det blir vilda protester. Hen reagerar knappt när jag kommer hem efter jobbet men är helt i extas när pappan kommer tillbaka efter ett toabesök. Jag kan inte trösta utan hen sträcker sig efter pappa osv. När jag är ensam med hen så är hen rätt tystlåten av sig, skrattar och tjoar inte, utan sitter mest och plockar med grejer runtomkring. Och massa andra liknande situationer. Allt detta gör att jag blir så fruktansvärt osäker i min mammaroll. Vad gör jag för fel, är jag behövd, spelar det någon roll alls om jag inte ens skulle komma hem om dagarna, skulle hen ens märka det? (Okej, barnet är för litet, men ni förstår min tanke). Jag känner mig främst orolig om jag har gjort något som har påverkat våran anknytning för alltid? Vad kan jag ändra på? Och slutligen så skär det nåt så fruktansvärt i hjärtat när ens barn puttar bort en. Gång på gång. Jag har undrat om det kanske är en period, men isåfall har det blivit en väldigt utdragen en...
Detta blev ett långt inlägg och är det någon som har ork och tid att läsa och kanske dela med sig av egna erfarenheter eller bara pepp så vore det underbart. Jag mår verkligen fruktansvärt dåligt över detta och gråter på toaletten på jobbet när jag tänker på det (kanske låter dramatiskt och onödigt men så är fallet..).